איך לעזור לילד שמתקשה לישון במיטה חדשה?

איך לעזור לילד שמתקשה לישון במיטה חדשה?

תוכן עניינים

איך לעזור לילד להתרגל במעבר למיטה חדשה?

מעבר למיטה חדשה הוא שלב מרגש הן עבור הילדים והן עבור ההורים. לאדם מבחוץ זה אולי נשמע כמו פעולה פשוטה, אך יש בה כמעין סימן דרך, דבר מה המסמל לנו איך הזמן רץ מבלי ששמנו לב.

אולם לצד העובדה שמדובר במאורע מרגש, הוא גם יכול להתברר מאתגר עבור ילדים, וכל שכן כאשר מדובר בפעוטות שעושים את המעבר הכה שונה ממיטת התינוק הסגורה אל מיטת המעבר הפתוחה לרווחה.

והאמת? למה שזה כה יהיה משונה עבורנו? מי מכם שהלך לישון במלון או במקום כלשהו במיטה שהיא לא שלו, וודאי שחש שהשינה שלו מעט השתנתה עקב השינוי במיטה.

כך גם אצל ילדים, השינוי עלול לגרום לקשיי שינה והסתגלות, ולכן חשוב לגשת לנושא ברגישות.

ראשית כל, כמה זמן זה נמשך?

אני פעמים רבות אומר שהיוצא מן הכלל לא צריך להעיד על הכלל; תופעה רגעית שמתרחשת זה עתה, וחולפת מעצמה לאחר מספר ימים בודדים, היא איננה בעיה, כי אם הסתגלות טבעית.

כולנו מסתגלים, כולנו זקוקים לזמן כאשר מתחוללים סביבנו שינויים. עבור ילדכם שעבר ממיטת תינוק למיטת מעבר או למיטה של ילדים גדולים, זהו שינוי.

יש ילדים שלוקחים את זה בקלות ומיד נרדמים במיטה החדשה, ויש ילדים שצריכים להתרגל. כל אחד ואחת מאתנו הוא עולם ומלואו, והשאלה המרכזית היא – האם הדבר נמשך זמן רב.

במידה ולא המתנתם מספר ימים ומיד ניגשתם למדריך שכתבתי, אני אשמש כמעין צופר הרגעה: חכו עוד קצת. קחו נשימה עמוקה, ותנו לזמן לעשות את שלו. במידה וחלף שבוע, עברו שבועיים והדבר הופך לקבוע, זה הזמן להתערב.

להורים שחוששים מפני המעבר למיטה חדשה

כאן ריכזתי מספר טיפים במידה ואתם עדיין לא חוויתם אתגר, אך אתם חוששים שייתכן ויצוץ אחד כזה.

1. מכינים את הילד מראש

בכל הדרכה הורית שאני מקיים, בכל הכוונה שאני נותן להורים על שינוי שכדאי לערוך בבית, תמיד אבל תמיד אני מדגיש שצריך לומר על כך לילדים קודם לכן.

לא בדקה ה-90 כמו: 'חמוד היום כשנגיע הביתה תהיה לך מיטה חדשה', אלא 'אתה כבר ילד גדול, ומחר תגיע אליך מיטה חדשה של ילדים גדולים'. להודיע מראש, לתת את הזמן לזה.

המלצתי היא לשוחח עם הילד על המיטה החדשה שלו, להסביר לו את הסיבה לכך שהוא עובר למיטה חדשה. 

ויותר מזה: הפכו את הילד שלכם לשותף להחלטה. אין לכם מושג כמה שזה יכול לשנות את התחושה מן הקצה אל הקצה. אפשר להגיד לו בוא נסדר ביחד את המיטה, בוא נארגן אותה כמו שאתה אוהב, עם הבובות שאתה אוהב.

2. הקפידו על סביבת מיטה מזמינה ונעימה

עם כל כך הרבה הבדלים שקורים בו-זמנית, נסו למצוא את הדרך להבטיח גם את הדומה. את מה שייראה מוכר ויריח מוכר.

אני מניח שגם לילדכם יש מצעים אהובים עם דמויות מסדרות טלוויזיה שהוא נהנה לראות. הקפידו לשים לו את המצעים שהוא אוהב ומכיר בימים הראשונים.

אפשר גם לאפשר לו לישון עם חפצים שונים שינחמו אותו כמו צעצועים מוכרים, או כפי שהדגמתי למעלה בובות.

במאמר אחר שכתבתי על ילד שמפחד לישון לבד, הסברתי שגם אפשר לשלב דברים נוספים בחדר שיפחיתו את החשש כמו מנורת לילה.

3. הכינו את עצמכם לאופן שבו תגיבו למיטה החדשה

אנחנו לפעמים לא מודעים לכך, אבל התחושות שלנו מוקרנות ישירות על הילדים.

לעתים, הילדים שלנו הם לא אלו שיוצרים את כל הרעש וההמולה סביב האירוע, אלא אנחנו 🙂

הכינו את עצמכם להיות אמפתיים וגם שגרתיים. אפשר לשמוח, ואפשר להראות את המיטה ולהתרגש ממנה יחד עם הילד, אבל לא להקרין דאגה או חשש.

בהערת אגב, זה קורה לא מעט במעבר לגן חדש, לבית ספר וכדומה. לעתים הילדים שלנו כלל לא מגיבים לאירוע עד לרגע שבו הם חשים בחשש שלנו.

להורים שכבר העבירו את ילדם למיטה חדשה

במידה וכבר העברתם את ילדכם למיטה חדשה, ואתם נוכחים לגלות שהוא לא מצליח להסתגל אליה, הנה כמה טיפים שיוכלו לסייע.

1. הקפדה על שגרת שינה

הקפידו תמיד לשמור על אותה השגרה.

זכרו שגם השגרה היא דרך לייצר תחושה של ביטחון ויציבות.

בתוך האי-יציבות שנגרמה כתוצאה משינוי המיטה, ההליכה לישון באותן השעות, וההקפדה על אותו טקס השינה, יכולים לתרום רבות להסתגלות הילד אל מיטתו החדשה.

2. אפשר וחשוב גם לדבר על החשש

אם הילד חושש ולא מתרגל אל המעבר, אל תמהרו לבטל את הפחדים שלו או להתעלם מהם.

להפך, הכירו בחששות שלו, תנו להם מקום והתייחסות. 

תשאלו מה הוא מרגיש, ותסבירו שהתחושות הללו הן זמניות ושאתם מבטיחים שהן גם יעברו.

תנסו לחשוב יחד עם ילדכם על פתרונות שונים שיוכלו להנעים לו את הזמן במיטה כמו לישון עם הבובה האהובה או צעצוע אהוב, להדליק את מנורת הלילה ועוד.

ברגע שתתנו מקום לחשש ותראו שאתם שם ושומרים עליו, ילדכם ירגיש הרבה יותר טוב ובטוח.

3. הקפידו להיות עקביים

הורים רבים מספרים לי שהם מאפשרים לילדם לישון במיטתם כיוון שהוא לא מצליח להתרגל למיטה החדשה.

במידה ואתם מתחילים תהליך, הקפידו להכין את ילדכם מראש ולומר לו שמעתה הוא ישן רק במיטה שלו. והכי חשוב – תדבקו במטרה הזאת.

מדובר במספר ימים מאתגרים, ולאחריהם הקושי שצף ועלה, יהיה כבר מאחוריכם.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

התייעצו איתי

שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים מוסמך בגישת מיכל דליות, יועץ שינה בגישת לילה טוב לשינה בריאה, בעל תואר שני בחינוך ובעברי כיהנתי כמנהל חטיבת ביניים (וגם כיום עודני במערכת החינוך).

במידה ואתם חשים קושי עם ילדיכם, אשמח לבחון יחד אתכם כיצד נוכל לצלוח את האתגר. בכל שאלה והתייעצות, ניתן ליצור איתי קשר טלפוני, לכתוב לי בוואטסאפ או להשאיר לי פניה בה תוכלו לתאר את המקרה המדובר.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה