מה עושים כשהילד או הילדה לא רוצים להתקלח?
עבור מרביתנו, המקלחת מסמלת או לפחות סימלה את תחילתו של יום עבודה חדש או סופו של יום, רגע לפני שרובצים בנחת על הספה או פוסעים מותשים אך חדורי מטרה אל המיטה. אולם כאשר נכנסים לתפקיד ההורות, רחצה יכולה גם לעטות על עצמה סמליות חדשה, "קצת" פחות מרעננת, ואפילו מאתגרת ומרתיעה.
מחוג השעון כבר אוטוטו ניצב על השעה הקבועה שבה לוקחים את הילד או הילדה להתקלח לפני השינה; אנחנו כבר יודעים את התסריט הקבוע, וניגשים אל "המאבק" עם רף עצבנות וייאוש שכמעט מתכווננים לעצמם כבר על אוטומט.
בכי, צעקות, הנפת ידיים ורגליים, החל מהשלב שבו מסירים את הבגדים ולאורך המקלחת עצמה. מילא כשהם היו תינוקות, אך כאשר מדובר בילד או ילדה בני שנתיים? מה עושים? איך מתמודדים?
גישה נחרצת, אך מבינה
אם הילד לא רוצה להתקלח, ומבחינתכם אין מצב שהוא או לא מתרחץ או נניח לא מצחצח שיניים, אז לא מוותרים. כלומר, עובדים על זה.
סיטואציה: אנחנו אומרים לילדנו שהגיעה השעה להתקלח והוא אומר שהוא לא רוצה. מבחינתנו ידענו שזה מה שיקרה, ואנחנו פשוט תופסים אותו, מבליחים כנראה משפט או שניים כמו "חייבים אין ברירה" בטון תקיף ועושים את זה לטוב או לרע. הילד צורח, מתעצבן, ולבסוף המקלחת המתישה נגמרת.
זוהי גישה בעייתית. היא אמנם נחרצת, אך גם תקיפה. נסו להיכנס אל החוויה של הילד: זוהי חוויה קשה שגם מכריחים אותו על הגוף שלו וגם צועקים עליו. אירוע שאפילו יכול מאוד להיתפס כמשפיל עבורו.
במקום זאת, נסו לשנות לגישה נחושה אך מאוד רגועה. קל לומר וקשה ליישם, אך בדיוק על דברים מהסוג הזה אנחנו עובדים במסגרת הדרכת הורים.
נסו גם לשנות את המשפטים שאתם עונים תוך כדי התהליך. למשל: "אני מבין שאתה נסער, אני מבין שזה לא כיף, אבל צריך".
זה קורה פעם ב...? גלו גמישות
הילד לא מתקלח פעם בחודש? מחליט שדווקא הפעם הוא מתמרד? המלצתי הכנה היא שתגלו גמישות.
אתם יכולים להיות נחרצים לגבי זה, אך זאת פשוט עוד מלחמה, ולעתים האנרגיות פשוט לא מצדיקות את זה.
בכל הנושא של הדרכת הורים, אמנם לא מדובר בקרב של כעס ועצבנות, אבל זה עדיין מעין "מאבק מוחות" מסוים שבו אנחנו מנסים להשפיע על ילדינו.
אם זה גובה מכם יותר מדי אנרגיות, ובאמת ובתמים שמדובר בפעם ב… שבה הילד מתעקש לא להתקלח, לכו איתו עם זה. הכל בסדר.
היו בטוחים שאתם יכולים לעמוד בזה
דיברתי על כך במאמר בנושא הילד לא מקשיב לי, ואני אומר זאת שוב: החלטתם שאתם נוקטים בגישה נחרצת לגבי המקלחת (אולי למעט וויתורים פעם בחודש)? תעמדו בזה.
אתם חייבים לעמוד בקו שאתם בוחרים ולשדר החלטיות.
זה לא עניין של להיות כעוסים או עצבניים, זה פשוט עניין של מה שאתם משדרים לילד.
זה לא מתבטא רק באם מוותרים או לא, אלא גם בדרכים אחרות שבהן רחצה או אי-רחצה משפיעה על סדר היום. לדוגמה: הילד לא רוצה להתקלח ואתם מחליטים ומודיעים לו שאם כך הדבר, אז גם לא הולכים לסבא וסבתא בשישי שהרי הוא מריח לא טוב ואתם לא מרגישים בנוח. נתון לשיקולו. אל תוותרו. החלטתם והודעתם לו על זה? תעמדו על כך.
גילאי 3 וחצי ומעלה
חשוב לי להוסיף הסתייגות מסוימת. עד גיל 3 זה קצת גבולי, מגיל 3 וחצי – 4 ומעלה, כבר צריך לנקוט בגישה אחרת. הסיבה היא פשוט כי מדובר במשהו שהוא עמוק יותר ממקלחת, וצריך לברר את זה באופן פרטני.
אני עורך הדרכות הורים לילדים מתינוקות ועד לבני נוער, ואשמח להבין יחד אתכם את הסוגיה לעומקה.
רוצים לדעת כיצד נוכל לחולל שינוי באווירה שבבית?
התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:
הילד לא רוצה להתקלח? אשמח לסייע
שמי רון שמעוני, ואשמח לצאת יחד אתכם למסע,
מסע שבמסגרתו ננסה לבחון ולשנות את דרכי ההתמודדות שלנו עם אתגרים פרטניים וגם שגרתיים ויומיומיים עם ילדינו.
כאיש חינוך, בעל תואר שני בחינוך וכן מנהל חטיבת ביניים ואבא בעצמי, פגשתי במגוון אתגרים פרטניים ויומיומיים המלווים כל אחד ואחת מאתנו כהורים. אני מציע הדרכת הורים לילדים ובגובה העיניים. הדרכה שבמסגרתה ננסה להיכנס לנעליהם של ילדינו, ולגשת מתוך גישות שונות ומפויסות.
למידע נוסף, צרו עמי קשר טלפוני או השאירו פניה באתר לקבלת שיחה חוזרת.
נושאים נוספים מרחבי האתר:
סיכום שאלות
האם חשוב לי להילחם על זה?
נושא שאני מדגיש בכל הדרכה הורית הוא הקווים האדומים שלנו.
קודם כל עלינו להחליט אם זה נושא שאנחנו רוצים להילחם עליו.
למשל, אם הילד מדי פעם לא מסכים להתקלח, אולי נתפשר? ואם לא, עלינו להיות נחרצים. ילדים יודעים גם להבין כשאין ברירה ושיש גבולות.
כיצד הדרכה הורית יכולה לסייע לי בנושא?
אני מאמין שהדרכות הוריות גם נותנות טיפים מעשיים אבל גם ובעיקר משנות את הגישה שלנו כהורים.
בהדרכה אנחנו לומדים כיצד השינוי בילדינו לא מתחולל כתוצאה מזה שנבקש מהם או נכריח אותם. השינוי בהם יתחיל קודם כל מכך שאנחנו נשנה את התגובות שלנו.
האם ניתן לקיים את ההדרכה אונליין?
אני מאמין יותר במפגשים פרונטליים. ההדרכה מתקיימת בתל אביב או ברעננה.
עם זאת, ניתן גם לערוך מפגשים מקוונים. המלצתי היא פרונטלית כמובן.