התינוק בוכה כל הלילה – מתי צריכה להידלק נורה אדומה?

התינוק בוכה כל הלילה - מתי צריכה להידלק נורה אדומה?

תוכן עניינים

מתי כן חשוב שנפעל?

קודם כל אעודד אתכם ואומר שאני באמת ובתמים לא מכיר ולו הורה אחד לתינוק, שלא חווה אתגר בהקשר לשינה. זהו גורם מאחד בין הורים מכל רחבי העולם.

השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא אם הגענו למצב קיצון מסוים.

השאלה הנוספת שאנחנו מוכרחים לשאול את עצמנו: האם מצב הקיצון הזה הוא רגעי ומתפרש על פני מספר ימים בודדים? או שאולי מדובר במצב שהתקבע והפך לאתגר יומיומי.

לכן רגע לפני שתצללו אל תוך המאמר, זכרו שהיוצא מן הכלל לא מעיד על הכלל. כשהורה מספר לי שהתינוק שלו לא ישן כל הלילה, אני מחזיר בשאלה: כמה זמן זה קורה?

לעתים נגלה שמדובר בכלל בשיניים שיצאו, ובאמת מדובר במספר ימים לא נעימים כלל לאף אחד מן הצדדים, כל שכן לתינוק. לעתים נגלה שהתינוק הצטנן, או שפשוט חווה לרגע רגרסיה אך בתוך מספר ימים יתרגל מחדש. אם מדובר במספר לילות קשים, חשוב שניקח בפרופורציה ונזכיר לעצמנו ברגעי המשבר, שגם זה יחלוף.

במקרים אחרים, נגלה שמדובר במצב שהתקבע והפך לשגרה. כאן המקום שלנו לפעול.

קודם כל - האם ניגשתם לרופא?

אני שואל זאת כיוון שלעתים לא מדובר בהיבט התנהגותי מסוים, אלא במשהו שמפריע לתינוק שלכם.

שיניים שיוצאות זה דבר זמני. צינון שסותם את האף ומעיק על התינוק זה דבר זמני. אם זה הפך לקבוע, רגע לפני שאתם ניגשים לייעוץ שינה, תבחנו עם רופא הילדים שמא לא מתפספסת כאן סוגיה רפואית מסוימת.

אולי כאב בטן שכמובן אנחנו לא יכולים לדעת עליו לבד? אולי אלרגיה מסוימת למזון מסוים?

לכן, צעד 1: וודאו שאין שום דבר רפואי שלא מציק לתינוקכם.

הלילות קשים, לילה אחר לילה - מה עושים?

אם בכל זאת מדובר במצב שגרתי, אז יש איך לפעול וחשוב לפעול.

1. האם אתם עם התינוק כל הלילה?

בדרך כלל אם התינוק בוכה כלל הלילה, משמעות הדבר היא שאנחנו איתו.

למה אני אומר את הדבר הזה? כיוון שאם אנחנו עם התינוק שלנו כל הלילה, אז סביר להניח שזאת חלק מהבעיה. ברוב המכריע של המקרים, התינוק שלנו מפתח תלות. הוא תלוי בדבר מה, או נקרא לזה נעזר בדבר מה כדי שהוא יוכל להירדם.

זה בא לידי ביטוי בהרדמה בערב, וזה בא לידי ביטוי בכך שהוא מתעורר באמצע הלילה וזקוק לנו או לעזרים מסוימים כדי שיירדם לבד כמו: מוצץ, כמו בקבוק, ליטוף, הרגעה עם 'ששש' וכיוצא בכך.

כשזה קורה באופן קבוע, הרי שמדובר בתלות שאותה אנחנו צריכים לבטל בהדרגה.

2. שינוי התגובה

את דרכי בתחום התחלתי קודם כל בהדרכות הוריות, ורק לאחר מכן למדתי ייעוץ שינה ככלי משלים. נוכחתי לגלות שמדובר בשני תחומי ייעוץ שמשיקים זה לזה.

בהדרכה ההורית הקו המנחה הוא שהשינוי אצל ילדינו, מוכרח להתחיל קודם כל אצלנו, ההורים. ברגע שאנחנו נשנה את התגובה שלנו, בהכרח שילדינו בהדרגה ישנו את תגובתם / התנהגותם.

אותו הדבר קורה בייעוץ שינה; ייתכן מאוד שהאופן שבו אנחנו כהורים מגיבים לבכי התינוק שלנו, מגביר למעשה את ההתנהגות הזו. במקרה המדובר: בכי לפרקים לאורך כל הלילה.

זה יכול לבוא לידי ביטוי בכך שאנחנו נותנים לתינוק שלנו אוכל שלא לצורך (שימו לב למשל אם התינוק שותה מעט מן הבקבוק ומיד משליך אותו ונרדם / לחילופין בפעולת ההנקה אך הוא כמעט ולא יונק), זה יכול לבוא לידי ביטוי בכך שאנחנו מרגיעים אותו בידיים ומיד משיבים אותו למיטה כשהוא כבר ישן וכיוצא בכך.

תינוק בוכה בלילה פשוט כי הוא זקוק להורים שלו. עלינו למצוא דרך להפחית את הצורך הזה.

3. איך עושים את זה? בהדרגה

ישנן גישות שונות לייעוץ שינה, ולי קסמה גישת לילה טוב לשינה בריאה. הסיבה לכך היא שהגישה הזאת לא אומרת 'תתעלמו מהבכי', אלא להפך: התייחסו אל הבכי, אך באותה הנשימה שנו את תגובתכם והפחיתו את התלות של התינוק בעזרים חיצוניים בהדרגה.

בשביל שנעצור את הבכי המתמשך בלילות, אנחנו צריכים לעזור לתינוק שלנו בתהליך הדרגתי שמורכב מ-4 שלבים:

  • בשלב הראשון – נלמד את התינוק שלנו לחוות את המיטה שלו, ליהנות ממנה. לאהוב אותה. במקום למשל שנרדים את התינוק שלנו בידיים, אנחנו נרגיע אותו בידיים, ולפני שיירדם נשיב אל המיטה.
  • בשלב השני – נחזק את התינוק שלנו. באופן הדרגתי ניתן לו מרחב עצמאות. נגמול אותו מהתלות דוגמת המוצץ, או הבקבוק.
  • בשלב השלישי – נשב ליד התינוק שלנו. לא נתערב, נעזור לו בנוכחות שלנו, אך לא נהיה פעילים בסיטואציה.
  • בשלב הרביעי – השלב המרגש מכול, עוזרים, נוכחים, אך גם יוצאים מן החדר ונותנים לו להירדם לבד.

ואני מזמין אתכם להתייעץ איתי

תינוק שבוכה כל הלילה יכול להציב את ההורים אל מול אתגר קשה. הדאגה מכך ששנתו איננה רציפה ועמוקה דבר שיכול להשפיע על בריאותו והתפתחותו, הקושי של ההורים לתפקד ביום-יום, ההשפעה על הזוגיות, על ההווי שבבית והחשש מפני בוא הערב.

שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים בגישת מיכל דליות, יועץ שינה בגישת לילה טוב לשינה בריאה ובעל תואר שני בחינוך. אני מזמין אתכם להתייעץ איתי בכל שאלה. 

תוכלו להתכתב איתי בוואטסאפ, ליצור איתי קשר טלפוני או להשאיר לי פניה ובה תוכלו גם לספר לי על האתגר שעמו אתם מתמודדים.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה