התארגנות בוקר עם הילדים – איך עושים את זה נכון?

התארגנות בוקר עם הילדים - איך עושים את זה נכון?

תוכן עניינים

הילד לא מתארגן בבוקר?

מדובר באחד מן האתגרים היותר נפוצים שעולים אצלי בהדרכות ההוריות. עבורנו והן עבור ילדינו, חוסר שליטה על סדר הדברים במהלך הבוקר, יכול בהחלט להשפיע על המשך היום; נאחר לעבודה, נגיע עצבניים יותר ואפילו 'ניערך לקרב' הצפוי לנו ביום למחרת. ילדינו יחושו באווירה הלא נעימה ויפתחו תגובת נגד שרק תחריף עם הזמן.

התארגנות בוקר היא דיי ברורה לכולם אם נחשוב על זה. היא שונה מבית לבית רק מבחינת הזמן ומבחינת מי שמבצע את זה (אחד מבני הזוג לרוב ייקח את המושכות).

היעד של כולם הוא זהה: הילדים צריכים להיות בגנים / בתי הספר, וההורים צריכים להיות בעבודה.

אם כך מתי מתחילה הבעיה? כאשר אין סדר יום ברור. סדר ההתארגנות מוכרח להיות ברור גם לילד.

נשמע פשוט, אבל איך גורמים לזה לקרות בפועל?

התארגנות בוקר לילדים: מגדירים מטרות

רגע לפני שתגידו – מה יש לו זה… הוא אומר פה דברים מובנים מאליהם, תשאלו את עצמכם כך: האם אתם באמת הגדרתם מה צריך לקרות צעד אחר צעד? מהו כל שלב ושלב?

ברגע שנגדיר את היעדים שלנו בבוקר באופן מסודר, גם נדע לעמוד בהם. ברגע שנגדיר יעדים בבוקר באופן מסודר, גם ילדינו ידעו שיש להם סדר מסוים שבו הם צריכים לעמוד.

איפה מתחילה הבעיה?

ילדינו יודעים שהם צריכים לקום בבוקר, הם יודעים שהם צריכים לצחצח שיניים, להכין את התיק, לאכול ארוחת בוקר ולצאת. על פניו פשוט, אך מה קורה בפועל? בפועל הילד רוצה לשחק בבוקר, או הילדה לא רוצה לצחצח את השיניים, או הילדים רוצים להישאר עוד כמה דקות במיטה.

ברגע שאנחנו נותנים את האפשרות לעשות עוד דברים, כאן סדר היום שלנו הלך. 

צריך שיהיה לנו ברור מאוד מה יקרה במהלך הבוקר, וכך גם נדע ונהיה מוכנים לעמוד בזה.

ומסבירים זאת לילד/ה

אני תמיד אומר שילדים הם מבוגרים קטנים. אל תמעיטו ביכולת שלהם להקשיב לכם ולהבין את דבריכם, גם אם מדובר בפעוטות.

אם הילד ורבלי מספיק, נניח בגיל שנתיים ומעלה (אז גם הבלגן בבוקר לרוב מתחיל), הסבירו לו בערב לפני השינה: 'מחר בבוקר נקום ונלבש כך וכך, נצחצח שיניים, נאכל ונתארגן כדי לצאת אל הגן'.

הפכו אפילו את ההודעה המקדימה של שעות הערב למעין מיני-התארגנות מקדימה לשעות הבוקר. בחרו יחד עם ילדיכם כבר בשעות הללו את הבגדים שהוא ילבש, סדרו יחד איתו את התיק. נסו לא רק לארגן את הבוקר, אלא גם להקל על שעות הבוקר.

התאימו את הבוקר לגיל הילד/ה

חשוב שנקפיד להתאים את סדר היום של הבוקר לגילאי הילדים.

אסביר את כוונתי:

יש גיל שבו נוכל לתת לילדינו לבחור את סדר היום שלהם לבדם, למשל בגילאי יסודי: כלומר אם לצחצח שיניים קודם או קודם להתלבש, לבחור מה ללבוש וכן הלאה.

כאשר מדובר בפעוטות, ושוב אני אומר בכוונה החל מגיל שנתיים שכן אז לרוב הם מגלים את יכולותיהם העצמאיות בפעם הראשונה: נסו לתת להם תחומי אחריות. אתם לא משערים בנפשכם עד כמה הם מתרגשים מן המעמד.

נסו למשל לתת לילדיכם הפעוט לבחור בין 2 חולצות, או בין 2 זוגות מכנסיים. תנו להם את האפשרות הזאת. זה יגרום להם לשתף אתכם יותר פעולה, זה יהפוך את הבוקר למשימה שבה הם מרגישים שגם הם מבוגרים אחראיים וחשוב מכך – שיש להם את היכולת להחליט על הגוף שלהם.

אותו הדבר לגבי צחצוח שיניים או להתלבש. נסו לשאול אותם מה הם מעדיפים קודם. עבורנו המבוגרים זה נשמע כמו משהו קטן וזניח, עבורם זהו עולם ומלואו.

תרחישים מתקילים

לא משנה כמה פעמים ניסיתי לנסח את המדריך הזה, הבנתי שהוא גורם להכל להישמע מעט קל מדי. עשו א', עשו ב' או ג', והנה לכם שינוי מן הקצה אל הקצה.

בפועל אין אלו פני הדברים, וכל בית מביא עמו את האתגרים הקטנים שלו. כדי להפוך את המדריך ליעיל יותר, החלטתי לדון גם בכמה סיטואציות מתקילות שגורות שכל הורה והורה יכול/ה לפגוש בהן.

1. אנחנו רוצים חולצה ארוכה והילד חולצה קצרה

נסו לא להיות חד-משמעיים ולא להסכים בכלל.

אפשר לקחת את זה לשני מקומות:

  • לא, אבל – כלומר, אי אפשר ללבוש חולצה קצרה כיוון שקר בחוץ, אבל באיזה צבע של חולצה ארוכה תרצה לבחור. בעיקר אצל פעוטות, זכות הבחירה היא נורא מחמיאה ונורא מדרבנת שיתוף פעולה.
  • גם וגם – אפשר לנסות לשלב בין הדברים. אין בעיה, שים חולצה קצרה, אך נשים מעליה חולצה דקה ארוכה. כלומר מצאנו פתרון יצירתי ופשוט.

2. הילד רוצה להמשיך לשחק בצעצועים

בצעצועים, בטלפון או במחשב – זה יכול להיות תקף למנעד רחב של גילאים. 

כאן זה הזמן להכיר עיקרון חשוב נורא שחוזר על עצמו בהדרכות ההוריות שאני מקיים: זמן תגובה וזמן חינוך. 

יש את התרחיש עצמו שבו אנחנו צריכים להגיב על משהו. לסיים התנהגות שלא מקובלת עלינו. ויש את זמן החינוך. כאשר העצבים פוחתים, כאשר כולנו רגועים ונינוחים, אז ניגש לחנך.

אני תמיד אומר שבחינוך עלינו 'להכות בברזל' כשהוא קר, אף פעם לא כשהוא חם. 

כיצד זה בא לידי ביטוי בדוגמה הזו?

נניח והילד רצה להמשיך לשחק בצעצועים וזה גבה זמן יקר מהתארגנות הבוקר, אנחנו נעמוד על שלנו, ניקח את הצעצועים ונתארגן. שימו לב – אנחנו רק מגיבים לסיטואציה. לא מחנכים.

כשהילד יחזור מהגן, הצעצועים שבהם הוא שיחק יהיו שמורים בארון למעלה. 

אנחנו לא מתעצבנים, לא צועקים ולא מרימים את הקול. מסבירים 'תקשיב, קבענו בבוקר שלא משחקים, ובחרת בכל זאת לשחק. לכן, עכשיו כל המשחקים ששיחקת איתם בבוקר לא יהיו למשך X ימים'.

וזהו. לוקחים ושמים אותם בצד. בלי כעס, לא צורחים, לא מתעצבנים. יקירי, עשית א' ו-ב' ולכן המשחקים לא יהיו כרגע.

3. הילד ביקש להמשיך לישון עוד כמה דקות

ככל שהם גדלים, זאת הופכת להיות בעיה נפוצה ומאתגרת. 

אני אומר ככה: הילד ביקש להמשיך לישון בבוקר, בסדר, אבל זה יגרע לו משעות הפנאי של הערב.

כלומר, נניח והילד רואה טלוויזיה, או משחק בצעצועים, אנחנו נקדים לו את שעת השינה. נאמר לו 'תקשיב, אתמול בבוקר לא קמת. ביקשתי ממך וביקשת להמשיך לישון. לכן עכשיו נסיים את הערב יותר מוקדם כדי שתוכל לקום'.

בחלק מן ההדרכות ההוריות שהעברתי, הורים סיפרו לי שהילד אמר להם שזה לא יקרה בשנית, ולכן הם ויתרו לו ונתנו לו להמשיך לשחק וללכת לישון בשעה הרגילה.

אני ממליץ שכן לדבוק בהחלטה שלכם. לומר ש'כל הכבוד, ואנחנו שמחים שאתה מתייחס לזה ברצינות, אבל זה מה שהחלטנו, ואם נראה שיפור אז נחזור לשעה המקורית'.

מה עשינו בכל התרחישים האלו?

בתרחיש הראשון – נתנו אפשרות בחירה. זה מעולה וזה יכול להפוך את התארגנות הבוקר לשיתוף פעולה.

בתרחיש השני והשלישי – הוצאנו את הרווח של הילדים מן המשוואה. בעוד שבעבר הם הרוויחו מן ההתנהגות שלהם (עוד זמן משחק או עוד זמן שינה), הפעם הם מפסידים בגללם. האמינו לי, ילדים הם חכמים, הם יודעים להסיק מסקנות ולפעול.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד נוכל לחולל שינוי באווירה שבבית?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

התייעצו איתי

שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים, בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.

התארגנות בוקר עם הילדים היא נושא שגור שעולה לא פעם בהדרכות הוריות. דרך תכנית עבודה מסודרת, אני ואתם יכולים לחולל שינוי ענק.

בכל שאלה והתייעצות בנושא התארגנות בוקר לילדים, אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר טלפוני, להשאיר לי פניה באתר או לכתוב לי בוואטסאפ.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה