ייעוץ להורים לילדים בגיל הרך – למה לצפות?

ייעוץ להורים לילדים בגיל הרך - למה לצפות?

תוכן עניינים

מספיקה עצה אחת כדי להביא לשינוי משמעותי

מדהים אותי תמיד לשמוע את הסיפורים שאיתם הורים מגיעים אלי להדרכה.

ילדים הם עם חכם כל כך, כבר מהרגע הראשון הם יודעים איך להשיג את מה שהם רוצים ולפעמים גם איך למנוע את מה שהם לא רוצים.

אז נכון, זה מדהים וזה נפלא, אך עבורנו כהורים זה הרבה פחות נפלא ואפילו יכול להוביל לתחושת חוסר אונים.

כבר כאן ארגיע אתכם ואומר: יש פתרון, יש אפשרות לשנות את האווירה שנוצרה בבית ולא תאמינו עד כמה השינוי יכול להימצא כבר ממש מעבר לפינה.

כאן אסביר כיצד נראית הדרכת הורים לגיל הרך, ואיך היא יכולה להוביל לשינוי משמעותי.

איך ההדרכה נראית בפועל?

ההדרכה ההורית אצלי מתחלקת ל-8 מפגשים.

המטרה שלי היא שכבר מן המפגש הראשון תצאו עם כלים שאותם תוכלו ליישם בפועל ולחולל שינוי.

ממפגש למפגש, נעבור על האתגרים שחוויתם לאחר ההדרכה, כיצד התמודדתם, מה קרה כשיישמתם את העצות שניתנו, ומה עלינו לעשות כעת.

זהו המבנה של המפגשים:

מפגש 1: נפגשים אצלי בקליניקה

אמנם כבר בשיחת הטלפון הראשונה אני אקבל לא מעט מידע על האתגר שאיתו אתם מתמודדים, אבל אין תחליף לפגישה פנים מול פנים.

נקדיש לכך זמן, נבין מתי זה התחיל, איך אתם מגיבים, מה הדינמיקה שמתרחשת בכל הסיטואציה.

בין שמדובר במקרים קלאסיים יותר כמו ילד שלא מוכן להתרחץ או למשל ילד שלא מסכים לישון, ובין שמדובר במקרים מאתגרים יותר דוגמת ילד שמרביץ להורים, הדרכה הורית בהחלט יכולה להועיל כבר מן הרגע הראשון.

על הגישה שלי ארחיב מיד בהמשך.

מפגש 2: נפגשים אצלכם בבית

זה דבר אחד לשמוע את האתגרים שאתם מתמודדים איתם בצורה של סיפור, וזה דבר אחר לחלוטין לראות זאת במציאות.

יש המון תובנות שאני יכול להפיק במסגרת המפגש הזה.

חשוב לציין שמדובר במפגש פאסיבי, אני יושב בצד ופשוט חווה את ההווי המשפחתי.

המטרה שלי היא לראות איך אתם מגיבים, איך הילד שלכם מגיב, איך כל הסיטואציה נבנית ומה התוצאות שלה.

מפגשים 3-8

וחוזרים הישר אלי לקליניקה וממשיכים בסדרת המפגשים הרגילה.

ממפגש למפגש נבחן כיצד חל שינוי ומה ניתן לשפר.

בשלב הזה אתם תרגישו בהבדל.

הגישה שלי: שינוי אצלנו יחולל שינו אצל ילדינו

נניח שהילד שלנו לא מסכים לשבת על כיסא האוכל ולאכול יחד איתנו בשולחן שבמטבח.

הוא רוצה רק מול הטלוויזיה או רק כשהוא מסתובב ברחבי הבית.

שיטה אחת היא להכריח אותו, ושיטה אחרת היא להתרגז עליו – שתי השיטות הללו קרוב לוודאי לא יניבו דבר, למעט הבכי שלו והעצבים שלנו.

השיטה שעל-פיה אני מדריך היא שהשינוי אצל ילדינו יתחיל קודם כל כאשר אנחנו נשנה את תגובותינו.

נניח שהילד לא מוכן לאכול איתנו; במקום שנצעק ונתרגז, נניח לו.

כשנסיים לאכול, נפנה את הכלים וגם את האוכל שלו. 

אל תטעו לחשוב שילדיכם לא יודעים להסיק את המסקנה, הם עם חכם שאני אוהב לכנות בתור אנשים מבוגרים קטנים. הם יבינו שזה פשוט לא משתלם להם.

אתם מבחינתכם לא צעקתם, לא התרגזתם – פשוט הבהרתם שיש מקום שבו אוכלים ויש שעה שבה אוכלים.

עיקרון זמן תגובה וזמן חינוך

היבט נוסף שחשוב להכיר במסגרת ההדרכה ההורית הוא ההפרדה שבין הזמן שבו אנחנו מגיבים לאירוע מסוים לבין הזמן שבו אנחנו מחנכים.

זמן תגובה

נניח שהילד רקע ברגליים והשתטח על הרצפה בחנות כיוון שלא הסכמנו לקנות לו ממתק.

כרגע זה לא זמן לחנך, אלא זמן להגיב. מה גם שקרוב לוודאי שרף העצבים שלנו דיי גבוה מה שמשפיע על שיקול הדעת שלנו.

זמן חינוך

אחרי שהשתלטתם על האירוע ולאחר שחזרתם הביתה, קרוב לוודאי שהרוחות נרגעו גם אצלכם וגם אצל ילדכם.

את זמן החינוך אתם יכולים גם לדחות בכמה שעות, העיקר שכולם יהיו רגועים.

עתה, הסבירו לילדכם שמה שהוא עשה היה לא בסדר, ושמעתה לא תעברו ביחד בחנות הזו כמו פעם.

המשמעות של אקט שכזה היא הרבה יותר עמוקה כאשר אתם מבהירים זאת לילדכם לאחר שעת מעשה, ולא במהלכה.

וזה על קצה המזלג 🙂

שמי רון שמעוני, יועץ הורים מוסמך.

אני מעביר הדרכות להורים לגיל הרך, ילדים ונוער, בשיטת מיכל דליות.

מאחורי ניסיון של 15 שים במערכת החינוך, אני בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.

אם אתם חשים במצוקה מסוימת או מרגישים שאתגר התנהגותי מסוים שילדכם הציב, מקשה עליכם – אשמח לסייע לכם ולבחון יחד אתכם איך לגרום לשינוי.

לכל שאלה בנושא ייעוץ להורים לילדים בגיל הרך, ניתן לפנות אלי בוואטסאפ, בנייד או להשאיר לי פנייה באתר / במייל.

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה: