חרם על ילדים

חרם על ילדים

תוכן עניינים

חרם על ילדים - כיצד עלינו לפעול?

קודם כל, חשוב לדעת שעל אף שהיא כואבת מאוד, חרם היא תופעה נפוצה. אתם לא לבד בזה. אך לא משנה כמה מילות עידוד אזרוק בתחילת המאמר, הרי שהורים רבים מרגישים שהם ממש לבד במערכה, וחוסר האונים הוא גדול. במאמר הבא אתייחס לתופעת החרם על ילדים, ואסביר את דרכי ההתמודדות השונות.

מפעם לפעם אנו שומעים במדיות החדשותיות השונות על ילד או ילדה שעוברים חרם. במקרים בודדים אלו, לעתים הפתרון מגיע מתוך תכניות אירוח שונות שמביאות את אותו מקרה פרטני אל התודעה הציבורית. אך בפועל, מקרים שונים של חרמות על ילדים, מתרחשים בכל עת, והם הרבה יותר נפוצים ושגורים ממה שאנו מדמיינים.

איך מזהים ילד שעושים עליו חרם?

לא תמיד נדע שילדנו עובר חרם בבית הספר או במסגרת חברתית אחרת.

ראשית כל, ילדים לא ממהרים לחשוף את עולמם הפרטי ושנית, חשוב להכיר את המושג של 'חרם מקוון'.

בניגוד לעבר, חרם לא מתקיים רק באופן פרונטלי, כלומר בביה"ס, והוא יכול גם להתרחש בוואטסאפ כאשר מדירים ילד או ילדה מסוימים מקבוצות, ברשתות החברתיות ועוד.

ארגיע ואומר שצוותים חינוכיים רואים ומודעים לזה, והם יודעים כיצד לטפל ולזהות מקרים שכאלו. אך כמובן שכהורים, עלינו מוטלת המשימה להיות עם החושים המחודדים ביותר לטובתם של ילדינו.

להלן מספר היבטים שיאפשרו לכם לזהות חרם על ילדיכם:

  • שינוי פתאומי במצבי הרוח
  • בילוי מוגזם מדי או מופחת מדי ברשתות החברתיות
  • קשיי שינה או קושי לקום בבוקר
  • ירידה בציונים ובהשקעה הכללית בלימודים
  • וכמובן, נשים לב שאין תקשורת כללית ואינטראקציה עם חברים (מעבר לשעות הלימודים)

אסכם ואגיד שחרם הוא לא תמיד דבר שאנו כהורים יכולים לראות אותו. לכן חשוב שנסתכל על התופעות שמתרחשות אצל הילד.

ילד שהוא בחרם יהיה הרבה יותר עצבני, הרבה יותר נאבק, אלים פעמים רבות כדי להשיג דברים, או לחילופין ייקח את הכיוון השני, יהיה דכאוני ויתכנס בתוך עצמו.

דרכי פעולה

עירוב צוותי חינוך

אחד מן הצעדים החשובים ביותר שנוכל לעשות בתחילה, הוא לשאול את המורה בבית הספר או את הגננת (על אף שבד"כ זה לא מתרחש בגנים), אם הם מבחינים במשהו חריג; האם הם רואים את הילד משחק עם חברים? האם רואים אותו משתתף בפעילויות שונות? כלומר קודם כל לאתר שהילד נמצא בחרם.

העירוב של צוותי החינוך הוא חלק חשוב, אך אגיד זאת בצורה ישירה: כשהילד שלנו נמצא בחרם, אנחנו לא יכולים לפתור לו את זה. אנחנו לא יכולים להביא אליו חבר הביתה בניגוד לרצונו ובטח שלא יכולים להיכנס לקבוצות הוואטסאפ הללו ולגעור בילדים.

כיצד אנחנו כן יכולים לפעול? אנו צריכים לעשות עבודה עם הילד שלנו.

לעבוד עם הילד

במקום להיכנס למרה שחורה יחד איתו, בואו נעצור ונקרא את המפה מחדש. חשוב לקחת בחשבון שכרגע הילד רואה הכל בשחור. עלינו ההורים, האחריות לצייר לו את המפה מחדש ולהראות בה את החלקים הוורודים שכן קיימים בה.

הרבה פעמים ילדים אומרים שיש עליהם חרם, וכשבודקים את הנושא לעומק, מגלים שכן יש חברים שמדברים איתם. אז גם אם אלו מספר חברים בודדים, הרי שאלו מקומות וורודים שחשוב שנדגיש.

לבחון את התנהגות הילד

חשוב לציין שוודאי שזה לא תקף לגבי כל הילדים, אך יש להתייחס גם לנושא זה שנחשב לעתים ללא נעים עבור הורים רבים. 

הרבה פעמים אני שואל הורים: "אם את או אתה הייתם עכשיו בני 10, האם הייתם רוצים להיות חברים של הבן שלכם?". הרבה הורים עונים לי שלא כיוון שהוא לא מוותר, או כיוון שהוא מפונק, ולאט לאט אנחנו מבינים שאוקיי, איפה האחריות שלנו לאופן שבו הילד מתנהג?

אז אמנם זהו סעיף שמתייחס לבחינת התנהגות הילד, אך הוא גם מתייחס לבחינת ההתנהגות שלנו. זה לא תהליך קל, אבל הוא נחוץ ויכול להביא לשינוי מהותי.

חיזוק הילד

יש הרבה שנוהגים להגיד אפילו במופגן לילדם: "אתה רואה? בגלל זה לא משחקים איתך". זה פסול, אל תעשו את זה.

צריך להבין שהילד מודע לזה. אין כל צורך לשים לו מראה ולהראות לו שיש לו "פצע". הוא מבין והוא יודע שלא רוצים לשחק איתו. במקום זה, צריך לתת לו כלים איך משחקים נכון. כלים לאיך להתקרב לילדים אחרים, איך אנשים ירצו להיות לידו.

חזקו אותו על זה שהוא משחק יפה עם אח שלו, בן דוד או ילד של השכנים. תנו לו חיזוקים על זה. 

שחקו איתו אחד על אחד והראו לו איך מפסידים בצורה יפה. אם אני האבא ואני מפסיד במשחק, אז אגיד ש"לא נורא, נהניתי לשחק איתך".

תנו לילד שלכם מודלינג לאיך משחקים נכון, איך מבצעים אינטראקציה חברתית בצורה נכונה.

אם ננסה לסכם את הסעיף האחרון, אז ילדים עם חרמות הם לעתים ילדים אלימים, או ילדים שלא יודעים לשחק עם חבריהם. צריך להראות להם איך כן משחקים, איך כן מתמודדים עם אכזבה. כאן אנחנו יכולים לשנות הכל מן הקצה אל הקצה.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד נוכל לחולל שינוי באווירה שבבית?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

קצת עלי

שמי רון שמעוני, אני מעביר הדרכות הוריות להורים לתינוקות, ילדים ובני נוער.

אני בעל תואר שני בחינוך, איש חינוך ומנהל חטיבת ביניים. בסדרת מפגשים המותאמת אישית לאתגרים שבהם פגשתם כהורים, נבין יחד כיצד להיטיב עם ילדנו, כיצד לשנות את דרכי תגובותינו, ומה לעשות פשוט כדי שלהם ולנו יהיה טוב.

למידע נוסף אודותיי לחצו כאן. לפרטים אודות שירותיי או התייעצות בנושא חרם על ילדים, צרו עמי קשר טלפוני או השאירו פניה באתר, ואשוב אליכם בהקדם האפשרי.

נושאים שעשויים לעניין אתכם:

שאלות נפוצות

למרבה הצער קשה מאוד לדעת, בעיקר בעידן הרשתות החברתיות. גם ילדינו לא ממהרים לספר על כך אם בכלל.

חשוב נורא לשים לב אם ישנה התנהגות חריגה. כל נורה אדומה ואפילו כל תחושת בטן מצדכם, פנו לבית הספר. אל תהססו.

לצוותים החינוכיים כיום בבתי הספר, יש כלים להתמודדות. חשוב להציף זאת ולפעול.

ראשית כל, לערב את בית הספר.

שנית, חשוב שננסה לבחון את המיומנויות החברתיות של הילד.

זה נשמע בהתחלה קצת נוקשה, אפילו מקומם, אבל כבר היו לי הדרכות הוריות שבהן שאלתי את ההורה 'האם אתה היית משחק עם הילד?' והוא ענה לי שלא.

יש לנו כהורים, דרכים להקנות מיומנויות חברתיות. זה חשוב, וזה אפילו קריטי.

בהחלט. אני מזמין אתכם להתייעץ איתי.

יחד אתכם אבין אם יש לי דרך לסייע בדמות הדרכות סדורות, או טיפים טלפוניים בלבד.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה