איך מגדלים ילדים עצמאיים?

איך מגדלים ילדים עצמאיים?

תוכן עניינים

לגדל ילד שמסוגל בעצמו

אם תשאלו אותי, אחד מן הדברים החשובים בחינוך ילדים בעיניי, זוהי העצמאות. כמה כוח יש בידיהם של ילד או ילדה עצמאיים; כוח מבחינה לימודית, מבחינה חברתית ורגשית. באופן שבו אני רואה את הדברים, ילדים עצמאיים הם ילדים שיצליחו גם אם יחוו קשיים ומהמורות.

אני יכול למנות כל כך הרבה יתרונות שגלומים בילד עצמאי; יכולת התמודדות טובה יותר עם אתגרים, היכולת למצוא לעצמו תעסוקה, היכולת ללמוד דברים נוספים לבד ולצאת להרפתקאות חדשות ויכולת התמודדות רגשית גבוהה.

ויש עוד דבר אחד: ילד עצמאי הוא ילד שמרגיש מועצם.

וזאת רבותיי, המשימה שלנו ההורים 🙂

העצמת הילדים יכולה לבוא לידי ביטוי בכל כך הרבה אופנים שונים. אפילו בשינה כאשר אנחנו מלמדים את התינוק שלנו לישון לבדו. אנחנו למעשה נוסכים בו ביטחון. אנחנו מלמדים אותו ומעניקים לו את היכולת העצמאית הראשונה בחייו.

כאן אסביר לכם כיצד אנו כהורים, יכולים לתמוך ולעזור לילדינו להפוך לעצמאיים יותר. זו לא רק נחת אדירה עבורנו, אלא ממש כוח עצום שאנו מעניקים בידיו של ילדנו.

בסוף זה תלוי בנו

זכורים לי מפגשים עם הורים בהדרכות הוריות שבהם הלסת סוג של נשמטה כשאמרתי את זה: הגורם שלרוב מעכב את את הילדים מלהיות עצמאיים הוא אנחנו – ההורים.

כל ילד באופן טבעי רוצה להיות עצמאי, אך כהורים אנחנו נוטים להגביל את ילדינו.

כמובן שאם הילד רוצה לחקור מהו השקע בקיר או אם אפשר לעצור מאוורר עם האצבע, אנחנו נמנע זאת כיוון שיש לנו קווים אדומים. אך השאלה המרכזית שלי היא כזאת: האם גם שירטטנו לעצמנו קווים ירוקים? מה אנחנו כן מרשים?

אלך על דוגמה קלאסית: גן שעשועים.

כשאנחנו רואים שהילד לשנו מנסה לעלות על מתקן מסוים לבד, ואנחנו שם צופים בו. לעתים אין סיבה שנמהר ונביא לו יד. הוא רוצה לנסות לבד. נסו לזהות סיטואציות שבהן הסיכון לא גבוה, שבהן הדשא רך מספיק והמתקן שהילד עלה עליו איננו מסכן אותו.

האם הוא ייפול? ייתכן. אבל תנו לו לנסות שוב. תנו לו לגבש לעצמו את התחושה שהוא מסוגל.

הטיפ שלי, ואפשר לקחת את זה לכל כך הרבה פעולות ובכל כך הרבה גילאים שונים הוא שאל תחזיקו לילדים שלכם את הידיים, אם הם לא זקוקים לזה.

תנו להם את היכולת לנסות. ילד שלא ינסה, לא יצליח ויותר מזה – אח"כ, ככל שהם יתרגלו שעוזרים להם, הם לא ידעו אחרת.

תנו להם תחומי אחריות באופן הדרגתי

חשבו על תחומי אחריות קטנים אך משמעותיים שתוכלו להעניק לילדיכם.

אתם לא מאמינים עד כמה הדבר נוסך בהם ביטחון ותחושת גאווה. הם עזרו לאבא ואמא. הם חלק בלתי נפרד מהכוח שמפעיל את הבית.

אלו יכולות להיות משימות קטנות, אך שההשפעה שלהן היא עצומה. 

למשל לתת לילד לבחור לבדו את הבגדים לגן, או לבקש מהאח הגדול שיעזור לאחיו הקטן ולהפך, לקחת את המגבת לאמבטיה, או לקנות מטאטא קטן לפעוטות ולבקש מהפעוט לטאטא יחד עם אבא או אמא את הרצפה.

אפשר למשל בדרך מהמכולת הביתה, לבקש מהילד שיסחוב שקית לא כבדה מדי, ולהרעיף עליו מחמאות כיצד הוא עוזר ואיזה כיף שהוא בא יחד אתכם למכולת.

מתן תחומי אחריות נותן טעם של עוד. זה כיף ענק לעזור להורים, ואט-אט תראו כיצד ילדיכם רוצים לעזור. כיצד מטלה שנתפסת בתחילה כמעין חובה, הופכת אט-אט לזכות ענקית עבורם.

להיות שם בשבילם, לא לעשות במקומם

הכדור בידיים שלכם. להיות עצמאי או תלותי זה לא רק עניין של אופי, זה עניין של הרגל.

נכון שיש כאלו שניחנו ביכולת להסתדר לבדם וברצון הפנימי להסתדר לבדם. אך זה לא טמון בכולנו. וחלק מן הכלים והמיומנויות הללו נרכשים מן הסביבה.

כשילדיכם לא זקוק לקבל יד, אל תתנו לו יד. אבל בו-זמנית, תנו לו את ההבנה שאתם שם בשבילו מתי שרק יצטרך.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

אודותיי

ברוכים הבאים לאתרי, שמי רון שמעוני. אני יועץ הורים בגישת מיכל דליות, יועץ שינה בגישת לילה טוב לשינה בריאה, בעל תואר שני בחינוך ובעברי כיהנתי כמנהל חטיבת ביניים.

במידה והילד שלכם לא עצמאי, מפגין תלות או מסרב לבצע מטלות שונות בבית, דעו שניתן לשנות זאת. הגישה המובילה בהדרכה ההורית היא שהשינוי צריך לבוא קודם כל מאתנו, מההורים.

דרך ההדרכה, ניצור תוכנית עבודה, נלמד כיצד להגיב, מה לבקש מילדינו, ואיך לעורר תהליך שבתוך זמן קצר יחסית, תוכלו להיווכח בשינוי משמעותי.

בכל שאלה והתייעצות, אני מזמין אתכם לכתוב לי בטופס יצירת הקשר, להתכתב איתי בוואטסאפ או ליצור איתי קשר טלפוני.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה