התקפי זעם אצל ילדים

התקפי זעם אצל ילדים

תוכן עניינים

טיפול בהתקפי זעם אצל ילדים

כהורים, רבים מאתנו יכולים להזדהות עם האתגר שכרוך בהתמודדות עם ילד עצבני. התקפי זעם אצל ילדים יכולים להיות מאתגרים למדי, ולא פעם להציב אותנו בחוסר אונים מוחלט. מצד אחד אנחנו נבוכים מהסיטואציה (לדוגמה כאשר הדבר קורה מול בני משפחה וחברים, מול זרים בקניון או ברחוב), ומהצד השני אנחנו גם לא יודעים איך לסיים את "הפרשייה" בשלום וכל שכן למנוע את הפעם הבאה שהיא תתרחש.

נשאלת השאלה המרכזית: מה אנחנו עושים? באמת ובתמים בלי הרבה מורכבויות, איך מתמודדים עם סיטואציה שכזו? איך גורמים לילד לשנות את התנהגותו? אציין היבט מרכזי שמלווה אותי בכל הדרכה הורית – קשה מאוד עד בלתי אפשרי לשנות את הילד. מה שאנחנו כן יכולים לעשות הוא קודם כל לשנות את עצמנו, האופן שבו אנחנו מתנהגים, האופן שבו אנחנו מגיבים.

זה תקף גם לגבי התקפי זעם בקרב פעוטות וילדים, ועל כך ארחיב ואסביר במאמר הבא.

ממה נובע התקף הזעם?

מדברים לא מעט על 'גיל שנתיים האיום' שבו התקפי הזעם מתחילים להיות קשים ומאתגרים. הסצינה מוכרת למדי במהלכה הילדים נשכבים על הרצפה, או יושבים, רוקעים ברגליים וצועקים.

אפשר לקרוא להתקפי זעם בשלל שמות שונים, ולנסות להסביר שהם נובעים מגיל מסוים, אך ההיגיון שחשוב שנכיר הוא להבין את הסיבה לכך. מאיזו סיבה יש לאותו ילד או ילדה התקף זעם.

התקפי זעם אצל ילדים נובעים מזה שהילד לא מקבל משהו שהוא מבקש או לחילופין לא הצליח לעשות משהו שהוא רצה.

חשוב נורא לבחון את הנסיבות ומשם להתחיל לפעול. כך לדוגמה, ישנם התקפי זעם אצל ילדים שלא יודעים איך להפסיד במשחקים. במקרה שכזה, חשוב שנעבוד על כך מתוך ההיבט הזה. מנגד, זה יכול להיות ילד שמתרגז על כך שהוא לא קיבל את הממתק שהוא רוצה. במקרה כזה מדובר בעניין של פינוק, ויש לטפל בהתקפי הזעם הללו מתוך ההיבט הזה.

האם ניתן לטפל בזה?

לא בהכרח שמדובר בתופעה חולפת, וחשוב שנדע לטפל בהתקפי הזעם בשלבים מוקדמים.

כבר ארגיע אתכם ואומר, שהתקף זעם הוא נושא דווקא מאוד פשוט לטיפול כיוון שההיגיון הוא הדבר הבא: ילדים הם עם נורא חכם, 'מבוגרים קטנים' אנו נוהג לכנות אותם. יש להם היגיון בריא בדיוק כמונו. הילד מבין את המשמעות של המעשים שלו, והוא יודע לזהות אם התוצאה היא לטובתו או לרעתו.

כלומר אם ילד מסוים עכשיו נמצא בעיצומו של התקף זעם, אז סביר שאני כהורה אעשה הכול כדי שהוא יירגע ויעזור. כך למעשה, אנחנו לא פותרים את הבעיה, אלא רק מעצימים אותה ומקבעים את העובדה שילד עצבני הוא ילד שמרוויח.

קצה המגדלור

חשוב להבין שהתקפי זעם אצל ילדים הם למעשה התוצאה הסופית, הם מה שאנחנו רואים בקצה המגדלור. אנחנו לא נטפל בקצה המגדלור, אלא נבין איך הילד שלנו הגיע לשם מלכתחילה.

בהדרכות הורים לילדים, אני פעמים רבות מנתח מה הוביל למה, ורק אז ניגש לטפל בבעיה עצמה. חשוב נורא נורא להבין מאיפה התקף הזעם נובע, מה הוביל לדרך ההתנהגותית שבה הילד בחר.

כלל ברזל:

יש זמן תגובה ויש זמן חינוך. תוכלו למצוא זאת במאמרים נוספים שפרסמתי, ובהם חשוב לי להדגיש שאם הילד באמצע חנות והוא פוגע באנשים, בעצמו או רוקע ברגליים או נשכב וצורח על הרצפה, אז אנחנו לא יכולים לחנך. אנחנו יכולים רק להגיב נקודתית כדי לעצור את זה.

זמן החינוך מתרחש בבית, ויתרה מזאת כשכולם רגועים. כלומר אם הגעתם עכשיו הביתה אחרי דרמה לא פשוטה שהתרחשה בחנות ליד מדף הממתקים, אז המתינו עוד כמה שעות, ורק אז תיגשו לזמן החינוך.

כיצד מטפלים בנושא?

חשוב לי להבהיר שישנן סיבות רבות שיכולות להוביל לכך, וכאמור זוהי התוצאה הסופית שנובעת מדברים שאירעו קודם לכן.

ייתכן שהילד התרגל לטוב, וקשה לו או לא הגיוני עבורו שלא לקבל את מה שרצה. ייתכן שגם יש לילד בעיה התנהגותית מסוימת שכדאי לעבוד איתו עליה, למשל הוא לא יודע להפסיד בכבוד ולכן מתפרץ.

במקרה של ילד שלא מקבל את הממתק שרצה, אז נבהיר לו שמעכשיו לא נכנסים אל החנות או שאין ממתקים עכשיו לשבוע ונסביר לו שזה נבע מההתנהגות שלו. אל תדאגו, ילדים הם חכמים. הם יודעים ללמוד מתוך חוויה שלילית, ולהסיק מה עדיף ומה משתלם להם.

במקרה של ילד שלא יודע להפסיד בכבוד, חשוב שנהווה מודל חלופי עבורו. נראה לו איך כן משחקים, איך כן מפסידים. נראה לו עד כמה היה לנו כיף לשחק איתו למרות שהפסדנו.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד נוכל לחולל שינוי באווירה שבבית?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

קצת עלי

שמי רון שמעוני, ובמסגרת הכובעים השונים שאני לובש, אני איש חינוך, מנהל חטיבת ביניים ויועץ הורים מוסמך.

אני בעל תואר שני בחינוך, ומלווה הורים לתינוקות, ילדים ובני נוער, כדי להבטיח אווירה נעימה יותר בבית, ודרכי התמודדות יעילות הן עבורכם ההורים והן עבור ילדיכם.

למידע נוסף אודותיי לחצו כאן. לקבלת פרטים נוספים ניתן ליצור איתי קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר ואחזור אליכם בהקדם.

נושאים שעשויים לעניין אתכם:

סיכום שאלות

לרוב הילדים שלנו מבינים שדרך התגובה הקיצונית שלהם, הם ישיגו משהו בקלות רבה יותר.

חשוב שנוציא מהמשוואה את הרווח שיוצא מהתקף הזעם.

למען האמת שמבין הסוגיות השונות שבהן אני מטפל, לרוב הפתרון נמצא ממש מעבר לפינה, וקל באופן יחסי ליישם אותו.

אם אתם נתקלים בסוגיה או אתגר שמעסיק אתכם, הדרכה הורית תמיד יכולה לסייע ולהעניק לכם כלים בדגש על פרקטיים. תוכלו ליישם הכל כבר אחרי המפגש.

לרוב יהיה מדובר בסדרה של מפגשים.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה