מתי מתחילים טיפול עבור הילד? עבור המשפחה?
פעמים רבות פונים אלי הורים עם שאלה / בקשה לעצה – ישנם שמבקשים הכוונה אל גורמים מקצועיים שידייקו את צרכיהם וצרכי ילדיהם, וישנם שתוהים יחד איתי מתי הוא הזמן הנכון ביותר להתחיל טיפול.
אני מבין את כל הספקות והחששות: אולי חופשת הקיץ היא זמן לא נכון כיוון שהילד עסוק בנושאים אחרים, אולי הדברים שטורדים את מנוחתו של הילד צפים מחדש רק בתקופת הלימודים אז יש גורמי מתח שונים.
במאמר זה אבקש לענות על השאלה – מתי להתחיל.
התשובה שלי איננה תקפה אך ורק להדרכה הורית בה אני עוסק, ומטרתה להיות כוללת יותר: מתי כדאי שהילד יקבל עזרה? מתי כדאי שאנחנו ההורים נקבל עזרה? מתי מומלץ להתחיל טיפול רגשי?
טיפול מומלץ להתחיל דווקא כש"העניינים רגועים יותר"
הורים רבים מספרים לי שהם המתינו עם הגעתם אל הייעוץ הורי דווקא אחרי סיומו של החופש הגדול. בתקופת החופש הילד הסתובב עם חברים, היה פחות לחוץ, היו פחות גורמי חיכוך סביב שיעורי בית ומבחנים.
אותם הורים סיפרו לי שהם המתינו לשיבה אל ספסל הלימודים כיוון שאז מתחיל המתח, שם הבעיות צפות ועולות מעל לפני השטח.
אני אומר כך: אני פוגש בלא מעט הורים שמגיעים אלי לטיפול כשהם רוויים ועמוסים. בעיות ההתנהגות של ילדם הן בשיאן, וההורים טרודים באינספור משימות שונות בין אם מהעבודה ובין אם ממטלות הבית.
קשה אך אפשרי לקבל טיפול בטיימינג שכזה. הילד לא פנוי לטיפול, ההורים פחות פנויים לטיפול כשהם מוצפים.
יתרה מזאת, אדגים לכם מה אני מייעץ להורים במהלך ההדרכה ההורית: אל תתחילו לטפל בבעיית התנהגות כשאתם לא פנויים אליה ומחויבים אליה ב-100%. אם יש לכם פרויקט חשוב בעבודה או שזאת תקופה פחות מתאימה, דחו את זה. עדיף שתעשו את זה באופן הרמטי ומחויב.
לצד זאת, ילד שנמצא בתקופה מאתגרת יותר, ייתכן ויפגין התנגדות רבה הרבה יותר אל השינויים שהוא יחווה ואל התהליך הטיפולי.
בשורה התחתונה: אל תמתינו שהדברים יגיעו אל השיא / ההתפוצצות. בנוסף, קל לנו לראות דברים בבהירות רבה יותר כשהם רגועים ונינוחים יותר.
אם הילד חווה מצוקה, כדאי להתחיל בתהליך בהקדם
נקודה חשובה נוספת היא דחיפות הדברים.
נניח ויש לילד בעיה של אלימות כלפי ילדים אחרים, ובחופש הגדול הדבר מורגש פחות כיוון שהוא איננו במסגרת הבית-ספרית.
עדיין מדובר בבעיה דחופה כיוון שהיא משפיעה על מצבו החברתי. היא וודאי שגם גולשת אל היחסים שלו אל מול האחים שלו או אל מול ילדים נוספים בגינת השעשועים.
אני אומר כך: בחינוך ילדים ובטיפול לא צריך לחכות 'אחרי החגים'. אם אתם מרגישים שיש לכם בעיה, שיש לילד סוגיה מסוימת שהוא מוכרח לטפל בה, שיש מאבקי כוח בבית, שיש תסכולים וזעם אולי מצד הילד ואולי גם מצד ההורים – בכל מצוקה באשר היא שנוגעת לילדינו – זה הזמן לבוא ולהתחיל את התהליך.
יתרה מזאת: תקופת החופש היא פרק זמן נוח לטיפול
דווקא ברגעים כאלו שאנחנו והילדים בחופש, הרי שיש לנו איתם אינטראקציה גבוהה יותר, השפעה רחבה הרבה יותר.
זה המקום שלנו לבוא ולעשות עם ילדינו עבודה עמוקה ונכונה.
זה הזמן לעבוד על הדברים לפני החזרה אל השגרה. זה הזמן לעבוד על הדברים כך שהשגרה תהיה הרבה יותר טובה, נוחה ונעימה לכל הצדדים.
המתח של המסגרות יורד, הילדים פתוחים יותר לשתף פעולה ולנסות דברים חדשים, האווירה היא חיובית יותר.
רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?
התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:
אודותיי
נעים מאוד,
שמי רון שמעוני, יועץ הורים מוסמך בגישת מיכל דליות, בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.
מתי מומלץ להתחיל בטיפול עם הילד? או באופן ממוקד יותר בהדרכה הורית? מתי שכל הצדדים פנויים לכך. מתי שאתם מרגישים שזה הטיימינג הנכון, ומתי שאתם מרגישים שישנה דחיפות / מצוקה מצד הילד.
מקווה שמאמר זה ענה על שאלתכם באופן מפורט, ואם ישנן שאלות נוספות או רצון להתייעץ, אני זמין עבורכם ואשמח להיות לכם לעזר.
בכל שאלה והתייעצות, ניתן לכתוב לי בוואטסאפ, ליצור איתי קשר טלפוני או להשאיר לי פנייה באתר (וגם ניתן לתאר לי את המקרה עמו אתם מתמודדים).
מידע על הדרכות ההורים שאני עורך:
הדרכת הורים לתינוקות | הדרכת הורים לילדים | הדרכת הורים לבני נוער