הדרכת הורים בזום – האם זה אפשרי?

הדרכת הורים בזום - האם זה אפשרי?

תוכן עניינים

על ייעוץ הורים ב-ZOOM

הורים פונים אלי לעתים בשאלה אם אני עורך גם הדרכות הורים אונליין. בעוד שבעבר הנטייה שלי הייתה לומר 'לא' ומסיבות שאמנה אותן כאן, היום אני אומר 'כן אבל'. זה אפשרי, זה ישיג תוצאות, אך לא ניתן לוותר לחלוטין על המפגשים הפרונטליים, ומיד אסביר.

בואו נדבר לרגע על המשמעות של הדרכת הורים.

ישנם הורים שמגיעים כיוון שהם מרגישים שהם אינם יכולים או מוצאים את הפתרון להתמודדות עם בעיה התנהגותית מסוימת מצד הילד. למשל: ילד שלא מוכן להתקלח ומצריך מאמצים כבירים וריבים אינסופיים, ילד שלא מוכן לבוא לשולחן האוכל, ילד שמקלל,  או מתבגר שמשקר

מנגד, ישנם הורים שפשוט מרגישים שמשהו כבר לא עובד כמו פעם. דבר מה חדש שהילד חווה, השינוי הדרמטי שאנו כהורים חווים כאשר ילדנו כבר איננו ילד והוא מתבגר שחי את חייו, והרבה פעמים גם מרחיק אותנו מן היום יום שלו.

לעתים ישנם הורים שמתמודדים עם שינוי בחייהם שגם משליך על הילדים כמו בן או בת זוג חדשים, תהליך גירושין וכיוצא בכך.

האם ניתן לטפל מרחוק?

כאמור, בעבר הנטייה שלי הייתה לומר 'לא' מוחלט. אני מאוד דוגל במפגשים פרונטליים, גם בעת כתיבת שורות אלו שמטרתן לספר שדווקא כן ניתן לערוך מפגשים מרחוק.

את ההסתייגות שלי אני מציין כדי להסביר מדוע זה אפשרי, אבל בצורה משולבת.

מתי לא ניתן לערוך את המפגשים בזום?

את מרבית המפגשים שלנו נוכל לערוך בזום.

את מפגש ההיכרות הראשון שלנו נוכל לערוך מרחוק, אך על המפגש השני הפרונטלי אני פשוט לא יכול לוותר. הוא חשוב נורא.

מדובר במפגש שלא מתקיים אצלי בקליניקה (למעוניינים הקליניקות הן בתל אביב או ברעננה), אלא אצלכם בבית.

זהו מפגש פאסיבי. אני לא מתערב, אני לא מדבר. אני אצלכם על תקן צופה.

זה קצת מביך אני יודע, אבל הוא מאוד מהותי.

בעוד שבמפגש הראשון שלנו בזום, תוכלו לספר לי על מה שאתם חווים וכבר במהלכו אתן לכם פרקטיקה ליישום ועצות מעשיות, במפגש השני המטרה שלי היא לראות את האינטראקציה שלכם עם הילדים, כיצד הם מגיבים, כיצד אתם מגיבים להם, מה הדינמיקה ומה האווירה.

זה באמת ובתמים קריטי להצלחה שלנו.

מתי כן ניתן לערוך ייעוץ הורים בזום?

לטעמי זום יחד עם מצלמה זה חשוב נורא כתחליף למפגשים פרונטליים.

זה מאפשר גם לראות את הבעות הפנים שלכם, זה מאפשר יותר להרגיש אתכם במהלך המפגש. זה חשוב נורא.

מפגש טלפוני בלבד יש בו משהו שלא עובר אותו הדבר. זה יותר קר, יותר שירותי. 

המטרה שלי היא להיות יחד אתכם בתהליך, לעבור אותו אתכם ולצלוח אותו אתכם.

בכמה מפגשים מדובר?

כמעט שאת כל ההדרכות ההוריות אני מעביר לאורך 8 מפגשים בלבד.

לעתים ייתכנו אפילו נושאים שבהם אגיד לכם שאין צורך 'למתוח' את המפגשים, ויספיקו 4-6, לעתים ייתכנו נושאים מורכבים יותר שיצריכו טיפול ממושך יותר.

