ילד מעשן – מה עלינו לעשות?

ילד מעשן - מה עלינו לעשות? | דרכי פעולה עם מתבגר מעשן - רון שמעוני

תוכן עניינים

מה עושים עם מתבגר מעשן?

אנחנו יכולים להיות הורים מעשנים בעצמנו או הורים שמעולם לא נגעו בסיגריה. הילדים שלנו שהפכו כבר לנערים ונערות, יהיו עצמאיים יותר ויפתחו לעצמם את המנהגים שלהם, חלקם חיוביים, חלקם שליליים, וחלקם שליליים מאוד.

התגלית שהילד או הילדה שלנו מעשנים בהחלט יכולה להיות כואבת ומפתיעה, גם אם אנחנו בעצמנו מעשנים. ועכשיו השאלה היא מה עושים?

בהדרכות רבות שאני עורך להורים למתבגרים, עולה מצוקה אחרת: כאן לא מדובר בהתנהגות בבית שהילד עושה ואנחנו פועלים. אט אט הילדים שלנו מתרחקים מאתנו, וזה לא בהכרח דבר רע. הם מפתחים עצמאות, הם חיים את החיים שלהם.

מתפקידנו כהורים הוא להיות מעורבים בנושא ולדעת לזהות נורות אדומות. אנחנו לא חברים שלהם ואף פעם לא נהיה, אך היחסים בהחלט יכולים להיות מוארים, נפלאים ונעימים. אני יודע.. זה אתגר קשה כאשר מדובר במתבגרים, והחיכוכים עלולים להיות תדירים, אולם ישנם נושאים בהם חשוב שנהיה החלטיים ונחרצים.

קודם כל עוצרים - לא מתעלמים

המאמר אמנם עוסק בילד מעשן, אך אפשר לקחת את זה גם למקומות נוספים של הרגלים שליליים: אם מבחינתכם המתבגר מעשן, הילד שותה, הילד רואה פורנוגרפיה וכל המקומות הקשים הללו, אז קודם כל עוצרים אותם ולא מתעלמים מהם אף פעם.

ואנחנו יודעים שנגיע לעימות חזיתי מול הילד, נכון שזה לא נעים. אבל זה המקום שלנו כהורים, ואנחנו חייבים להגיע למקום הזה. להגיד שמבחינתנו זהו קו אדום.

אנחנו חייבים להיות חזקים בנושא הזה וברורים.

בהדרכות הורים רבות שאני עורך, הורים לא בהכרח מגדירים את הגבולות שלהם. הצבת גבולות הם חלק בלתי נפרד מן ההורות שלנו, אך לפני שנציב אותם לילדינו, חשוב שאנחנו נגדיר אותם בעצמנו.

אז קודם כל אנחנו מוודאים שהוא באמת מעשן, ומבהירים שמבחינתנו זה לא משהו מקובל וכל עוד הוא בבית עד גיל 18, הוא פשוט מאוד לא יעשן.

עכשיו אנחנו נעשה כל מה שאפשר כדי שהוא לא יעשן.

דרכי פעולה

חשוב לי להבהיר: ברוב המקרים הפתרון הוא פשוט. ילד שהוא  מעשן מבין שהוא עושה משהו שהוא לא בסדר. הוא ינסה להסתיר את זה.

אנחנו נראה לו שאנחנו יודעים את זה וכאן זה נגמר. לרוב הילדים יפסיקו. כלומר, אנחנו א נתעלם, נפעל והכל יסתדר. הוא יכול להגי זה לא אני זה חבר שלי וכיוצא בכך, ואנחנו פשוט נגיד לו אוקיי, אז אל תסתובב עם החבר הזה. זה הכל. אתם תראו שלרוב זה יעבוד.

  • ואם אנחנו הורים מעשנים?
    זאת למשל סוגיה שמאתגרת הורים רבים. הרי אם אנחנו מעשנים, אז אנחנו בטח לבטח לא מהווים דוגמה חיובית. אך מה שאנחנו כן יכולים לעשות הוא לנהל שיח מול הילד. לא להתכסח, ולא להתעצבן, להבהיר. להבהיר שבסופו של דבר אנחנו לא מרשים. מגיל 18 אפשר, לפני זה, אין זו החלטה שלו.
  • אל תיבהלו מזה
    הורים רבים נרתעים מהנושא ובוחרים להעלים עין או להתעלם. חלק אפילו במקום מסוים מתכחשים לעובדה שייתכן והילד שלהם מעשן.
    אם ילד מעשן הוא עבורכם קו אדום, אז חשוב שתראו את זה. ילדים יודעים לזהות מתי מדובר בסיטואציה שבה יש מקום למשא ומתן ופשרות, לבין סיטואציות שבהן התשובה היא ברורה ואיננה משתמעת לשני פנים.
  • ערבו גורם חינוכי
    חשוב לפעול בכל הדרכים המקובלות כדי להבטיח שהילד לא יעשן. דברו עם היועצת החינוכית של בית הספר, עם המחנכת. נכון שזה יגרום ליחסים עכורים מול הילד, אך בנושאים שכאלו חשוב לערב גורמים חינוכיים שיעניקו לכם כלים נוספים.

חשוב לציין: רבים נרתעים או לא מודעים לתפקידם החשוב של היועצים החינוכיים. אני ממליץ בחום לקרוא על ההגדרות המלאות של התפקיד, באתר של משרד החינוך.

נתק ביחסים? טעות חמורה

פעמים רבות כשהורים מגלים דבר מה פסול שילדם עשה, הנטייה היא להתמקד אך ורק בזה. ילד מעשן? זה הזמן לעשות הכל כדי שיפסיק.

הבעיה נוצרת כאשר אין באמת זמן איכות. הכל סובב סביב העישון / השתייה וכיוצא בכך. ההורים ממש נאבקים בנושא הזה. בחלק מהדרכות ההורים שאני עורך, אני מגלה על הורים שהחליטו להפסיק ללכת עם הילד למנוי או למשחקים ביחד, שמפסיקים פעולות משותפות בגלל החיכוך.

אל תעשו את זה. ברגעים כאלו אתם צריכים להיות שם יחד עם הילד שלכם. חשוב שהילד שלכם יכיר את הערכים שלכם ואת הגבולות שלכם.

אסור להפסק את הקשר רק כי נעשתה פעולה שנוגדת את הערכים שלנו כהורים. לא להפסיק לדבר, אין דבר כזה. האחריות היא אצלנו ההורים.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד נוכל לחולל שינוי באווירה שבבית?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

קצת עלי

רון שמעוני, מעביר הנחיות הורים לתינוקות, ילדים ומתבגרים.

אני בעל תואר שני בחינוך, מנהל חטיבת ביניים ואיש חינוך בכל רמ"ח איבריי 🙂

אני מציע סדנאות הורים וכן הדרכות הורים פרטניות. המטרה שלנו היא לדעת כיצד לשפר את היחסים עם הילדים, ולהתגבר על אתגרים, מצוקות ונסיבות שונות שיכולות לאפיין את התא המשפחתי.

לפרטים נוספים ניתן ליצור איתי קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר. אחזור אליכם בהקדם האפשרי!

לצד מתבגר מעשן, להלן תכנים נוספים שעשויים לעניין אתכם:

ילד מתבגר לא רוצה ללמוד| ילד מקלל את הוריו

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה