כיצד לעזור לילדים לחזור ללימודים?

כיצד לעזור לילדים לחזור ללימודים?

תוכן עניינים

חזרה למסגרת הבית ספרית

המעבר מהחופש הגדול חזרה למסגרת הבית-ספרית הוא בהחלט מאורע מרגש, אך גם כזה שיכול בהחלט להביא עמו הסתגלות לא קלה.

בקרב ילדים וילדות החזרה לשגרה הלימודית היא עוד במקום מסוים נוחה וקלה יותר, אך בקרב בני ובנות נוער? או הו! כאן מדובר במעבר חד שיכול להיות פתאומי ומאתגר.

מתבגרים נשארים ערים עד שעות הלילה המאוחרות, עובדים, מקיימים לוח זמנים שלם שהוא כל כולו עולמם האישי. טבעי יהיה שכאשר הם ישובו אל ספסל הלימודים, הרי שהם יחושו בקשיים, וכן.. גם יהיו שבוזים. ילדים כמבוגרים, כולנו יכולים להזדהות עם התחושה.

סיומו של החופש הגדול, הוא גם סיומה של תקופה ארוכה במהלכה ילדינו כמעט ולא נגעו בלימודים, אפילו לא אכלו בצורה מסודרת – הגבולות התערערו.

כאן נדרשת מאתנו ההורים עזרה קלה. לסייע להם לשוב ולהיכנס מחדש אל השגרה הארוכה שנשכחה בחופשה.

אני תמיד אומר שהשבוע האחרון של החופש, אלו הם הימים ששווה לנו לנצל כדי לעזור להם. מספר פעולות שיוכלו להקל רבות על החזרה לבית הספר.

שעות השינה

אחת מההמלצות שלי לכל הורה בתחילת החופש הגדול, היא להגדיל את גבולות הגזרה. 

אם ילדינו הולכים לישון בשגרה ב-21:00, אז בחופש הגדול אפשר לתת להם ללכת לישון ב-23:00. או אם הגבלנו אותם לזמן מסך מסוים בימי השגרה, אז אפשר להאריך את זמן המסך.

אותו הדבר עם מתבגרים, אם נתנו להם לחזור מיציאה עם חברים בשעה 23:00, אז אפשר בחופש הגדול לתת להם לחזור ב-00:00 או ב-01:00 בלילה.

למה? כיוון שאנחנו מנסים להקל על עצמנו כמה שיותר, לצמצם חיכוכים מיותרים ולהבטיח אווירה נעימה בבית.

אבל כעת עם סיומו של החופש הגדול חשוב שנטפל קודם כל בשעות השינה.

נתחיל בשגרת בוקר שבתחילתה קמים מוקדם, ואט אט הדבר גם ישיב את היכולת ללכת לישון בשעה הנושנה והרגילה.

המטרה שלנו היא כמובן לסייע לילדינו להתחיל את שנת הלימודים על רגל ימין, שלא להגיע עפוצים ועייפים.

חזרה למסגרת / מעבר בין מסגרות מבחינה רגשית

החזרה לבית הספר היא בהחלט מרגשת, ומערבולת הרגשות רק הולכת ועולה בטח לבטח כאשר מחליפים מסגרת.

אם זה ילד או ילדה שעוברים לגן חדש לחלוטין, או אם זה המעבר ממסגרת הגנים אל המסגרת הבית ספרית, מיסודי לחטיבת הביניים או מחטיבת הביניים אל התיכון.

אני אומר כך: חשוב להיות רגישים תמיד בימים שלפני השיבה ללימודים. וכאשר מדובר במעבר בין מסגרות הרי שהרגישות צריכה להיות גבוהה אף יותר.

ילדינו בעצם הולכים להגיע למקום חדש. יכול להיות שהם יכירו כמה חברים או כמה פרצופים, אבל עדיין – זהו מעמד מאוד מרגש ובו-זמנית גם די מעורר מתח.

אז מה זה אומר להיות רגישים?

  • תשאלו אותם – קודם כל לשאול אותם לשלומם. 'אתה עוד כמה ימים מתחיל את כיתה א'? איך אתה מרגיש? אתה מתרגש?'.
    אגב אציין שמומלץ שלא להכניס מילים שליליות. לא לשאול את הילד אם הוא חושש מדבר מה למשל. הקפידו להתייחס אל החיובי. ממה אתה מתרגש? למה אתה מצפה? שאלות מן הסוג הזה שבמקום פחד תבוא התרגשות וציפייה.
  • אל תעשו מזה עניין – אני קצת נוגד את מה שאמרתי קודם לכן שכן שאלתם אותם אם הם מתרגשים; עצתי היא למצוא את האמצע. את האיזון. כן צריך להתייחס ולשאול, אבל גם לא לדבר על כך שוב ושוב בלי הפסקה.
    מבלי שתשימו לב, תייצרו אצל ילדיכם תחושת חירום שכלל לא הייתה טבועה בהם קודם לכן.
  • לצייר ציור (מופנה לילדים ולא לבני נוער) – אפשר לבקש מהילדים הקטנים לצייר ציור מה הם רוצים לכבוד שנת הלימודים החדשה.
  • הגיעו איתם אל הגן / בית הספר לפני תחילת השנה – ממש תראו לילדיכם היכן תחנו את הרכב, איפה השער, באיזה מבנה הם יהיו. אני ממליץ על כך בחום רב. ילדים אוהבים להסתכל, לנסות, לבחון. זוהי פעולה סופר חשובה שיכולה להפיג המון מתחים.
  • בירור מי הם החברים שילמדו עם ילדינו – מרבית הסיכויים שאתם יודעים אילו הורים ימשיכו אתכם לגן החדש, או אילו הורים ימשיכו עם ילדיכם מן הגן אל בית הספר היסודי. אפשר לארגן מפגשים שבהם תכירו להם טוב יותר את חבריהם לכיתה או חבריהם לבית הספר (שכן אי אפשר להיות בטוחים באיזו כיתה ישובץ כל אחד). ההיכרות המקדימה, בהחלט תסייע ותקל.

פעולות יזומות שמעידות על חזרה לשגרה

פעולות יזומות שמשיבות את הילדים לשגרה, מסייעות מאוד בהפגת החששות:

  • הכנת הילקוט ביחד – אפשר למשל לקנות את ציוד בית הספר והספרים ביחד, להכין את הילקוט לקראת שנת הלימודים החדשה. ממש להיערך וליהנות מן הריח של הציוד החדש 🙂
  • הכנת פינת לימודים – סידור פינת הלימודים הקיימת או קניית פינת לימודים חדשה וסידורה לקראת תחילת שנת הלימודים. זהו אלמנט חשוב שממחיש לילדים ש'הנה אנחנו עושים סדר, הנה אנחנו אוטוטו מתחילים את השנה ועושים זאת בצורה מסודרת'.
  • תנו משהו קטן להצלחה – אם אלו בלונים לילד שקם בבוקר ומקבלים את פניו, או אם זו ארוחה חגיגית לכבוד ההתחלה של בית הספר היסודי, החטיבה או התיכון. או אולי מתנה לקראת השנה עם ציפייה לשנה טובה.

הקפידו שהפרידה לא תהיה הססנית

כאן אני בעיקר מכוון להורים לילדים בגן, אך לא רק.

הפרידה מהילדים ביום הראשון לשנת הלימודים צריכה להיות קצרה ולא הססנית.

מהי כוונתי?

שלא להתחיל להסס 'רגע איך אני אפרד ממנו?' כי בדרך כלל בגנים נותנים להורה ללוות את הילד עד שעה מסוימת. ברגע שהשעה הזו חולפת – נפרדים. לא לשאול את הילד אם זה בסדר, אלא פשוט לומר שהולכים, נשיקה על המצח, חיבוק וללכת.

זה מאוד מאוד חשוב! זה מאפשר לילדים להסתגל בצורה מהירה וקלה יותר. זה משדר לילדים ביטחון. תסמכו עליהם שהם יצליחו להתמודד עם המסגרת. תסמכו על הצוות החינוכי שיידע לראות ולגלות רגישות.

ואם קשה לכם? תמצאו את הכוחות שלא להפגין זאת מול ילדיכם. אני תמיד אומר – הפרידה קשה יותר לנו ההורים מאשר לילדים.

לאחר יום הלימודים הראשון

עד כה התייחסתי לזמן שלפני וגם לאותו היום המרגש.

כאשר הילד או הילדה שבים מבית הספר או מהגן, אל תקפצו ישר לאינספור שאלות; תנו לילדיכם לעכל, תראו איך הוא מגיב, מהן התחושות שלו? אפשר בהחלט לשאול אותו אם הוא רוצה לספר משהו על היום שהיה לו, אם היה דבר מה מעניין? אם היה משהו חדש?

קודם כל תבחנו את התגובות של ילדיכם, השתדלו גם שלא להפגין קיצוניות כמו הזדהות עם דברים רעים: 'ידעתי שבית הספר הזה גרוע' או 'הנה אמרתי לכם זה גן חצי כוח'.

כמובן, אם עלו דברים שליליים, יש לברר זאת מול הגננת או המורה. אבל מול הילדים – מפגינים עניין אך מבלי להפגין רגשות שליליים.

כי אם אנחנו לא נשדר ביטחון בצוות ובמסגרת אז גם לילד יהיה קשה מאוד לקבל שם ביטחון.

ולסיום שדרו ביטחון

אם אנחנו לא נשדר ביטחון, ילדינו לא יחושו בביטחון.

ביטחון בהם, ביטחון בצוות ובמסגרת שאליה אתם שולחים אותם.

אני יודע שזה קשה, בטח לבטח כאשר מדובר בפעם הראשונה שהילד או הילדה נכנסים לגן, בטח לבטח שבמעבר שבין גן לבית ספר או מבית ספר לבית ספר.

כאשר אתם משדרים שליטה, ילדיכם יחושו בשליטה.

מאחל המון בהצלחה בשנת הלימודים הקרבה! לילדים וגם לכם ההורים 😉

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

אודותיי

שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים מוסמך בשיטת מיכל דליות ממכללת לוינסקי, בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.

טופס יצירת הקשר שמעליי מיועד בעיקר למאמרים שעוסקים בבעיות התנהגותיות או קשיים, אך אם הגעתם לכאן כתוצאה מחשש מסוים לקראת שנת הלימודים, אני מזמין אתכם ואתכן להשאיר לי פנייה ולתאר לי את המקרה.

אשמח לסייע בכול.

כמו כן, ניתן לכתוב לי בוואטסאפ או ליצור איתי קשר טלפוני ישיר.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה