איך לעזור לילד שמציקים לו?

איך לעזור לילד שמציקים לו?

תוכן עניינים

הכנה להתמודדות עם קשיים מורכבים בהמשך החיים

הרבה פעמים אני מתחיל בלומר "תנו לילד להתמודד עם הקושי שלו". אנחנו רוצים לתת לילד שלנו כלים מבוססים שיכינו אותו לעתיד. החיים מלאים בקשיים. חלקם מורכבים יותר וחלקם מורכבים פחות. תפקידנו כהורים הוא בהכנת הילד להתמודדות עם אותם קשיים והבנתם.

קשיים יכולים להתבטא במגוון דרכים: הטרדות, פגיעה מינית חלילה, השפלות, פיטורין, כישלון. כלומר הילדים שלנו יחוו את הדברים הללו בשלב כלשהו בחייהם וברמות חומרה שונות. 

אני אומר שהצלחנו בחינוך, כשאנחנו בטוחים שהילדים שלנו יהיו מסוגלים להתמודד עם הדברים האלו. כאשר אנחנו יכולים לומר לדוגמא: הילדה שלי תוכל להתמודד עם אמירה אומללה שהיא תשמע מהבוס שלה במובן המנטלי, או הילד שלי יידע להתמודד עם חרם חברתי. הילדים שלנו מספיק חזקים.

ובכל זאת, איפה מתחילים?

החוסן הנפשי מתחיל במקומות בהם צריך לתת לילד להתמודד עם קשיים ואתגרים שונים. אנחנו צריכים לקחת בחשבון מה עלולה להיות התוצאה של התגובה שלנו לקשיים של ילדינו. 

למשל: אם הילד אומר שהציקו לו בגן ואני עושה מלא בלגן בשביל לפתור את הבעיה שלו, מה הילד יבין? הוא פונה לאבא ואבא פותר את הבעיה. 

אבל זה לא נכון ולא רצוי. אנחנו לא יכולים לבוא ולפתור לילד את הבעיה רק בגלל שהוא פנה אלינו. זה לא מכין את הילד לקשיים עתידיים, אלא דוחק את העצמאות של הילד הצידה.

אנחנו כן רוצים שהילד שלנו ישתף אותנו בקשיים שלו. 

אנחנו רוצים שהוא ידע שאם הוא חווה מצוקה, יש לו על מי להישען. אבל אנחנו לא יכולים להתערב בכל קושי. אנחנו ננסה לתת לילד את הכלים, להסביר, לתת עצה ולראות מה ניתן לעשות. לשאול אותו בדרך אגב – מה תעשה פעם הבאה?

אנחנו גם מקבלים כאן את נקודת מבטו של הילד. אך לא תמיד אנחנו מקבלים את התמונה כפי שהיא. למשל: הילד שלי מספר לי ששחר בגן מרביץ לו. אני אתקשר לגננת לשוחח בנוגע לשחר ואז אשמע מהגננת ש'הילד שלך ושחר למעשה חברים טובים והם משחקים ביניהם' או שהיא לא ראתה ותבדוק את הנושא, או שנגלה בשיחה שהילד שלי מציק לשחר ושחר בתגובה מרביץ.

לכן, אנחנו לא מצדיקים. אנחנו כן, מנסים לתת לילד כלים מה לעשות.

אם ברור לנו שלילד קשה, שהוא במצוקה ושאין לו חברים – פה חובה עלינו להתערב.

איך אנחנו עושים את זה?

שיתוף - מקום לפתיחות ותקשורת

תמיד כדאי ואף רצוי לשתף את הילד. אני רוצה לעזור לו ואני רוצה לשתף אותו בפתרון. לשתף אותו בהתלבטות ובדרך. לשתף אותו בכל המהלכים –

  1. להבין מה הבעיה
  2. מה האופציות שלנו לפתרון
  3. לשוחח על התוצאות. מה השגנו ואיך, מה נעשה להבא.

 

כלומר נעשה כאן תהליך חינוכי לילד בו אנחנו לומדים יחד כיצד פותרים בעיה, מה הסיבות של הבעיה ועושים תחקיר אם עבד או לא עבד.

לפתור את הבעיה יחד

כאשר אנחנו אומרים לילד "אל תדאג אני אטפל בזה ויותר הוא לא יתקרב אליך". עושים "בלגן", הולכים מדברים עם הילד. אנחנו  למעשה לא פותרים את הבעיה. להיפך. אנחנו מחלישים את הילד שלנו. 

אמרנו לו, גם אם לא בקול רם או מתוך כוונה ש"אל תדאג אתה חלש אני חזק, אני חכם ואני אפתור לך את הבעיה כי לי יש ניסיון ולך אין". אנחנו משפילים את הילד, מקטינים אותו ולא נותנים לו את אותו ניסיון שהוא צריך כל כך להתמודדות עם הקושי באופן עצמאי.

חשוב לי לציין: ילדים לא מעריכים הורים שפועלים בצורה זו אחר כך. יותר קשה להם והם ידעו להפנות אל ההורים אצבע מאשימה ובצדק. "הקטנת אותי", "לא שיתפת אותי", "לא התייחסת אלי". 

זה מתחיל בדברים האלו, עשינו משהו טוב, אבל עשינו את זה בצורה לא נכונה שמקטינה את את ילדינו ולא נותנת להם באמת ביטחון.

הרבה פעמים אני רואה הורים לילדים קטנים במגרשי משחקים. הילד רוצה ללכת לבד, וההורה אומר לא, עוצר את הילד כדי לתת לו יד ולעבור את המכשול. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו קודם: למה לעזור לו? הוא רוצה? הוא יכול? תנו לו. 

אם הוא ייפול, אנחנו שם להושיט עזרה. הוא יקום, הוא יבין ופעם הבאה יעשה את זה יותר טוב. הוא רוצה ללכת שנייה לבד זה לא שדה קוצים, זה מקום מבוקר, מפוקח תנו לו ללכת לבד אל תעזרו לו בכל דבר.

אם נעזור לילדינו בכל דבר, נגדל ילדים שלא יודעים להתמודד עם קשיים. לא יודעים לעבור מדרגות פיזיות ונפשיות בחייהם. 

לכן, תנו לילדים שלכם לעבור את המדרגה ביחד, תנו יד ותמיכה כשמציקים להם, אבל אל תפתרו להם את הבעיות שלהם בשבילם. שבו ותפתרו את הבעיה יחד איתם, תערבו אותם, תעצימו אותם, תנו להם את החשיבה המשותפת.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד נוכל לחולל שינוי באווירה שבבית?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

התייעצו איתי

נעים מאוד, שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים מוסמך, בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.

על השאלה איך לעזור לילד שמציקים לו אין תשובה אחת ברורה; לעתים עלינו לעזור מהצד בלבד, ולעתים עלינו להתערב.

אם אתם חשים שמציקים לילדיכם ושעליכם לפעול, רגע לפני שאמליץ על הדרכה הורית, אני מזמין אתכם להשאיר לי שאלה פתוחה אונליין ולתאר לי את המקרה.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה