איך מרגישים ילדים להורים גרושים?

איך מרגישים ילדים להורים גרושים?

תוכן עניינים

שיתוף פעולה הורי לאחר הגירושים

אני תמיד אומר שהורים גרושים אף פעם לא באמת מתגרשים. כל עוד חפצים בטובת הילד, והדבר נכון ברוב המקרים (להוציא כמובן מקרים קשים ומאתגרים), הרי שההורים הגרושים ימשיכו לשמור על קשר.

בהדרכת ההורים להורים גרושים אני נוהג להדגיש את חשיבות הקשר. את האופן שבו הוא יאפשר לנו לשמור על ילדינו, לשדר להם מסר מסוים, ולהראות להם שאנו כאן לצידם, תמיד.

גירושים הם הליך כואב, גם אם הוא נעשה באופן הדדי ומכיל. הילדים עלולים לשאול את עצמם שאלות קשות כמו: אם אבא ואמא הפסיקו לאהוב אחד את השנייה, זה גם אומר שהם יכולים להפסיק לאהוב אותי?

אנו וודאי רוצים למנוע זאת, לחדד ולהדגיש בפני ילדינו שאין שום דבר בעולם שיגרום לנו להפסיק לאהוב אותם. התגרשנו זה נכון, אך אנחנו עדיין זוג הורים.

התקשורת ההורית

תקשורת הורית גם לאחר הגירושים היא אלמנט חשוב וקריטי בחיזוק ביטחונם של ילדינו, כל שכן בתקופת ההסתגלות.

זה משדר משהו נכון לילדים.

פעמים רבות אני נוכח לגלות, גם בגירושין שנעשו ברוח טובה, כי הקשר הוא מינימליסטי מאוד. שאלות כלליות כגון: מה קורה? מה העדכונים? לעתים מעט חוסר הסכמות על זמן מסכים, שעת שינה וכיוצא בזאת.

אני מדגיש זאת תמיד: שיתוף הפעולה שלכם הוא חשוב וחיוני ומשתי סיבות עיקריות:

  • ראשית כל: ברגע שתשמרו על קשר טוב ועדכונים תכופים, כך תוכלו להתעדכן גם על האופן שבו ילדכם התנהג בבית של ההורה השני. ייתכן וישנם דברים שהילד מספר לאמא ולא מספר לאבא ולהפך. ייתכן וגם ישנם דברים שהאבא שם לב יותר מאשר האמא וכיוצא בזאת.
  • ושנית, שיתוף הפעולה שלכם יאפשר לכם להגיע להסכמות חינוכיות, בין אם זמן מסך או זמן שינה ובין אם תגלו שהילד לא הכין שיעורי בית, אז תוכלו לשים על כך את הדגש בזמן שהוא שוהה אצלכם.

התנהגות הילד משתנה בין שני בתי ההורים

האדם כיצור חברתי, מתאים את עצמו ומתנהג באופן שונה בהתאם לסביבות שונות: אנו מתנהגים שונה בקרב חברים, אנו מתנהגים באופן שונה בקרב בני משפחה קרובים ורחוקים, וכן באופן שונה גם בין אבא לאמא.

טבעי לא? גם ילד שגר תחת אותה קורת גג עם שני הוריו יתנהג עם כל אחד ואחת שונה.

לכן במקרים ובהם התקשורת בין ההורים הגרושים היא טובה, אני אומר השתמשו בכך, צרו לעצמכם צינור תקשורת משותף שבו שניכם תוכלו להיות עם האצבע על הדופק.

תוכלו להכיר את הילד שלכם כיצד הוא מתנהג אצל האמא או האבא, לומר אצלי זה ככה ואצל בן הזוג זה אחרת. לאתר אולי נורות אדומות שכדאי להתייחס אליהן. ייתכן והילד מרגיש פתוח יותר עם אחד מן הצדדים ויספר את שעל לבו. ייתכן והילד מרגיש בנוח לספר היבטים שונים לכל הורה. האחד ישים לב לירידה בהשקעה בלימודים ואילו השני ישים לב להסתגרות חברתית.

ביחד תוכלו לזהות מגמות מסוימות, התנהגויות פרטניות.

צרו שפה משותפת לעתיד משותף

על עתידכם הזוגי החלטתם, ואני מברך אתכם על יציאתכם לדרך חדשה. ומה באשר לעתיד ההורי שלכם?

גם אם ישנם דברים שברורים בלי לומר, אני ממליץ על יצירת שיח משותף, בנק מטרות משותף. 

ילדים להורים גרושים מרגישים לעתים שתפישת עולמם התערערה. שאהבה היא איננה דבר מובן מאליו. שיתוף פעולה ביניכם יאפשר לכם להראות להם שהם הדבר הכי חשוב עבור שניכם. ושלאהבה כלפיהם אין תוקף או תנאי.

ילדים להורים גרושים מרגישים לעתים חוסר ביטחון. השפה המשותפת של שניכם יחד תעניק להם כוח אדיר, רשת הגנה וביטחון.

זה נכון לכל ילד וילדה, וזה נכון לכל גיל.

הדרכת הורים פרטנית להורים גרושים

שמי רון שמעוני, יועץ הורים בגישת מיכל דליות, בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.

כחלק מהדרכותיי אני עורך הדרכות פרטניות להורים גרושים, ובמסגרתן אנו מייצרים תכנית פעולה משותפת יחדיו.

למדים כיצד להפריד בין הפרדת הכוחות הזוגית לבין הגורם המלכד הלא הוא ההורות.

בכל שאלה והתייעצות בנושא, אשמח להזמינכם לשיחת ייעוץ ראשונית (ניתן גם לשלוח הודעה בוואטסאפ). באפשרותכם להשאיר לי פניה ואשוב אליכם בהקדם.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה