ילד נושך בגן ובבית – מה עושים?

ילד נושך בגן ובבית - מה עושים?

תוכן עניינים

איך גורמים לילד להפסיק לנשוך?

ילד שנושך יכול להפוך לסוגיה מאוד משמעותית עבורנו כהורים. אין מדובר בהתנהגות שתופסת אותנו בהפתעה. ילד שנושך בגן, הוא גם ילד שנשך ונושך אותנו בבית. האם מדובר בהתנהגות שתחלוף מעצמה? או שעלינו לפעול?

אם מדובר בנשיכה אחת או שתיים, אל תמהרו לפסוק כי יש כאן נורת אזהרה מהבהבת בעוצמה. אך אם אתם רואים כי מדובר בהתנהגות שחוזרת על עצמה שוב ושוב, הרי שכן חשוב לפעול, ולהבין היכן טמונים השורשים.

ילדים בדרך כלל נושאים בגיל צעיר מאוד, ומ-2 סיבות עיקריות:

  • בעיית תקשורת – כלומר, הילד לא הצליח להביע את עצמו כמו שהוא רצה, ולכן הוא נשך.
  • בעיה של דחיית סיפוקים – כלומר הילד רצה משהו מסוים, לא קיבל אותו ולא נשך.
 
ומיד אפרט:

ילד נושך כתוצאה מבעיית תקשורת

המשמעות היא שברגע שהילד רוצה להביע את עצמו, הוא לא מוצא את הדרך הנכונה לעשות זאת.

זה דומה נורא לתינוקות שבוכים. הרי הם לא יודעים לדבר, וזה המקום שלהם להגיד שהם צריכים משהו. הם אינם ורבליים עדיין.

בעיקר בגן, פעוטות שיש להם סוגיה מסוימת בדיבור, לרוב יחזיקו גם בנטייה לנשוך. זה נובע מן התסכול שלהם שלא מבינים את רצונותיהם, וזה נובע מן הניסיון שלהם לתקשר בדרכים שונות שהן לא נכונות כמו למשל אלימות לצורך משיכת תשומת לב.

כאשר מתחזקת בקרבנו ההבנה כי מדובר בבעיית דיבור, חשוב שנפנה לגורמים מקצועיים לרבות קלינאי תקשורת שיעבדו יחד עם הילד ויתנו לו את הכלים הנכונים.

אט אט, כאשר הילד מבטא את עצמו בדרך רגילה, כך אקט הנשיכה הולך ופוחת עד שנכחד כליל.

ילד נושף כתוצאה מאי-דחיית סיפוקים

בשונה מנשיכה כתוצאה מסוגיה של תקשורת, דחיית סיפוקים היא היבט המשויך מאוד לנושא ההתנהגותי. לכן היא גם פתירה במסגרתה של ההדרכה ההורית.

למעשה מדובר באחד מן הנושאים היותר פתירים במסגרתן של ההדרכות, והורים רבים מופתעים לגלות עד כמה קל להכחיד התנהגות שכזאת.

העיקרון הוא פשוט: ילד ימשיך לנשוך כל עוד ההתנהגות הזו עוזרת לו.

הוא מבין שמדובר בהתנהגות שפוגעת במישהו, הרי נניח והוא נשך ילד אחר, אז הילד האחר בוכה. אך הוא עושה זאת כיוון שזה משיג לו משהו.

לדוגמה: שני ילדים רבים על משחק. אחד מן הילדים נשך את האחר, הילד האחר בכה והוא מצדו זכה במשחק. עבד לו מצוין לא? לכן בפעם הבאה הוא יבין את כוחו של הכלי שיש לו בידיים, וימשיך כך פעם אחר פעם.

זאת גם הסיבה שבזכותה מדובר באחת מן הסוגיות ההתנהגותיות הקלות ביותר לטיפול.

1. הוציאו את הרווח מן המשוואה

חשוב מאוד שנקפיד לוודא כי לילד לא יוצא שום רווח מאותה נשיכה. ככל שנקפיד על כך, כך גם התופעה תחלוף במהרה. 

אני אפילו לא מדבר על טיפול שאורך שבועות. מדובר בכמה ימים ספורים והנשיכות פוסקות. ילדיכם ידעו להסיק אם דבר מה מפסיק להשתלם להם.

התגובה צריכה להיות מאוד ברורה: הילד נשך ולקח משהו, אז אותו דבר שהוא לקח כבר לא יהיה שלו.

הילד יכול לצרוח, להתעצבן, לבכות. תנו לו את זה. אפשר להבין אותו, הרי זה מתסכל כשדבר מה לא מצליח. אך חשוב נורא שלא להישבר. אנחנו מגיבים ומציבים תגובה נחרצת וברורה. יש למעשה הזה השלכות.

2. היערכו לכך מראש

טיפ מאוד חשוב שלי שתוכלו למצוא אותו בלא מעט מדריכים בבלוג, הוא בהיערכות המוקדמת שלנו ההורים.

חשוב שנהיה נחרצים לגבי התגובה. נחליט מה יהיו ההשלכות. שלא יהיו ספקות או היסוסים ברגע האמת.

וחשוב גם שנבין אם יש הורה שמסוגל או מסוגלת יותר מן ההורה השני/ה. למשל האבא לא מצליח לעמוד בפני הבכי ונוהג לוותר, ואילו האמא יודעת לשמור על קור רוח ולהפך.

אתם שני הורים? יש לכם כוח בידיים. נצלו אותו.

והכי חשוב - אל תתעלמו

ילד שנושך בגן הוא גם ילד שנושך בבית. זאת התנהגות שהוא לוקח איתו גם לגן, אך היא לא נחלתו הבלעדית.

כל הכבוד על כך שהחלטתם לבחון ולבדוק מדריכים בנושא. כאשר אנחנו גורמים לילד להפסיק לנשוך, אנו למעשה חותרים כדי להבין את הסיבה לתסמין. מה מוביל אותו לנהוג כך.

בכל שאלה בנושא זה, אני מזמין אתכם ליצור עמי קשר ואבחן אם מדובר בנושא בו אני אוכל לעזור, או נושא שאליו אוכל להכווין אתכם לאנשי מקצוע נוספים (דוגמת קלינאי תקשורת) ולדייק אתכם את צורכיכם.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד נוכל לחולל שינוי באווירה שבבית?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

התייעצו איתי

שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים מוסמך בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.

אני מעביר הדרכות הוריות במגוון סוגיות לפעוטות, ילדים ועד לבני ובנות נוער.

בחיפושכם כיצד לנהוג בילד נושך בגן ובבית, אשמח להיות לכם לעזר ולסייע לכם בכל שאלה והתייעצות.

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה

כתבו לי בוואטסאפ