מהי סמכות הורית? ואיך מבססים אותה?

מהי סמכות הורית

תוכן עניינים

גיבוש הסמכות ההורית

אני תמיד אומר שאם סבא שלי היה שומע שיש דבר כזה כמו 'הדרכת הורים', הוא היה משתגע ולא מבין למה הורה צריך לקבל הדרכה. מה הסיפור? אבא או אמא אומרים משהו וככה עושים. אין וויכוחים ואין ערעורים. זאת המציאות.

אז מה שהיה פעם שמור לפעם 🙂 והיום אנחנו חיים במציאות שמרביתנו לא מאמינים בדרך הזאת. אנחנו רוצים שהילדים שלנו יתפתחו בעצמם, שהם יגדלו להיות אנשים עם חשיבה ביקורתית, עם היכולת לפקפק ולערער בדברים, לחקור ולחשוב לעומקם.

מה גם, שנוסיף לכך שאיננו נוהגים באותה הדרך שבה הורים נהגו פעם בילדיהם. התקופות השתנו, ודברים שהיו מקובלים בעבר, אינם אפילו נתפשים ולו במעט כהגיוניים כיום.

אבל כיצד עומדים על ההבדל הכל כך דק שישנו בין לגדל ילד עם חשיבה ביקורתית לבין לגדל ילד יחד עם מאבקי כוח בלתי פוסקים? 

ההבדל הזה טמון בסמכות ההורית.

מה זו סמכות הורית?

סמכות הורית נתפשת פעמים רבות כהשלטת סמכות על הילד. אנחנו הגורם שאומר את המילה האחרונה וכאן הנושא תם ונשלם.

אבל בואו ניתן לזה מעט יותר עומק וכיוון קצת שונה: סמכות הרית היא גם האלמנט שנותן לילדים שלנו את הביטחון, את היכולת לסמוך עלינו

פעמים רבות הורים בהדרכה מבקשים ממני הכוונה ועצות כיצד לבסס את הסמכות בשביל שהם ירגישו בטוחים יותר בהחלטותיהם. אני מתקן אותם ואומר שהסמכות ההורית לא נועדה להקנות ביטחון להם, היא נועדה להקנות ביטחון לילדיהם.

ברגע שהעקרונות הללו מובנים, כאן אנחנו סוללים את הדרך אל עבר שינוי מדהים באווירה שבבית.

סמכות הורית משמעה שהמילה שלנו היא מילה. שאם אנחנו אומרים משהו בין אם מבקשים ובין אם אומרים, אז זה קורה.

זה לא רק מתכנס לנושאים כמו: 'אם אמרנו שאתה הולך להתקלח אתה מתקלח' (ובאמת הילד מבין שאין כאן דיון והולך להתקלח); זאת מילה במובן העמוק יותר – אם אנחנו אומרים לילדנו שהוא יכול לפנות אלינו בכל נושא, אז הוא יודע שהוא יכול לפנות ושנעזור, שהוא יכול לפנות ויקשיבו לו, שהוא יכול לפנות והדבר יתורגם למעשים. 

או בקיצור: הוא יכול לסמוך עלינו ההורים.

איך מגיעים לאידיאל הזה? ולמה זה חשוב?

אתחיל מהשאלה השנייה - למה זה חשוב?

סמכות הורית חשובה הן להורים והן לילדים. היא חשובה לנו כיוון שהיא מאפשרת לנו להמעיט את מאבקי הכוח ולשפר את האווירה שבבית. היא חשובה לילדינו כיוון שגם עבורם היא משפרת את האווירה שבבית, וכן היא נוסכת בהם ביטחון.

אני תמיד נוהג לדמות זאת למגרש כדורגל ובו הילדים משחקים. כאשר המגרש לא מגודר הילדים ישחקו בביטחון נמוך יותר. הם יחששו לבעוט את הכדור שמא הוא ייצא מן המגרש. 

