הדרכת הורים » הרצאות להורים » הרצאה מטעם בית הספר עבור ההורים
הרצאה זו מתאימה לכל גוף חינוכי, וכן ביכולתה להתאים גם לצוותים החינוכיים בגני הילדים המבקשים לערוך הרצאה להורים
נעים מאוד וברוכים הבאים לאתרי, שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים, אבא לאח ואחות מקסימים ואיש חינוך בעצמי. במשך שנים רבות כיהנתי כמנהל חטיבת ביניים, וגם כיום אני סגן מנהל חטיבה וחובש על ראשי מגוון כובעים ותפקידים.
ישנן שתי הרצאות שאני מציע בנושאי אלימות בבית הספר; האחת עבור צוותי המורים והמורות, ועתה בהרצאה זו אני מבקש לפנות דווקא להורים.
כאשר אנחנו מבקשים לטפל באלימות בבית הספר, הרי שאין מנוס מלערב בכך את ההורים. האתגר שנוצר לעתים הוא כפול כאשר ההורים מביעים התנגדות ותוהים מדוע "בית הספר לא מכיל את ילדם".
לצוותי המורים והמורות שקוראים עתה את שורות אלו, אני אתכם. אני מבין לליבכם. גם אני חוויתי, חווה ואחווה מקרים מסוגים אלו.
אני מאמין שמתוקף העובדה שאני חווה את כל הצדדים בסיפור, הן כאיש חינוך והן כיועץ הורים שעובד יחד עם הוריי הילדים, הרי שאוכל לדבר אל ליבם של ההורים, ולייצר קו תקשורת טוב יותר ויעיל יותר בינם לבין הצוותים החינוכיים, כמו גם בתוך ההווי שבבית.
פעמים רבות פונים אלי המורים המעוניינים להזמין עבור עצמם הרצאה שקשורה לאלימות של בני נוער (בעיקר) וכיצד להתמודד איתה.
ההרצאה הזו פונה להורים. היא לרוב מוזמנת יותר סביב חופשות הקיץ, אז הסיכויים שהילדים יסתבכו ויהיו חשופים לדברים נוספים, הם גבוהים יותר.
חשוב שלא רק בית הספר יידע להתמודד עם האלימות, אלא גם ובעיקר שההורים ידעו להתמודד איתה. יכירו אותה ואת התופעה הזאת.
בהרצאה זו אני בעצם חושף את ההורים למציאות היומיומית של בני ובנות הנוער ובו-זמנית גם חולק טיפים ועצות מעשיות:
אפשר בהחלט לומר שאני ממש מביא להורים 'ידיעות מהשטח' – מה קורה עם הילדים שלנו.
כהורים למתבגרים, אנו אט-אט יכולים להרגיש שהמעורבות שלנו בחיי היום-יום שלהם הולכת ופוחתת.
מטרה נוספת שאני שם לי לנגד עיניי בהרצאה זו, היא להכיר להורים כיצד לקחת חלק יותר משמעותי בהיכרות עם ההווי של ילדיהם.
מה הם משחקים? עם מי הם מבלים? מה הם עושים בשעות הפנאי שלהם? כל שכן הדבר מקבל חשיבות יתרה בעת חופשת הקיץ.
למשל: חשוב שהורה יכיר אם הילד שלו משחק במשחק מסוים במשך 4-5 שעות מדי יום. שנכיר שנייה, ולו בצורה השטחית ביותר, מהו המשחק הזה.
או אם הילד הולך לחבר, מיהו? לאיזו משפחה הוא הולך? אלו הם דברים שלעתים ביום-יום הופכים למובנים מאליהם.
מה שנקרא: דע את הילד שלך.
אני יודע מה אתם שואלים את עצמכם: איך כל זה מתקשר לאלימות בין בני נוער? או אלימות בבית הספר? אבל יש לי כאן מטרה 🙂
בשלב זה בהרצאה, אתייחס לתפישה הכי בסיסית שלנו כהורים, וכיצד היא משפיעה על השיח שלנו עם הילד המתבגר.
הדוגמה המובהקת היא הורה שתופס את התואר הראשון כערובה להצלחה בחיים. זאת בעוד שהמתבגר רוצה להוציא תעודה אחרי קורס של חצי שנה ולהתחיל לעבוד בשיווק או בשוק ההון. ההורה תופס את הראש ואומר: מה הוא עושה? הוא לא מבין דבר! האמנם?
או למשל הורים שמדברים עם הילדים שלהם במושגים של 'קביעות' בעבודה, בעוד שהילד לא מבין למה צריך קביעות בחיים.
פעמים רבות, ההורות שלנו נקבעת על-פי עולם המושגים שאנחנו גדלנו עליו ושאנחנו מאמינים בו.
איך כל זה מתקשר לאלימות?
כיוון שלעתים הפרדיגמות שלנו משפיעות גם על מידת ההפתעה של ההורים מילדיהם. ברגע שמתקשרים אליהם ומבשרים להם על מקרה אלים הם שואלים: "איך הילד שלי הגיע לדבר כזה? ממתי ואיך הוא עושה את זה?".
בהרצאה אני מדגים להורים כיצד לעתים תפיסת המציאות שלנו משפיעה על האופן שבו אנחנו רואים את הילדים שלנו. וכיצד להתגבר על המכשול הזה.
אלימות מגיעה ברגע שישנו פער גדול בבית, כאשר התקשורת לעתים היא פשוט לא טובה או לא עמוקה מספיק.
ואז, ברגע בו הילד מסתבך, הרי שהוא לא פונה לבית, לא פונה למבוגר המשמעותי עבורו. זוכרים את ההתייחסות הקודמת שלי לפרדיגמות? תפיסת עולם מסוימת שמשפיעה על הקשב של ההורה, עלולה להרחיק את הנער או הנערה. הם הרי בטוחים שהם רק יקבלו מענה מזלזל, או מקטין.
יחד עם ההורים, אני עובד על פתיחות מחשבתית.
הרגע בו נבין את המחשבה של הילד או הילדה, הוא הרגע שבו התקשורת איתם תהיה פתוחה יותר.
ואז לנו כהורים, תהיה השפעה.
ככל שילדינו מתבגרים, כך השפעתנו עליהם פוחתת. והקשיבו לי: רק אבל רק כאשר היחסים שלנו יהיו טובים ועמוקים, אז ורק אז, נוכל לשמר את ההשפעה שלנו עליהם. וכך גם למנוע גלישה לאלימות ולהשפעות שליליות.
מעבר ליצירת בסיס טוב המחזק את השפעתנו על הנער/ה, אני מלמד בהרצאה כיצד ניתן להתערב יותר בסביבה המשפיעה על ילדינו.
פעמים רבות, ילדים שנוטים לאלימות, הם כאלו שנכנסו לסחרור מסוים כיוון שיצאו מסביבות שעשו להם טוב. למשל עזבו חוג שאיזן אותם, או השקיעו בתחביב שכה אהבו.
מבין הטיפים הנוספים המועברים בהרצאה, אני מלמד איך לייצר לילדים אלטרנטיבות חברתיות חיוביות.
התכוונתי לחשוף כאן מידע על קצה המזלג, ולבסוף יצא לי עמוד תוכן שלם 🙂 ובכל זאת, אם התעוררה בכם הסקרנות ואתם רוצים לשמוע פרטים נוספים, אשמח לשמוע מכם.