האם להעלות את הילד לכיתה א'?

האם להעלות את הילד לכיתה א' או להשאיר אותו שנה נוספת בגן?

תוכן עניינים

האם להשאיר את הילד שנה בגן? או להעלותו לכיתה א'?

עתה הגיע השלב בשנה בו כל ילדי גן החובה אמורים לעלות לכיתה א'. זהו גם השלב ובו אנו ההורים צריכים לקבל את ההחלטה – לאן הילדים יגיעו: לבית הספר או שאולי מוטב יהיה שיישארו שנה נוספת בגן?

לעתים אין ספק כלל במהלך, ולעתים התהליך מלווה בהתלבטויות מרובות.

המעבר בין הגן לכיתה א' הוא מעבר קשה. אין דרך לתאר זאת בצורה אחרת. הילד מפסיק לשחק. עד כה, רוב יומו בגן עבר בצורה של משחק עם פינת מטבח, פינת יצירה, חצר שהיא רק שלו ושל חבריו לגן. מדובר בסביבה שהיא אינטימית יותר, קטנה ובה הוא פוגש בילדי הגן ולכל היותר בשכבת גילאים אחת נוספת שקטנה ממנו. הייתה לו גננת אחת, סייעת או שתי סייעות וצהרון.

מדובר בצוות מצומצם, מקום חם ומשפחתי.

פתאום, כיתה א' משנה את כל הסביבה המוכרת. מורים רבים, מרביתם אינם מלמדים אותו. המון ילדים ובשכבות גילאים שגדולות ממנו. עכשיו כבר אין את החצר הפרטית, אין את המסדרון האישי, אין פינות יצירה וכולם יושבים על שולחן, מסתכלים על הלוח ורוב הזמן יושבים, מקשיבים ומתרגלים. המעגל החברתי משתנה, הכל גדול ושונה.

ההתלבטות שלכם היא מובנת וברורה לחלוטין. זהו מעבר באמת ובתמים קשה.

מהי דעתי בנושא?

אתחיל מהסוף ואומר משפט שאולי נשמע קלישאתי אבל הוא מאוד-מאוד נכון במקרה הזה: אם יש ספק אז אין ספק. משאירים את הילד שנה בגן.

מעולם לא שמעתי ולא פגשתי בהורים שהתחרטו על כך שהם השאירו את הילד שנה נוספת בגן. לעומת זאת, ראיתי המון הורים שהעלו את ילדיהם לכיתה א' והצטערו על כך.

הקושי המרכזי של הילדים הוא איננו קוגניטיבי, הוא איננו לימודי; זהו קושי רגשי – חברתי. 

אם לילד שלכם יש איזשהו קושי שפתי, או היה לו איזשהו קושי רגשי עליו הוא טרם התגבר לחלוטין; אם לטעמכם הוא עדיין לא מספיק 'חזק' בשביל להתמודד עם מסגרת בית-ספרית, הקשיבו לספק שלכם, היו קשובים לתחושת הבטן. אתם מכירים את ילדיכם הכי טוב.

אוכל לומר לכם שהשארת הילד שנה בגן יכולה לחזק אותו; זוהי שנה שבה הוא יבסס את נקודות החוזקה שלו ותראו כיצד מתחולל בו שינוי עצום, שינוי שלא יותיר בכם כל ספק שעתה הגיעה העת לעלות לכיתה א'.

'אבל הילד כבר יודע קצת לקרוא ויודע מספרים'

כחלק מן הייעוץ ההורי, אני גם מציע מפגש עד שני מפגשים שבהם אני בוחן יחד עם ההורים את האפשרות להעלות את הילד לכיתה א', ונותן כלים פרקטיים שמסייעים בהחלטה.

אחת מן השאלות שבהן אני פוגש היא כזאת שמציגה תמונת מצב של ילד מתקדם, ילד שכבר מחזיק בכישורים שהם חשובים וחיוניים לתחילת הלימודים. היכרות עם אותיות האל"ף בי"ת, היכרות וזיהוי המספרים ועד למספרים מתקדמים, יכולת ורבלית גבוהה וכן הלאה.

אני עדיין אומר שכל אלו לא משנים, כיוון שגם אם הילד יידע לקרוא מעולה, הרי שאין מדובר בהיבט המנטלי שייתן לו את הכוח להתמודד חברתית ורגשית עם המצב החדש.

אם למשל הוא איננו מסוגל לשבת ולדחות סיפוקים, או להקשיב ולהתמודד יפה במשחק; אם הוא איננו מצליח בשלב זה, לעשות זאת בגן החובה, תעצרו, תבדקו ותבחנו אם כדאי להשאיר את הילד שנה נוספת בגן או שאולי ניתן לתת לו כלים שיכינו אותו טוב יותר לכיתה א'.

הרבה פעמים הורים לילד שני בדרך כלל מבינים אתזה יותר טוב ונוטים יותר להשאיר הם פשוט יודעים מה זה כיתה א' והם מבינים שזה ההבדל משמעותי לילדים.

וצפירת הרגעה - דעו שעם הילד השני ההחלטה כבר הרבה יותר פשוטה

תמיד התהליך שנעבור עם הילד הראשון, יהיה מאתגר יותר, יתאפיין ב'גישוש באפילה' ובצורך מסוים בייעוץ חיצוני.

לעומת זאת, אני יכול לומר לכם, גם כהורה בעצמי, שעם הילד השני כבר מבינים הרבה יותר טוב את ההבדלים בין מוכנות מנטלית לכיתה א' לבין אי-מוכנות המצדיקה שנה נוספת בגן החובה.

ההבדלים הם משמעותיים.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

התייעצו איתי

שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.

השאלה האם להעלות את הילד לכיתה א' בהחלט יכולה להפגיש אותנו עם לא מעט התחבטויות.

לצד ההדרכות ההוריות שאני מעביר, אני גם מציע מפגש עד שני מפגשים ובהם אבחן יחד אתכם אם הגיעה העת שילדיכם יעלה לכיתה א', אם ישנם חיזוקים מסוימים שמומלץ להקנות בטרם תחילת שנת הלימודים, או אם מוטב יהיה להישאר שנה נוספת בגן החובה.

כל החלטה שתתקבל, תינתן יחד עם הסברים בגובה העיניים שיאפשרו לכם להיות נינוחים ובטוחים בצעד הבא.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה