איך עוזרים לילד שמפחד לישון לבד?

איך עוזרים לילד שמפחד לישון לבד

תוכן עניינים

הילד התחיל לפחד לישון לבד - מה עושים?

זה יכול לקרות יום בהיר אחד, ללא שום הקדמה. הילד לפתע קורה לנו שוב ושוב לבוא אליו למיטה. או לפתע לופת לנו את היד ולא רוצה שנלך. הוא מספר שהוא מפחד, הוא חושש מהחושך, שיש אולי מפלצת מסוימת או יש ילדים שמתארים כרישים בחוץ בחושך. החשש יכול להתבטא בכל מיני דרכים יצירתיות 🙂

ראשית כל חשוב לי לפתוח באמרה קצת קלישאתית אבל באמת חשובה: היוצא מן הכלל לא מעיד על הכלל. אם מדובר במקרה חד-פעמי, או מספר מקרים מפוזרים ולא אחידים, יכול מאוד להיות שמדובר בדבר מה חולף שיעבור כפי שהוא בא.

במידה ומדובר בתופעה שחוזרת על עצמה שוב ושוב, הרי שכאן כבר המקום כן לבחון כיצד להתגבר על הפחד לישון לבד יחד עם הילד.

והחדשות הטובות שאני בטוח שתרצו לקרוא כבר בתחילתו של מדריך זה, הן שמדובר בתופעה מאוד מאוד נפוצה, וכיאה לכך גם הפתרון שלה הוא פשוט למדי.

ראשית כל, הכינו את עצמכם

בהדרכות הורים אני תמיד נוהג להסביר להורים שהשינוי אצל הילד יתחולל קודם כל בזכות שינוי שההורים עצמם יעשו. כלומר התגובה שלהם לסיטואציה.

בהקשר של הפחד מלישון לבד, הכוונה שלי היא שאם אתם רוצים לטפל בבעיה, עשו זאת רק כאשר אתם פנויים לטפל בה. זמינים, נכונים וערוכים לקראתה.

אם אתם חסרי סבלנות כלפי התהליך כיוון שאתם תשושים מימי עבודה לא שגרתיים, נמצאים לפני פרויקט גדול, זקוקים לשנת הלילה שלכם ככל הניתן וכדומה: זה בסדר גם לדחות מעט את הטיפול בנושא, כיוון שאני רוצה שתהיו כל-כולכם בתהליך. אול-אין במילים אחרות.

ושוב אסיים את דבריי כאן בחדשות הטובות: מדובר במספר ימים מאתגרים, ולאחריהם הפחד לישון לבד ייעלם.

כיצד מפיגים את הפחד של הילד לישון לבד?

ייתכן שחלק מן העצות כאן פחות רלוונטיות עבור חלקכם, וחלק יותר רלוונטיות. כמובן שאפשר לעשות שימוש במה שנוגע יותר לסיטואציה שמתרחשת אצלכם בבית.

1. מחליטים שלא מוותרים: הילד ישן במיטה בלבד

במקרים רבים בהם הילד מפחד לישון לבד, הוא קם וניגש אל מיטת ההורים באופן עצמאי או מבקש מן ההורים שייקחו אותו אל המיטה שלהם.

הורים רבים שמגיעים אלי לקליניקה מתארים כיצד הילד ישן איתם מדי לילה ולילה, דבר שאולי מקל עליהם ומאפשר שנת לילה רציפה, אך בו-זמנית יוצר אי-נוחות במיטה וגם מצב לא תקין בו הילד איננו אוהב לישון במיטתו.

אין כאן תהליך קסמים, כי אם תהליך חד וברור: אומרים לילד שמעתה הוא ישן במיטתו בלבד.

אל תעשו זאת בהפתעה, הכינו את הילד לכך בשיחה מקדימה: "תשמע חמוד, עד עכשיו היית בא לישון אצלנו במיטה, אבל אתה גדול ואנחנו סומכים עליך. אנחנו יודעים שאתה מסוגל ויכול לישון לבד במיטה שלך כמו גדולים כי גם אתה גדול".

אומרים את זה מראש, לא לפני השינה אלא בשעת צהריים בחזרה מהגן או בית הספר. מכינים את הילד.

2. מקפידים על טקס שינה

טקס שינה הוא תהליך נהדר לא רק עבור תינוקות או פעוטות אלא גם עבור ילדים גדולים יותר בגילאי 3 ומעלה.

זהו תהליך שמסייע ביצירת התניה קלאסית שמעוררת תהליכים בתוך הגוף שמכינים לשינה, זה תהליך שנוסך בילדים תחושת ביטחון ושגרה מדי ערב וערב.

הקפדה על טקס שינה תסייע לכם רבות בהרגעת הילד לקראת השינה, ובמאמר שקישרתי אליכם ממש בתחילת הפסקה, אני כותב מה טקס שינה טוב יכול לכלול, בין היתר הקראת סיפור לפני השינה, מקלחת בסמוך לשעת השינה, הפחתת זמן המסכים כשעה לפני השינה, עמעום התאורה בבית, הגפת התריסים ועוד.

3. העצימו את ילדכם

אנחנו כל כך הרבה פעמים עסוקים בלהתניע תהליכים, עד שאנחנו שוכחים לפעמים גם להשתמש במילים.

גם אם מדובר בפעוטות או תינוקות, ובטח לבטח כאשר מדובר בילד שכבר מתקשר ומבין אתכם במדויק, הקפידו לתת להם את הביטחון שהם מסוגלים.

לעתים אנחנו 'חוטאים' בלי כוונה בכך ונוטים להדגיש דווקא את זה שאנחנו אולי כועסים או לא מרוצים מזה שהילד מפחד לישון לבד. להפך, אל תנזפו, אלא תחזקו.

כשהילד שלכם יעביר את השינה הראשונה שלו לבדו בהצלחה, תגידו לו כל הכבוד! אפשר להביא צ'ופר כמו מדבקה או שוקולד, פרס כלשהו.

אתם לא תאמינו כמה שהוא יהיה גאה בעצמו, כל שכן כאשר אתם אומרים לו את זה.

4. אפשר גם לחזק עם בובה שנותנת ביטחון או מנורת לילה

אם הילד או הילדה אוהבים בובות, הרי שאפשר לתת להם לישון עם הבובה האהובה עליהם, או לקשט את המיטה עם בובות ולסדר אותן מדי ערב לפני השינה.

אפשר לכסות את הילד בשמיכה יחד עם הבובות גם. לקנות לו בובות של גיבורי על שהוא אוהב מסדרות שונות.

מנורת לילה היא פתרון נהדר והיא מאפשרת להפיג את החשש מפני החושך. יש מנורות שגם הן מגיעות בצורת גיבורי על או עם הדפסת גיבורי-על על האהיל של המנורה.

ולסיום, עשו זאת באופן רציף, אל תוותרו, והשינוי כבר מעבר לפינה

הלוואי והייתי יכול להעביר במילים עד כמה זה חשוב. עד כמה ישנה חשיבות עצומה לעקביות בתהליך.

אם התחלתם תהליך עם הילד שלכם, לכו עליו עד הסוף.

במידה ותוותרו פעם אחת ותרשו לילדכם לישון אתכם במיטה, זה רק יעכב את התהליך, וזה יראה שיש מקום למשא ומתן אתכם.

זה קשה, זה מאתגר. ייתכן גם בכי ובקשות חוזרות ונשנות לבוא אליכם למיטה. זכרו שאתם עושים זאת בשביל ילדכם. אתם עושים זאת בשבילכם בשביל הזמן הפרטי והאישי שלכם. אתם עושים את זה כדי שהילד שלכם יהיה עצמאי יותר, יראה שהוא מסוגל.

מאחל המון בהצלחה, ובכל שאלה ניתן לפנות אלי בשמחה.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

התייעצו איתי

שמי רון שמעוני, יועץ הורים מוסמך, מנהל חטיבת ביניים ובעל תואר שני בחינוך.

נקלעתם לאתגר ואינכם בטוחים כיצד ללמד את הילד לישון לבד? פוגשים באתגרים שלא תואמים בדיוק את מה שתואר במדריך?

אני מזמין אתכם להשאיר לי פנייה באתר, לכתוב לי בוואטסאפ או ליצור עמי קשר טלפוני.

בהדרכה ההורית, אני מגבש עם ההורים כלים חשובים המאפשרים להתמודד עם סוגיות התנהגותיות רבות. במקרים רבים מאוד, השינוי מתחולל בתוך זמן קצר בלבד.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה