איך לסגל הרגלי למידה לילד בן 5 לפני בית הספר היסודי
כמעט שאצל כל הורה, ערך הלמידה אצל ילדיו הוא משמעותי וחשוב. אנחנו פעמים רבות נדרבן את ילדינו לרכוש מיומנויות, ללמוד, לתרגל, להעשיר את הידע.
אני יכול לספר לכם שאחת מן הבעיות הנפוצות ביותר שאני רואה בקרב הורים לילדים בגילאי בית הספר, אלו הם הוויכוחים סביב הלימודים, סביב שיעורי הבית והמבחנים.
לעתים היחסים ממש חגים סביב הנושא הזה. היחסים מעכירים בגלל הנושא הזה. בנושא הזה אני מיד ממליץ קודם כל לשפר את היחסים. אל לנו להרוס את הקשר ולהפוך להיות מעין 'שוטרים' שמפקחים על שיעורי הבית של ילדינו. על כך אגב הרחבתי מאוד במאמר הבא.
את המאמר הזה ארצה לנצל לשלבים המוקדמים יותר, גילאי 4 ויותר 5 במהלכם ההורים מתחילים לשבת עם ילדיהם וללמד אותם נושאים דוגמת כתיבת ספרות, כתיבת אותיות, זיהוי אותיות, מעט חשבון וקצת אנגלית. הרי מה שנכון בגן, וודאי שלא יהיה דומה ולו במעט לבית הספר.
מה עושים כאשר הילדים לא מוכנים לשבת ללמוד? או אפילו יותר בסיסי מזה: מהם הצעדים הראשונים שאנו צריכים לעשות כדי לסגל לילדינו מיומנויות ראשונות של למידה?
השאלה הגדולה: מהם המסיחים שישנם בבית?
ייתכן שגם לכם יש את החברים שמספרים שאצלם אין לילדים טלוויזיה. הילדים שלהם לא יודעים מה זאת טלוויזיה.
האמת? אני מוריד בפניהם את הכובע. אצלי זה לא היה תופס בחיים כיוון ש-60% מהזמן שלי מוקדש לספורט, ובין ספורט אני פשוט לא יכול.
אותם הורים שלא הרגילו את ילדיהם לצפות בטלוויזיה עשו משהו מאוד חכם: כלל ברזל הוא שברגע שאתה מוציא ת המסך מהבית, אתה בעצם הוצאת את המסיח הכי משמעותי שיש לא רק לילדים, אלא שיש לחברה. זה נכון לגבי טלפונים ניידים וגם טאבלטים.
מה שיקרה במצב שכזה הוא שאותם ילדים ירצו לעשות משהו אחר, כיוון שאתם להם את הפתרון הזמין במסך. הם יעדיפו לשחק במשהו אחר, הם יגבשו סקרנות כלפי דבר מה אחר. ואגב, בלי שהם ישימו לב, הם ילמדו איך ללמוד. כיוון שהם יתנסו ביותר דברים ויחפשו לעצמם כל הזמן עיסוקים חדשים.
מה המטרה שלי כאן?
הרי אני יוצא מנקודת הנחה שיש לכם טלוויזיה ושמדי פעם אתם נותנים לילדיכם לצפות בה.
חשוב יותר משנלמד את הילד שלנו אות כזאת או אחרת, ללמד אותו איך ללמוד.
איך מלמדים ילדים ללמוד?
במילה אחת: סקרנות.
ואיך יוצרים ומלבים סקרנות? באמצעות יצירתיות 🙂
עלינו לבחון כיצד נוכל לייצר עניין בקרב ילדינו. כן, חשוב לשבת איתם וללמד אותם אותיות בדרך הכי קלאסית וברורה שיש, אבל בו-זמנית חשוב שגם נמצא את הדרך להוסיף מעט 'פלפל' אל תוך הלימודים, נייצר אצלם סקרנות שתשאיר את הניצוץ לרצות וללמוד ולדעת עוד ועוד.
את הלימוד כדאי שנשלב גם באמצעות סיטואציות יומיומיות ומשחקים.
למשל אני, בזמן המקלחת לילדים, הייתי מראה להם ברווז גומי אחד, ושואל אותם כמה זה ברווז אחד ועוד ברווז אחד.
או כשקניתי גלידה לאחד מילדיי, הייתי שואל, אני קונה לך גביע עם 2 כדורי גלידה וגם לאחותך 2 כדורים. כמה זה 2 כדורי גלידה ועוד שני כדורי גלידה?
או דוגמה אחרת: עידו, אתה יודע איך אומרים גלידה באנגלית? ומיד אומר לו כיצד אומרים. ואומר לו איזה כיף, איזו Icecream טעימה! כלומר לשלב את זה לרגע במשפט רק בשביל שמשמעות המילה תהיה ברורה.
כוונתי היא, שתרגילו את הרגלי הלימודים ותתנו פוש ליצר הסקרנות באמצעות יצירת סיטואציות שונות וניצול סיטואציות קיימות.
לימוד קלאסי באמצעות דרכים לא קלאסיות
שוב, אני לא ממהר לפסול את החוברות שאפשר לרכוש בחנויות הספרים ושלל העזרים הלימודיים; גם הם חשובים וצריך להתעקש גם על לימוד קלאסי כיוון שזה מה שילדינו יפגשו בבית הספר.
אבל, וזה אבל גדול, חשוב שנלמד איך ללמוד, ואת זה אפשר לעשות עם עזרים שהם הרבה יותר כיפיים ופיקנטיים.
למשל, בארגז חול, תציירו עם הילד בחול את האותיות באמצעות ענף. דרך כל כך כיפית ושונה.
ויודעים מה, אם כבר יש מסכים בבית, תחפשו ב-Youtube סרטונים ושירים שמלמדים אותיות או מספרים. אלו הן דרכים נוספות שבאמצעותן המוח שלנו לומד ומגבש את הזיכרון שלו.
אפשר גם לחפש אחרי אפליקציות לימודיות מעניינות; חלקן חינמיות וחלקן לא. אבל אם כבר, אז אני אומר אז כבר.
כלומר, צריך להיות כל הזמן יצירתיים. סמכו עלי, שזה יקנה לילדיכם מיומנויות למידה ראשוניות נהדרות.
וטיפ קטן אחרון: אני יודע שזה קשה, אבל חשוב לנסות ולהפחית זמן מסך. זה גורם שידוע כמעכב למידה והתפתחות. ככל שתצליחו יותר, הרי זה משובח. ואני כותב את זה כהורה שגם לו יש טלוויזיה בבית.
רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?
התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:
מידע על הדרכות ההורים שאני עורך:
הדרכת הורים לתינוקות | הדרכת הורים לילדים | הדרכת הורים לבני נוער