'אמא / אבא משעמם לי' - חכו רגע עם האטרקציה הבאה
אתחיל בנימה אישית 🙂 כשפעם קראתי מאמר שהסביר כי שעמום זה טוב ושהוא מפתח את המוח. היום הילדים שלי יודעים מיד מה תהיה התשובה האוטומטית שלי לשמע 3 המילים 'אבא משעמם לי'.
פעמים רבות, יש לנו כהורים את הנטייה 'להפעיל' את הילדים כשמשעמם להם.
ומה זה שעמום? זה בא ואומר שהילד רוצה לעשות משהו אחר. ואנחנו מיד חושבים מה אפשר לעשות, שוברים את הראש, מנסים להגיע למחוזות יצירתיים (ולרוב גם נתקלים במחסום יצירה).
יש לנו גם פחד מסוים משעמום שכן המשוואה ברורה; ילד שמשעמם לו = ילד שמתחיל לעשות שטויות, להתנהג לא יפה, להציק וכן הלאה.
מתי מתחילה הבעיה?
ברגע שבו נוצר הדיאלוג הקבוע שאנחנו מציעים משהו והילד מסרב, כאן צריכה להידלק נורה אדומה.
אז תקרא ספר – לא זה משעמם
אז תלך לשחק בפאזל שאתה אוהב – לא בא לי
רוצה להכין איתי את החביתה של ארוחת הבוקר של שבת? – לא רוצה
וכיוצא בזאת.
אנחנו מוצאים את עצמנו במעין מאבק כוח עם ילדינו באשר למה שהם צריכים או לא צריכים לעשות כדי להפיג את השעמום. לפעמים זה אפילו מוביל אותנו לוויתורים כמו להביא את הנייד שהילד יראה סרטונים ביוטיוב, והעיקר שנפתור את עצמנו מן האתגר.
מה כן כדאי שנעשה?
קודם כל צריך להכיר בזה ולא להיבהל מזה. זה טוב שלילד משעמם לפעמים. כי החיים משעמים לפעמים. אלו הם החיים, ואנו כהורים שואפים להכין את ילדינו אל העולם האמיתי ככל הניתן.
מה אנחנו כן רוצים להקנות לילד? את היכולת להיות סקרנים, לדעת לחקור דברים, ללמוד דברים חדשים, לפתח את עצמם.
זה בסדר גמור שלילד משעמם, והשאלה הגדולה היא – מה הוא עושה עם זה שמשעמם לו.
האם הוא פותח טלוויזיה ומזפזפ בלי הפסקה? או שאולי הוא לוקח מחברת למשל ומנסה ולהעתיק ציורים של דמויות שהוא אוהב?
האם אצל מתבגר שמשעמם לו, הוא פותח את המקרר שוב ושוב? או שאולי הוא מתחיל לנסות איזשהו מתכון ונכנס למה שאני אוהב לקרוא 'ניסוי קולינרי' 🙂 ?
מה ההבדל בין השניים?
ילד שמשעמם לו ושלא מפתח את עצמו לעומת ילד אחר שמשעמם לו והשעמום מדרבן אותו לעשות משהו אחר, משהו מלמד ומעשיר.
טיפ קטן וחשוב:
ככל שלילדים יש יותר עיסוקים ותחומי עניין, גם הם פחות ימצאו את עצמם משתעממים.
למשל ילד שהוא גם בצופים, וגם בתחום לימודי מסוים מחוץ ללימודים, גם אוהב טניס או אוהב ספורט. ככל שילדיכם יהיו תחומי עניין חדשים ושונים, כך הם תמיד ימצאו כיצד להעסיק את עצמם ולהעמיק במה שמעניין אותם.
שווה מאוד לחפש אחר חוגים, קורסים ושלל דברים שונים שידרבנו את ילדיכם להעשיר את הידע. אפשר למשל למצוא קורסים אונליין שמתאימים לילדים ושנערכים בכיתה אונליין יחד עם ילדים מערים שונות.
נסו לדרבן אותם לתחומי עניין חדשים, אך הימנעו מלחפש אחר פתרונות מיידיים
אז מה אנחנו עושים?
קודם כל אני אומר – אל תמהרו לתת את הפתרונות כל הזמן. לא מתפקידנו כהורים לחפש אטרקציות מסביב לשעון.
אנחנו כן יכולים ללמד את ילדינו למצוא בעצמם מה לעשות.
פעמים רבות אני אומר להורים – תגידו לילד: 'משעמם לך, מעולה! זה מפתח את המוח, ועכשיו תחשוב מה אתה עושה'.
הילדים שלי כבר יודעים שאצלי הם לא ימצאו פתרון מידי. זה כיף ענק כשהילדה מגיעה אלי ואומרת לי 'אבא אני רוצה להכין עוגה' או 'בוא למטה אני רוצה לשחק במחבואים'. הייתה מחשבה, חיפוש אחר פתרון. היא ממש באה אלי אחרי שהיא חשבה על הדברים לעומקם.
ואגב, כאשר הילדים הם אלו שחושבים על האטרקציות של עצמם, זה מראה על התפתחותם של תחומי עניין, על יכולת יצירתית שרק הולכת וגדלה.
וכמובן שאם ראיתם שכל מה שכתבתי כאן לא עבד, אז תמיד אפשר לומר 'לכו לאמא'. ובכך אני עורך ניסוי ובוחן אם אשתי באמת קוראת את המאמרים שאני כותב כפי שהיא תמיד אומרת (ואם כן, אז תדעי שאני אוהב אותך מאוד מאוד).
רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?
התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:
התייעצו איתי
שמי רון שמעוני, יועץ הורים מוסמך בגישת מיכל דליות, בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.
במאמר הנוכחי התייחסתי למעין סוגיה / אתגר שהורים רבים פוגשים בהם. אין מדובר כמובן שבעיה קריטית או בדבר מה שמעיב על היום-יום.
במידה ואתם כן מרגישים כי ישנם דברים מסוימים שפוגעים בהוויה המשפחתית, ריבים, מחלוקות או התנהגויות מסוימות שמשפיעות עליכם ועל היחסים עם ילדיכם באופן משמעותי – אני מזמין אתכם לפנות אלי טלפונית, בוואטסאפ או לכתוב לי בטופס יצירת הקשר.
אשמח לענות על כל שאלה.
מידע על הדרכות ההורים שאני עורך:
הדרכת הורים לתינוקות | הדרכת הורים לילדים | הדרכת הורים לבני נוער