הבת התנהגה באופן אלים בגן, ההורים היו אובדי עצות

הבת התנהגה באופן אלים בגן, ההורים היו אובדי עצות

תוכן עניינים

"אני לא מבין איך היא מתנהגת ככה"

יום אחד קיבלתי טלפון מאבא, היה מדובר באדם מאוד מצליח, עם המון יכולות, מנהל תחתיו עובדים. בן אדם באמת שמותיר רושם בתוך שניות בודדות. הוא פנה אלי ואמר לי 'רון, אני לא יכול יותר'.

עכשיו למה אני פותח ברושם שקיבלתי מאותו האב, כל שכן כאשר פגשתי אותו פנים אל הפנים?

כיוון שלמרות היכולות שאנחנו מפתחים לאורך החיים, ולמרות שאנחנו יכולים להגיע לעמדות מאוד משפיעות וחשובות, הרי שבבית, לעתים, החוקים הם הפוכים לחלוטין.

האב סיפר לי ממש בכנות: 'רון, אין לי אמפטיה כלפיה. אני לא מסוגל להביע כלפי אמפטיה בכלל. אני משתגע. לא מבין איך היא מתנהגת ככה כל הזמן. נמאס לי'.

הסיפור התחיל מטלפון שהאב קיבל מהגן ובו הגננת סיפרה שהבת שלו מתנהגת בצורה אלימה מאוד.

זוג ההורים פנו אלי מכך שהם קיבלו המון תלונות על אלימות מצד הבת שלהם בגן, ובזמן הצהרון האלימות הפכה כבר לבלתי נסבלת.

קו השבר - הוחלט להוציא את הבת מהצהרון

היה מדובר בילדה בת 4, שלאחר אינספור ניסיונות מצד הגן, הוחלט להוציא אותה מן הצהרון.

אנשי הצוות סיפרו כיצד היא חוטפת לילדים את הצעצועים בצורה אלימה, מרביצה ונוהגת בדרכים מאוד קיצוניות כלפי ילדים אחרים.

ההורים התייאשו מן המצב, וברגע שהוחלט להוציא אותה מן הצהרון, הרי שזה היה עבורם קו שבר גדול שהבהיר עד כמה המצב חמור.

הם באמת ובתמים לא ידעו מה לעשות.

שאלתי את ההורים – ואיך זה בבית? האם יש אלימות מצד בתם גם בסביבה הביתית?

הם סיפור לי שאכן גם בבית מתרחשים לעתים מקרי אלימות ובהם בתם משחקת עם הכלב בצורה אגרסיבית מדי, או חוטפת צעצועים מאחיה התינוק.

שיתוף פעולה מדהים עם הגן - אל תמהרו ללכת ראש בראש עם צוותי החינוך

אחד הדברים שאני מאוד רוצה להדגיש בסיפור המקרה הנוכחי, הוא שהיה מדובר בשיתוף פעולה נפלא עם הגננת של הילדה. 

הייתה לה נכונות מלאה לעזור לבתם של ההורים ולהביא לשינוי משמעותי.

פעמים רבות, אנחנו כהורים מפספסים ושוגים לשער שצוותי החינוך לא רוצים בטובתנו. אם רק נשכיל להיעזר בצוותי החינוך, הרי שאפשר לרקום שיתוף פעולה שיביא לשינוי מהיר יותר ומדויק יותר.

הגננת אמרה לי ואני הסכמתי איתה במאת האחוזים: 'לא הגיוני שבגן היא תרביץ ובבית לא תהיה לכך התייחסות'.

ואכן, כפי שציינתי מעלה, האלימות באה לידי ביטוי גם במרחב הביתי. ההתייחסות הייתה חייבת לבוא מן השורש.

באותה סיטואציה, הבנתי שהגננת זקוקה גם היא לעזרה, נפגשתי איתה באישור ההורים ובהשתתפות ההורים. עשינו ממש תהליך משולש ומשותף.

הגננת נתנה לי את האפשרות להבין דרך העיניים שלה, מה קורה בגן וללמוד על מעלליה של הילדה.

יחד עם הגננת, הגדנו מהן ההתנהגויות החשובות לה בגן, וכמנתח התנהגות ABA, בניתי עבור הילדה תוכנית התנהגותית מלאה הן לגן והן לבית.

מה עשינו בפועל?

הגדרנו 3 התנהגויות המצופות מאותה הילדה, התנהגויות שנבחרו בקפידה ובתהליך משותף יחד עם הגננת.

בין היתר, יצרנו טבלת התנהגות וקראנו לה 'טבלת ההצלחות'. היא הייתה מעוצבת בדברים שהילדה אהבה, כדי לעורר בינה לבין הטבלה החדשה חיבור ראשוני טוב. יצרנו טבלה אחת לגן וטבלה אחת לבית.

והתחלנו לעבוד.

בכל פעם שהילדה הצליחה להתגבר על ההתנהגות הפסולה, היא סימנה אותה בטבלה. היא ממש קיבלה פידבקים חיוביים ומחמאות על ההתנהגות שלה.

שימו לב: במקום שרק נגער בה ונוכיח אותה על ההתנהגות הפסולה, אנחנו מחזקים את ההתנהגות החיובית. האמינו לי, עבור ילדים, אין גאווה גדולה יותר מלקבל מחמאה מההורים או מהגננת.

הילדה השיגה עוד ועוד הצלחות, הרגישה שהיא מצליחה והתגאתה בכך.

הגננת הייתה מצויה איתי בקשר ישיר (והכל שותף יחד עם ההורים), ההורים היו איתי בקשר ישיר כל הזמן (גם מחוץ למפגשים הפורמליים) וסיפרו לי על ההצלחות שמתרחשות בבית. וכן גם על האתגרים.

הכל היה תחת עשייה ובמלוא המרץ.

והכיף הגדול: זה עבד נהדר.

הגננת דיווחה לי שיותר ויותר ילדים משחקים עם הילדה. זה ממש סימן בשטח שמעיד על שינוי. ההורים דיווחו לי שיש פחות ופחות בעיות אלימות בבית. חשוב לי לציין: לא ניסינו להוריד את המינון של ההתנהגות הפסולה, אלא להכחיד את ההתנהגות הזאת לחלוטין.

הטבלה שיקפה לילדה את ההתנהגות שלה, את ההצלחות שלה. וכן, גם את הרגעים הפחות טובים. היא תמיד הזכירה לה מה היא צריכה לעשות ואיך היא צריכה לנהוג.

טיפ חשוב: לעתים, ילדים עם סף תסכול נמוך שמוביל לאלימות, צריכים תזכורת שכזאת. הטבלה דוגמת זו שהדגמתי כאן, יכולה לחולל שינוי מדהים ובזמן קצר.

הפרקטיקה בפועל: הצצה אל היום-יום

אתן לכם קצת הצצה לאיך זה היה נראה בשגרה היומיומית.

אם למשל הגננת ראתה שהילדה מתווכחת על בובת מיני מאוס, ולבסוף משתפת גם ילד נוסף, היא הייתה מחמיאה לה על כך, ומעניקה לה מדבקת סמיילי בטבלה.

ככל שהילדה הייתה צוברת עוד ועוד מדבקות בטבלת ההצלחות שלה, היא הייתה יודעת שלבסוף היא תקבל הפתעה. היה להורים מעין ארגז כזה של פיצ'פקס מאחת מחנויות הסטוק, והם העניקו לה מתנה בכל פעם שהטבלה הייתה מלאה עד מספר סמיילים מסוים.

זה נתן לה המון, היא הרגישה את ההצלחה. היא שמחה, היא חיכתה לזה.

הורים שימו לב, התייחסו אל הטבלה שציינתי כאן כמעין קביים. בהתחלה הולכים עם קביים, ואט-אט אנחנו מורידים אותם, כיוון שהילד או הילדה כבר מסגלים לעצמם את ההתנהגות הרצויה והנכונה.

ובבית הייתה תוכנית עבודה מקיפה יותר

לצד הטבלאות שהיו הן בבית והן בגן הילדים, בניתי יחד עם ההורים תוכנית עבודה מקיפה ומעמיקה.

הדבר הבולט והעיקרי ביותר שהדגשתי בתוכנית העבודה היה להוסיף זמן איכות.

הפצרתי בהורים: תנו לה תשומת לב חיובית עם זמן איכות חיובי.

ממש לסגור משבצת בלוח הזמנים שבה לוקחים את הילדה לבילוי שהיא אוהבת. אם זה גן שעשועים, אם זה גן חיות, אם זה ללכת לג'ימבורי, או טיול, או ללכת לסרט. כל האפשרויות מונחות על השולחן.

זמן איכות שבו אתם לא מדברים על ההתנהגות הפסולה, לא מוכיחים, לא גוערים – פשוט נהנים יחד.

ברגע שהיחסים שלנו עם ילדינו משתפרים, כך גם ילדינו נכונים יותר להקשיב לנו. זה עובד הן בגילאים קטנים והן בגילאים בוגרים.

בגילאים קטנים, אנו למעשה נותנים תשומת לב שייתכן וחסרה. עבור פעוטות וילדים, אין כזה דבר תשומת לב חיובית או שלילית. יש תשומת לב. לכן, ייתכן שגם תחזוק נכון יותר של מערכת היחסים עם הילדה, תרם את חלקו בהפחתת הצורך באירועים חריגים שכאלו.

בסוף התהליך, האבא אמר לי משפט שנשאר איתי: 'תודה שבאותו רגע נתת לי לפרוק את זה. היה לי קשה לומר את זה אבל הרגשתי נוח'. 

האמת? אין דבר מספק יותר מלשמוע דבר שכזה. להוות עבור אדם כמקום של פורקן, כמקום של להיבנות ולעשות צעד חדש.

אם גם אתם מרגישים חסרי אונים אל מול התנהגות מסוימת של ילדיכם, דעו שאפשר אחרת. פנו אלי עוד היום, ויחד אתכם, אבחן כיצד ניתן לחולל שינוי בבית בתוך זמן קצר.

רון שמעוני – יועץ הורים

הורים מודאגים – קושי בהרדמת תינוק בלילה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)