ילד מקלל

תוכן עניינים

ילד מקלל את הורים - מה עושים?

כהורים אנחנו יכולים למצוא את עצמנו מתמודדים עם אינספור אתגרים התנהגותיים שונים מצד ילדינו, ולרוב גם די חסרי אונים במאבק המתמשך. ישנם מקרים שבהם אני מעודד את ההורים לגלות גמישות מסוימות, ובאמצעות שיטות שונות, להביא את הילד אל המסקנה הנכונה. אך במקרה של קללות? קודם כל, אל תקבלו את זה.

ילד מקלל עלול להיתפס על-ידכם בתחילה כאתגר. ראשית כל, זה מעליב. וזה בסדר גמור שאתם חשים עלבון. אני הרבה פעמים מחזק את ההורים בקליניקה שלי ומפציר בהם – אל תסכימו לזה. אין סיבה בעולם שתקבלו את זה. עשיתם כל כך הרבה בשביל הילד.

אז אחרי שהבנתם שזה לא מגיע לכם, יש לי גם בשורה משמחת: כמו הרבה היבטים התנהגותיים שאני סוקר בבלוג שלי, גם זה בר-שינוי. יש לכם למה לחכות, ויש לכם איך להכחיד את ההתנהגות הזאת.

לא בבית שלנו

במרבית האתגרים ההתנהגותיים מצד ילדינו אני אומר – אל תשנו את הגישה של ילדיכם, זה אתגר קשה מדי. שנו את הגישה שלכם, וכשההתנהגות שלכם תשתנה, אז גם ההתנהגות שלהם תושפע בהתאם.

השונה מן הנושא הנוכחי הוא שלרוב אני גם אומר שאפשר למצוא פשרות פה ושם. כך למשל במאמר שבו התייחסתי לסוגיה של הילד לא רוצה להתקלח, הסברתי שאם מדובר בעניין של פעם בחודש, אז חשוב גם לבחור את הקרבות ולפעמים קצת לוותר.

פה במקרה מסוג זה אני מפציר בכם ההורים, קודם כל אל תקבלו את זה. אנחנו בני אדם ויש דברים שלא מקובלים עלינו; בטח לא בבית שלי, בטח לא מהילד שלי.

זה קודם כל.

התגובה שלכם תשנה את כללי המשחק

אחרי שהבנו שזה לא בסדר, חשוב שנדבר עם ילדנו ונסביר לו מה קורה מעתה והלאה.

אך לפני-כן, חשוב לציין: אף פעם לא לערוך את השיחה בזמן שהוא מקלל. אנחנו לא יכולים להכחיד התנהגות של קללות בזמן קללות. אם אנחנו רוצים להכחיד התנהגות פסולה, אז צריך תכנית פעולה, וצריך לדעת מתי זמן התגובה הנכון והאידיאלי ביותר.

מתי מסבירים? בזמן שגרה. דווקא כשהכל רגוע ושליו, קראו לילד והגידו לו כך: "תקשיב, עד היום בערב אתה נהגת לקלל הרבה. אתה כל הזמן מקלל וזה לא נעים לי. לכן, מהיום אני לא מסכים שאתה תקלל, אני לא אקבל את ההתנהגות הזאת. בכל פעם שתקלל, אני אקום ואלך לחדר אחר, אני לא אתייחס".

כלומר, הילד עכשיו קילל, אני ההורה אלך ואכנס לחדר שלי.

ומדוע?

הילד די מהר מבין שאי אפשר לקלל. לא כי אסרו עליו, לא כי הוא לא יכול, אלא כי אף אחד לא מתייחס אליו.

הכוח שהיה קיים בכלי הזה של הקללות, נעלם.

במקום שתתעצבנו ותפגינו כעס, הילד לא הרוויח דבר. תשומת הלב מצדכם כבר לא שם.

ככל שהילד מבין ומפנים שהקללות לא הובילו אותו לשום מקום ואף להפך, הן הרעו את מצבו הקודם, כך הוא יפסיק עם המנהג הפסול.

כלומר: התגובה שלנו, שינתה את ההתנהגות של הילד

במשפט אחד מתחילים

בקליניקה אנחנו בוחנים את התהליך אותו אנחנו רוצים להתחיל. הרבה פעמים נתמצת אותו למשפט אחד המחולק לשלושה חלקים: עבר, הווה ועתיד. מה היה עד היום, מה עכשיו החלטנו וכיצד נגיב בעתיד. לדוגמה: עד היום בכל פעם שכעסת- קיללת. זה לא מקובל עלינו ולכן בפעם הבאה שתקלל- אנחנו נתעלם מהתנהגות שלך ונלך לחדר. 

אנחנו בקליניקה עובדים על המשפט הזה. ובעיקר מתכוננים לכך שהתגובה של הילד לא תשנה(לפחות בהתחלה) ובודקים כיצד נתמודד עם התרחיש הזה. 

ושוב פעם אני אחזור להתחלה – התגובה שלנו תשנה את ההתנהגות של הילד. ולכן חשוב להיות מוכנים.  

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד נוכל לחולל שינוי באווירה שבבית?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

ילד מקלל את אמא או אבא? התייעצו איתי

שמי רון שמעוני, אני יועץ מוסמך להדרכה הורים, בעל מומחיות לתינוקות, ילדים ובני נוער. אני מעביר הדרכות במסגרת מפגשים פרטיים, קבוצות וכן סדנאות והרצאות.

ילד שמקלל זו בהחלט חוויה לא נעימה, ואני אוכל לעזור לכם לעבור אותה בשלום ולהפוך אותה להיסטוריה רחוקה. הכלל החשוב ביותר שאוכל להעביר לכם הוא שקשה נורא לשנות התנהגות של ילד, אך קל נורא לנו כמבוגרים, לשנות את ההתנהגות שלנו. יש להתנהגות שלנו השפעה ישירה על האופן שבו ילדנו מגיב.

לקבלת מידע נוסף, צרו עמי קשר טלפוני או השאירו פניה באתר לקבלת שיחה חוזרת.

נושאים שעשויים לעניין אתכם:

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה