כיצד מתמודדים עם חרם על ילדים ברשתות החברתיות?
קודם כל אפתח ואומר כי חרם זה חרם. זה לא משנה אם הוא מתרחש ברשתות החברתיות או בחוג חברתי ספציפי כגון בית ספר או צופים. התחושה היא אותה תחושה קשה, והאתגר הוא אותו האתגר.
עם זאת, הסוגייה הבעייתית יותר בחרם על ילדים ברשתות החברתיות טמונה בכך שהדבר מתרחש מתחת לרדאר שלנו. הוא יכול להתקיים מבלי שנדע על כך.
טעות (שלמרבה השמחה הולכת ופוחתת עם השנים) היא להסתכל על החרם ברשתות החברתיות באופן שונה מן החרם הבית-ספרי. כיום, יותר ויותר הורים מבינים כי העולם הווירטואלי הוא העולם הכי אמיתי עבור ילדיהם. אי אפשר להסתכל על כך בתור 'שטויות' או 'זה רק טלפון' / 'זה סתם וואטסאפ' וכיוצא בכך.
ראשית כל - באיזה חרם מדובר?
קודם כל המקום שלנו כהורים הוא להבין שניה על מה מדובר, באיזה חרם ברשת החברתית הילד נמצא. האם זוהי קבוצה שהוא ממודר ממנה? או האם מדובר בהפצה של סרטון או תמונה מביכה? קבוצה שבה כולם מתעמרים בילד ומשפילים אותו?
חובה עלינו להבין זאת.
אני יוצא מנקודת הנחה כי הגעתם אל המאמר הזה לאחר שגיליתם את דבר החרם; הנושא עלה בשיחה עם הילד. נסו לדלות כמה שיותר פרטים בנושא.
שתפו את הצוותים החינוכיים
לצערי ישנו חוסר אמון מסוים המתקיים בין הורים לבין צוותים חינוכיים. זוהי תפיסה שגויה שאני מאוד פועל לשנותה.
זהו צעד קריטי וחשוב – שתפו את הצוות החינוכי של בית הספר. לצוותים החינוכיים יש המון מידע שלנו כהורים, הוא חסר.
לצד מתודות עבודה, הרי שהצוותים הבית-ספריים יודעים לבחון ולבדוק מה קורה בכותלי בית הספר, וגם אם מדובר ברבדים מאתגרים יותר דוגמת הרשתות החברתיות.
כהורים, חשוב שנוודא כי אנשי החינוך בבית הספר מודעים לחרם, מפקחים על הילד, בודקים מה קורה איתו בהפסקות, במהלך השיעורים. שיש לנו עין מפקחת בכל עת, בזמן שאנו לא שם איתו.
אני יכול להגיד ממקור ראשון, כי בבתי הספר יש צוותים מאוד מסורים שיכולים לדרוש לשלומו של ילדכם.
לפרק את החרם לגורמים
זהו אמנם תלוי גיל, אך בזכות שיתוף הפעולה המתקיים בין ההורים לבין הצוותים החינוכיים, אפשר גם להנחות את הילד וללוות אותו בתקופה הזו.
למשל, להנחות אותו מה לעשות בהפסקות, עם מי ללכת.
אולי נגלה שהוא מתרועע עם קבוצת ילדים שלא עושה לו טוב. שמתעמרת בו באופן חוזר ונשנה.
ילדים ואפילו בני נוער, לעתים לא מבינים זאת. הם אינם יודעים לזהות את הסביבה החברתית שלהם כרעילה, ככזו שמוטב יהיה להתרחק ממנה.
לצוותים הבית-ספריים הכוח גם להשפיע ולהוביל לכך שהילד יתרועע בקבוצות חברתיות שיתאימו לו יותר. שיתנו לו חוויה טובה ולא רק חוויה של דחייה.
השת"פ שביניכם לבין בית הספר הוא חיוני וחשוב.
מספר דגשים להורים
הקדישו יותר זמן לילד
בתקופה הזאת, חשוב לבלות יותר זמן עם הילד.
מה זה אומר?
לייצר רגעים משותפים טובים יותר. זהו אמנם לא תחליף לחברים, ובמקביל עלינו לטפל בבעיה, אך כן חשוב לתת חוויה טובה בבית.
בנוסף, אם יש לו 2 או 3 חברים טובים מבית הספר או מחוגים חברתיים אחרים, אז נסו להביא אותם אליכם, או לדרבן שייפגש איתם מעבר לשעות הלימוד.
אלו יכולים להיות חברים, ואלו יכולים להיות קרובי משפחה כמו בן דוד שנמצא באותו טווח גילאים.
היו עירניים
בעיקר בגילאים בוגרים אך לא רק – הקפידו להיות ערניים.
בחנו אם ישנם סימנים המצביעים על מצב רגשי קשה ומאתגר. ייתכן מאוד ומומלץ יהיה לערב איש מקצוע שילווה את הילד או הילדה בתקופה שכזו.
זכרו כי מדובר בתקופה שתחלוף. אך במהלכה, יש לצוות כמה שיותר משאבים למען הילד/ה.
אציין כי גם אם מדובר במצב נפשי בו אינני יכול לסייע, יש לי את הכלים להכווין ולדייק יחד אתכם את צרכי הילד/ה. להכווין אתכם אל אנשי מקצוע רלוונטיים. צרו עמי קשר, ואעזור בכול.
רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?
התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:
התייעצו איתי
שמי רון שמעוני, יועץ הורים בשיטת מיכל דליות, בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.
חרם ברשתות החברתיות על ילדים הוא אתגר קשה עבור הילדים, אך גם עבורנו ההורים. בתקופה קשה זו, באפשרותכם להתייעץ איתי בכול, ואבחן כיצד לסייע.
מידע על הדרכות ההורים שאני עורך:
הדרכת הורים לתינוקות | הדרכת הורים לילדים | הדרכת הורים לבני נוער