אתייחס לרוב הכולל של המקרים, מה שקולע ל-95% מהמקרים, והוא 8 מפגשים:

המפגש הראשון

המפגש הראשון הוא מפגש ההיכרות שלנו.

ניתן לערוך את הדרכת ההורים בזום ולדלג על מפגש פרונטלי.

במהלך המפגש נכיר, תספרו לי על מה שאתם חווים וכיצד אתם מתמודדים עם אותה הסוגיה שמאתגרת אתכם.

אין כאן מקום לתיאוריות 🙂 כבר מהמפגש הזה, אחלוק אתכם טיפים מעשיים שמותאמים למקרה שאיתו אתם מתמודדים.

המפגש השני

זהו המפגש הפרונטלי שמתקיים אצלכם בבית.

אני מגיע על תקן צופה בלבד. המטרה שלי היא להבין את הדינמיקה אצלכם, לראות את התגובות שלכם ושל ילדיכם.

מפגשים 3 עד 8

יתר המפגשים נערכים ב-ZOOM, ואין כל מניעה שנעשה אותם מרחוק.

כן חשובה לי הנוכחות מול המצלמה.

ההתמודדות שלנו היא רגשית, ויש להבעות פנים חלק ניכר מההבנה של הפגישה, של האופן בו אתם מתמודדים עם הדברים.

שליחת שאלה

מוזמנים לשלוח לי שאלה פתוחה:

מה צפוי במהלך המפגשים?

המטרה שלנו היא להביא לשינוי התנהגותי אצל הילדים.

הגישה שלי היא שאנחנו לא יכולים להכריח את ילדינו להשתנות. אנחנו לא יכולים פשוט לבקש או לגעור בהם (דבר שרק יעורר יותר אנטי).

מה שאנחנו כן יכולים לעשות הוא לשנות את האופן שבו אנחנו ההורים מתנהגים ומגיבים. דרך השינוי שאנחנו נחולל בתגובה שלנו, הילדים שלנו גם ישנו את תגובתם שלהם.

כך למשל, אם הילד לא יהיה מוכן להתקלח, אז נגיד לו שלא הולכים לבקר את סבא וסבתא שהוא נורא אוהב לבקר, וגם חשוב שנעמוד בזה. שבאמת לא נלך אליהם, גם אם אנחנו רוצים.

הילד מצדו הפסיד. הוא רוצה ללכת אליהם והוא נהנה איתם. נסביר לו (ולא נצעק או נתעצבן) שבגלל שהוא נריח לא נעים, אז לא נעים לנו לבקר אנשים אחרים.

ילדיכם חכמים, הם לומדים מחוויות והם יודעים להסיק מה עובד לטובתם ומה לא. דרך זה שלא נלחמנו אבל שינינו את התגובה, ילדיכם עשויים בהחלט להעדיף להתקלח כדי שלא להחמיץ דברים שהם אוהבים.

זמן תגובה וזמן חינוך זהו מוטיב נוסף שאעבור אתכם עליו.

מדובר בהפרדה שאנחנו עושים בין הזמן להגיב לבעיה מסוימת לבין הזמן לחנך.

אם למשל ילדכם צעק במכולת שהוא רוצה ממתק והשתטח, אז כעת זה לא הזמן לחנך, אלא להגיב ולסיים את האירוע.

לאחר שכולם נרגעים, ורק לאחר שגם אתם וגם ילדכם נרגעתם, זה הזמן לדבר על מה שהיה ולחנך.

למשל: להסביר לילדכם שבגלל שהוא צעק במכולת ורצה ממתק, יותר לא תלכו איתו למכולת כמו פעם או שמעכשיו אין יותר ממתקים במכולת, רק מה שקונים אחר לתקופה.

כשאתם רגועים – אתם יכולים להחליט על עונשים שקולים יותר. כשהילד שלכם רגוע, הוא מבין טוב יותר את חומרת הדברים שהוא עשה.

מוזמנים להתייעץ איתי

שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים, מנהל חטיבת ביניים ובעל תואר שני בחינוך.

בכל שאלה בנושא הדרכת הורים בזום, אני מזמין אתכם להתייעץ איתי בהתכתבות בוואטסאפ, דרך השארת פניה באתר או ביצירת קשר טלפוני.

בנוסף, אני מזמין אתכם לבקר אצלי בבלוג למגוון טיפים ומדריכים נוספים.

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה

כתבו לי בוואטסאפ