לעומת זאת, אם נגדר את המגרש ונתחום אותו, הילדים שלנו ישחקו בו בהנאה מרובה. הם אולי מוגבלים ומתוחמים עם גדר, אך הם חשים הרבה יותר בטוחים.

אותו הדבר מתקיים גם כאשר הסמכות ההורית שלנו מבוססת.

ועתה - איך עושים את זה?

קודם כל אנחנו משנים גישה ומבינים שהשינוי מוכרח להתחיל בנו. זהו עיקרון מנחה וחשוב בהדרכות הוריות. כל שינוי שנרצה שיתחולל בילדינו, מוכרח קודם כל להתחיל אצלנו.

מתווים קווים אדומים, מבינים על מה מוכנים להתפשר ועל מה לא, מבינים על מה מגיבים ועל מה לא, מבינים גם כיצד מגיבים.

למשל, מעתה אם נבקש מילדנו לסדר את הצעצועים בחדר והוא יסרב, לא נסדר עבורו. נאמר לו (וזה חשוב להודיע לפני) שבפעם הבאה אנחנו ניקח את הצעצועים ונחזיר לאחר מספר ימים. אמרנו? אנחנו גם עושים.

זה אומר שיש השלכות למעשים, וזה מתחיל בדיוק באותם הדברים הקטנים הללו.

ואם נחזור להיבט הנוסף שאפשר לסמוך עלינו, כאן אנו נעשה זאת על-ידי חיזוק מערכת היחסים עם הילדים (אשמח להפנות אתכם למדריך מצוין לחיזוק מערכת היחסים), על-ידי אמון, כנות והערכה.

הורים רבים מספרים לי כיצד הטיפים הללו שוברים להם לפעמים תפישה מסוימת. שקול רם או מבט סמכותי הם אלו המשקפים סמכות הורית. אבל מדוע שזה יהיה ככה? תחשבו על בוס חברותי וסוחף שכיף לדבר איתו? על מפקד או מקפדת בצבא שהם חברמניים מצד אחד ונוקשים כשצריך מן הצד השני. אותו הדבר גם כאן.

היו קרובים לילדיכם, הראו להם שאפשר לסמוך עליכם שבאמת תעשו משהו אם הם ישתפו. הגיבו לדילמות שלהם, הראו להם שאתם שם. ולצד זאת, עמדו על שלכם כשצריך.

איך אהיה הורה סמכותי מבלי להגביל יותר מדי?

ממש בפסקה הקודמת רשמתי שחשוב לשפר את מערכת היחסים ולחזק אותה. אז איך נשיג את זה אם נהיה הורים מגבילים שעומדים על שלהם?

חשוב להבין, סמכות הורית לא מרוויחים ע"י עונשים או גישה אגרסיבית; סמכות מרוויחים ע"י זמן איכות עם הילדים, ע"י אסרטיביות וגמישות.

קבעו להם את הגבולות שיעניקו להם מרחב בטוח (אותו דימוי של מגרש כדורגל), אך תנו להם מרחב מספק לנוע בין הגבולות הללו.

לא צריך להיכנס למלחמת חורמה, אפשר לפעמים להרשות ולפעמים לא. והדבר הזה, אותה גישה, מבוססים על תכנון מקדים של קווים אדומים המוסמכים על ההורים.

התייעצו איתי

ברוכים הבאים לאתרי, שמי רון שמעוני, יועץ הורים ויועץ שינה, בין תפקידיי ניהלתי חטיבת ביניים (ועודני בתפקידי ניהול), בעל תואר שני בחינוך ואבא לשני ילדים מקסימים 🙂

אני מזמין אתכם להתייעץ איתי בכל שאלה, ואשמח לסייע. ניתן ליצור איתי קשר טלפוני, להתכתב איתי בוואטסאפ או לכתוב לי ממש כאן בטופס יצירת הקשר (ולמעוניינים והמעוניינות, אפשר גם לפרט לי על האתגר שעמו אתם מתמודדים).

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה