הדרכת הורים » הרצאות להורים » הרצאה בנושא חינוך ילדים
"ככל שנרבה להתווכח עם ילדינו, כך יקטנו הסיכויים שהם ייפנו אלינו בעת הצורך" – הית' דנגוויל
ברוכים הבאים, שמי רון שמעוני, אני מדריך הורים בשיטת מיכל דליות, בעל תואר שני בחינוך ומנהל חט"ב.
בחיפושכם אחר הרצאות חינוך ילדים, אני מזמין אתכם ואתכן, להרצאה פרקטית שיכולה לדבר לכל הורה והורה, ולשנות את האווירה שבבית מן הקצה אל הקצה.
מילת המפתח להצלחה היא סמכות הורית. והשאלה העיקרית היא: כיצד מבססים אותה?
במסגרת ההרצאה נבין קודם כל מהי המשמעות של אותן צמד מילים? וכיצד משנים גישה ומפסיקים להיות הורים שמדברים בסימני שאלה, להורים נחרצים.
קל לדבר, אך ברור לי לחלוטין שקשה ליישם. ולכן, במהלך ההרצאה 'נרד על השטח', ונדון על מגוון תרחישים ואתגרים שמולם עומדים הורים רבים.
חינוך ילדים מתחיל בראש ובראשונה בסמכות שלנו.
ישנו גם קונפליקט פנימי שמלווה אותנו כהורים: מן הצד האחד, אנחנו רוצים להיות סמכותיים, ומן הצד השני, העת המודרנית נוקטת בגישה הרבה יותר מכילה ורכה עם ילדים. איננו רוצים להיות נוקשים יתר על המידה.
סבא שלי ייתכן והיה תופס את הראש אם היה רואה אותי מול ילדיי, אך גם כיום ניתן לנקוט בסמכותיות. פשוט בצורה אחרת.
לכן, המטרה הראשונה שלנו במסגרת ההרצאה, היא להעמיק במושג זה, להבין ולנתח אותו.
כשאנחנו מדברים על סמכות הורית, מהי המשמעות? נלמד ליצוק לתוכה תוכן חיובי שמותאם לסטנדרטים הנהוגים כיום, בעת המודרנית.
מהי משמעות הדברים בפועל?
נבין כיצד להפוך להורים שמדברים באופן נחרץ יותר, שלא חוזרים על עצמם שוב ושוב רק כדי שדבר מסוים יתבצע. נלמד להיות הורים נחרצים, אך שבו-זמנית, מספקים מסגרת ביתית מחבקת, מכילה ואוהבת.
אם נמאס לכם לצעוק
אם נמאס לכם לספור עד 3
ההרצאה הזו היא בשבילכם.
לאחר שנבין את משמעות צמד המילים 'סמכות הורית', נבין כיצד ליישם את הדברים הלכה למעשה בבית.
הרי ישנו הבדל גדול בין לדבר בהרצאה, לבין להגיע הביתה ולשנות גישה.
היעד שלי כאן בהרצאה זו, היא ממש לקפוץ יחד אתכם אל המים העמוקים, לחשוב על סיטואציות שאתם המשתתפים תעלו ותציפו, ולהבין כמה דברים:
ראשית כל, שהאתגרים תמיד חוזרים על עצמם, ורק עוטים על עצמם מסכות שונות
ושנית, שהדרך לפתרון היא לא כה קשה ומאתגרת כפי שהיא נראית
הסוד הגדול – שינוי התגובה שלנו, ישנה את התנהגות ילדינו
אם הצעקות לא עזרו במשך שנים, הן וודאי לא יעזרו עכשיו. זה הזמן לשנות גישה, להבין כיצד שינוי התגובה שלנו, יעורר בילדינו את תהליך השינוי הפנימי שלהם.
פתאום, נגלה שמבלי שאנחנו צועקים, דברים מתבצעים. נבין בדיעבד, כיצד הצעקות רק עוררו תחושת 'אנטי' והלהיטו את הרוחות.
דוגמה קלאסית שאני אוהב להשתמש בה, היא אב שהיה אצלי בהדרכה, וסיפר לי כיצד בתו טורקת את הדלת בכל פעם שהם רבים. הוא צעק עליה שוב ושוב שתפסיק, והיא המשיכה בשלה.
יום אחד, היא טרקה את הדלת, האב ניגש אליה, ואמר ברוגע: בפעם הבאה, אוציא את הדלת. ואכן, היא יותר לא נטרקה.
בכל הדרכת הורית פרטנית שאני מקיים, אני יוצר יחד עם ההורים תכנית פעולה. יושבים ובודקים כיצד מיישמים את כל מה שנאמר בקליניקה, הלכה למעשה בבית.
נלמד כיצד להיות מסונכרנים עם ההורה השני, כיצד להחליט מהם העונשים שאם נכריז עליהם, הם יתקיימו. נלמד מתי מנגד, ניתן להחמיא ולדרבן התנהגויות חיוביות.
טעות נפוצה היא לחשוב כי הרצאות חינוך ילדים מתמקדות בעיקר בעונשים. ההפך הוא הנכון.
נשרטט את הקווים האדומים שלנו, נכיר מהם הגבולות, על מה אנחנו מוכנים להבליג והיכן אנחנו לא מוכנים להתפשר.
מערכת היחסים שלנו עם ילדינו היא זו שתסלול את הדרך לשינוי.
סמכות הורית היא גם היכולת שלנו לדעת להפריד בין הדברים. מצד אחד להתעמת עם ילדינו על שיעורי בית, ומן הצד השני לשוחח איתם על נושאים אחרים ללא שום בעיה.
סוגיה מרכזית שמאפיינת הורים רבים, היא 'מלחמת החורמה' סביב נושא מסוים, כמו שיעורי בית. מבלי ששמים לב, מערכת היחסים הופכת לעכורה, כזו המתמקדת רק בפן אחד.
אז נכון שהילד לא מכין שיעורים כנדרש, אך למה שנפסיד מערכת יחסים שלמה, על נושא אחד? ואת זה אני אומר כמנהל בית ספר בעצמי.
מערכת יחסים טובה = ילדים שנכונים יותר להתפשר ולהקשיב.
הרצאות חינוך ילדים לא יכולות להיות חד-צדדיות.
יש כל כך הרבה שאלות מצד כל כך הרבה הורים.
את סופה של ההרצאה נקדיש לשאלות שיאפשרו לכם להתכוונן טוב יותר עם הידע שתקבלו, וליישמו בבית בהצלחה.