איך מתמודדים עם נער מתבגר אלים?

איך מתמודדים עם נער מתבגר אלים?

תוכן עניינים

אלימות אצל נער מתבגר

אחד מן הנושאים שלפחות אותי כאדם וכאזרח המדינה, מאוד מתסכל ומדאיג – זוהי רמת האלימות שהולכת וגוברת כל הזמן. כמעט שאין יום שבו אנחנו לא נחשפים למקרה אלימות מזעזע, אלימות על לא כלום. זה קורה ברחוב, זה קורה אצלנו בפוליטיקה וזה מחלחל ומגיע גם אל דור העתיד.

לצד היותי יועץ הורים אני מנהל חטיבת ביניים, ויכול להעיד שלאוזניי גם הגיעו יותר ויותר ידיעות על אלימות במערכת החינוך. ילדים שתוקפים ילדים, ילדים שתוקפים אנשי צוות. קטטות בין נערים ונערות.

זהו דבר אחד לשמוע על כך, אך זהו דבר אחר לגמרי כשלפתע מתחוורת לנו ההבנה שגם הילד שלנו הפך להיות אלים. שיום אחד אנחנו מקבלים הודעה מבית הספר שהילד שלנו היה מעורב בקטטה. היו לי מקרים שבהם ההורים גילו על התנהגות אלימה של ילדם כתוצאה ממעורבות המשטרה.

נער אלים אגב לא חייב להרביץ למישהו אחר. במאמר זה אני מתכוון גם למעשה של השחתה, או אלימות מילולית כמובן ואפילו גניבה. עצם היכולת לעשות זאת.

בעצם העובדה שהחלטתם לבדוק וככל הנראה שהגעתם אל המאמר שלי – אני קודם כל רוצה לומר לכם כל הכבוד. באמת ובתמים. זה לא מובן מאליו. לא כל ההורים רוצים או מעוניינים לטפל. אתם זה עתה מקבלים החלטה שתשפיע ישירות על עתידו או עתידה.

מאיפה זה נובע?

בפגישות שערכתי עם הורים שילדם נקט באלימות, פגשתי בשני סוגים של תגובות: אלו שהידיעה על האלימות נפלה עליהם כרעם ביום בהיר, ואלו ש'ראו את זה מגיע'. שמעו מדי פעם מבית הספר, ראו את ההתנהגות של הילד כלפי אחיו ואחיותיו, וגם כלפיהם.

נשאלת השאלה – ממי הוא או היא למדו את זה?

הרבה פעמים זה מגיע ממקומות סביבתיים – קודם כל לצערי המציאות הפוליטית בישראל מתנהלת על דרך של שיח אלים. וזה איננו עניין של עמדה פוליטית. לצערי זה פשוט זה.

שם אין לנו שליטה ממשית, אך איפה כן? הנער או הנערה מסתובבים במקומות לא טובים. הם הולכים לאיבוד מבלי שהם שמים לב ומושפעים מן הסביבה. 

גם מחוזות הרשת יכולים להשפיע משמעותית והם רוויים באלימות. לעתים ישנם סרטונים שמופצים וגורמים לאלימות להיתפש כמעין דבר מה בידורי.

היכן שיש לנו שליטה, חשוב שנדבר איתם. נסביר להם. נסו לברר את המקורות הסביבתיים שמהם זה מגיע. אפשר וחשוב גם להיוועץ עם היועצים החינוכיים של בית הספר.

טיפ חשוב: בכל סוגיה התנהגותית, אל תראו בבית הספר כגורם שפועל נגדכם. להפך – לבית הספר יש כלים בהם ניתן להשתמש, וכל מה שצריך הוא שיתוף פעולה בינו לבין ההורים.

האם המסגרת נכונה לילד?

אני לא מדבר על מקרה חד פעמי. במידה ונראה כי האלימות אצל הנער או הנערה הופכת לדרך קבע, הרי שאחד מן הפתרונות החשובים ביותר טמון במסגרת.

פעמים רבות מתגלה תמונת מצב שבה המסגרת של הילד לא נכונה. כלומר יכול להיות שהוא בבית ספר שלא מתאים לו והוא מרגיש שם בעמדת נחיתות אל מול אחרים. הוא מתקשה בשיעורים. הוא מרגיש שמסתכלים עליו ומקטלגים אותו לפי ציונים.

ככל שהקושי הולך וגובר, ככל שהקושי הופך לשגרה, כך הדימוי מתרסק. וכשהדימוי מתרסק אז הולכים לכיוונים אחרים כדי לקבל בהם את הביטחון ואת החיזוק.

כאשר הכיוונים האחרים מחזקים אך אינם חיוביים, שם מהר מאוד, נערים ונערות מוצאים את עצמם במקומות מסוכנים של אלימות.

אנחנו עוצרים ובודקים רגע – מהי המסגרת שיש לנער/ה כרגע? והאם היא נכונה עבורו/ה?

מסתכלים פנימה אל הבית

פעמים רבות גם נבדוק את הסביבה שבבית – מה קורה אצלנו? איך אנחנו יכולים לעשות את הסביבה הביתית להרבה יותר חיובית?

פה יש לנו המון כוח:

איך אנחנו מגיבים לסיטואציה הזאת בבית?

בהדרכת ההורים אנחנו בודקים את זה. אנחנו רוצים לבדוק איך להוציא את הנער או הנערה מהפינה שדחקה בהם להשתמש באלימות. לאפשר מרחב אחרת, סביבה מכילה.

היו לי מקרים של הורים שהאלימות של הילד תפסה אותם בהפתעה גמורה. הם מבחינתם שאלו את הילד על היום שעבר בבית הספר, והוא מצידו ענה להם שהכל טוב. 

אנו עובדים על יצירת סביבה מכילה, וסביבה מחזקת. באופן יזום נדגיש את נקודות החוזקה של הילד, ובאופן יזום נעצים אותו.

האם לנער או הנערה היו מספיק כוחות להתמודד עם סיטואציות מורכבות ולהגיד לא? 

האם הם ידעו להבדיל בין טוב לרע? וזה בסדר לא לדעת תמיד – אנחנו לומדים, בטח לבטח בגילאים צעירים.

חשוב לעבוד על סביבה ביתית שמקנה את הכוח והיכולת לומר – לא מתאים לי יותר. ילדים שכאלו, בני ובנות נוער שכאלו ושמחזיקים בכוח והיכולת להבדיל בין טוב לרע, אולי יגיעו אל הקצה אך הם לא ימעדו. הם לא יחצו את הקו האדום.

אלימות אצל בני נוער במקרי קיצון

כאן אבקש להתייחס למקרים מורכבים יותר בהם מעורבים גם גורמים חיצוניים.

במקרים שכאלו כמו למשל תלונה במשטרה עם מעורבות של קצין נוער או עו"סית – חשוב להבין שתפקידם הוא למען עתיד הילד. לעתים כשהמצב מורכב ומאתגר, מעורבות של גורמים כאלו יכולה לגרום לנו לחשוב כי עתיד הנער או הנערה נחרץ.

ראיתי כבר מקרים שבהם קציני נוער עשו דרך מדהימה עם הילדים. הנחו אותם למקומות שונים בתכלית וחיוביים.

אל תיבהלו אם לפתע נמצא שהילד השתמש בחומרים אסורים או צרך אלכוהול באופן מוגזם – עולמכם ועולמו לא חרב ואפילו להפך – מכאן מרימים את הראש וסוללים את הדרך הנכונה.

כשיודעים כיצד לנהל את הסיטואציה נכון וכיצד להתמודד עמה, אפשר לצמוח באופן מדהים.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

התייעצו איתי

שמי רון שמעוני, יועץ הורים בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.

נער מתבגר אלים הוא נושא שבהחלט יכול להפגיש לא מעט הורים אל מול אתגר מורכב. יש אפילו הורים שסמוכים ובטוחים כי לא ניתן לעשות דבר, אלא להמתין עד שההתנהגות השלילית תתמתן מעצמה.

החלטתכם לפעול בנושא היא חשובה, וכפי שפתחתי את המאמר כך גם אומר פה – כל הכבוד לכם. זה באמת ובתמים לא מובן מאליו.

בכל שאלה והתייעצות, אני מזמין אתכם לשלוח לי וואטסאפ, ליצור איתי קשר טלפוני או לכתוב לי כאן בטופס יצירת הקשר את המקרה עמו אתם מתמודדים.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה