על יחסי הורים ילדים

על יחסי הורים ילדים

תוכן עניינים

על יחסים בין הורים לילדים

מערכת היחסים שלנו עם ילדינו נבנית לאורך השנים, היא משתנה לאורך כל השנים. וודאי שאנחנו יכולים להסתכל על מערכות היחסים שלנו עם הורינו; עד כמה הדינמיקה הייתה שונה בגיל ההתבגרות או בצבא ואחרי הצבא, אל מול תקופה זו בה אנו הורים בעצמנו.

לכל משפחה יש דינמיקה אחרת, ולכל משפחה יש ערכים שונים והשקפת עולם אחרת המשפיעה על כל היחסים. אך לכולנו יש מכנה משותף.

אקח את דבריי אל הנקודה שבה מגיעים אלי הורים להדרכה ההורים ומספרים לי על מערכת היחסים שלהם עם ילדיהם; חלקם פעוטות, יש ילדים ביסודי או בחטיבת הביניים, תיכוניסטים ואפילו חיילים.

ואני תמיד אומר: תסתכלו רגע ותשאלו את עצמכם את השאלה האינטימית ביותר: האם אתם מרוצים מן היחסים? האם שיערתם שזו תהיה הדינמיקה מולם? שכך השיחה שלכם תתנהל ביניכם?

ישנם הורים המתארים לי כיצד המסגרות של ילדיהם מעניקות להם רוגע ונחת מן הילדים. ישנם הורים שמספרים לי על תחושת ההקלה כשהילדים הולכים לישון וכך הם יכולים לנוח מעט.

וודאי שזה חלק מן ההורות, כל שכן כשהילדים עודם קטנים. אך ישנן דרכים שיאפשרו לכם להשתית הווי נעים יותר בבית, נעים יותר עבור כולם. 

הדרך לשם עוברת דרך כלי אחד מרכזי – היחסים שלנו עם ילדינו.

כמה אנחנו מוכנים להשקיע במערכת היחסים עם ילדינו?

ברור לי לחלוטין שכולנו חווים ימים קשים; כולנו עובדים וכולנו רוצים את השקט שלנו. אבל השאלה שלי היא עמוקה יותר: עד כמה אנחנו מכירים את ילדינו? עד כמה הם מכירים אותנו? כמה אנחנו מוכנים להשקיע במערכת היחסים הזאת מעבר לקיים?

זאת שאלה גדולה, כי בסופו של דבר, במערכת יחסים עם ילדים צריך להשקיע. ממש כמו בכל מערכת יחסים אחרת.

ומה תהיה התמורה לכך?

קודם כל זה כיף ע-נ-ק שהילד מרגיש אתכם פתיחות רבה יותר. הוא נכון להתייעץ אתכם בנושאים שלעתים ייתכן והיה מסתיר או מתבייש. אין דבר מחמיא יותר מילד שרוצה לקבל עצה מן ההורה, ילד שמשתף ומספר את מה שיושב על לבו.

שנית, יחסי הורים ילדים משפיעים באופן מובהק על מאבקי הכוח שבבית. כשהילד מצוי אתכם במערכת יחסים טובה יותר, כך הוא גם נכון להתפשר אתכם. הוא נכון להקשיב לכם. זה יוכל לעזור לכם לשנות התנהגויות לא רצויות, לבקש שישקיע יותר בלימודים, או לבקש ממנו עזרה במטלות שבבית.

אם כך איך משקיעים במערכת היחסים?

קודם כל מקדישים לזה זמן. 

צריך לדעת שמדובר פה במשאב זמן ועלינו להקצות אותו בדיוק כמו כל משימה אחרת.

מניסיוני, המציאות של היום מוכיחה שאין אדם ולו אחד שיש לו משאב זמן פנוי. ואם לא נפנה זמן באופן יזום, הרי שלא נראה בכך כמשימה שמוכרחה להתבצע.

ודבר שני – משקיעים בזה מחשבה; כיצד נביא לידי ביטוי את העמקת היחסים עם ילדינו?

אם אנחנו רוצים מערכת יחסים טובה, עלינו להגדיר מה נרצה להשיג בה: ישנם הורים שמדברים איתי על ערכים שהם מעוניינים להנחיל, ישנם הורים שרוצים לחזק הישגים לימודיים, ישנם הורים שרוצים ללמד דרך ארץ, ישנם שרוצים שהילד יראה בהם כגורם שניתן להתייעץ איתו בכל נושא. פגשתי גם במשפחות שדיברו על כבוד והתנהגות מכבדת במשפחה.

אחרי שהגדרנו לעצמנו מה אנחנו רוצים להשיג, נתחיל להשקיע בזה. נראה בכך כאופק שאליו אנחנו רוצים להגיע.

פשוט להיות עם הילד ולהתעניין בו

נשמע כמו טיפ דיי טריוויאלי לא? אבל חכו עוד רגע אחד.

אנחנו צריכים למצוא זמן ביחד שהוא זמן איכות עם הילד. וזמן איכות הילד משמעו שאנו לא נוזפים, לא צוחקים על מה שמעניין אותו, לא מדברים איתו על שיעורי בית, מתמקדים במה שמעניין אותו.

זה המקום שלכם להיות עם הילד, פשוט להיות איתו. בלי שיפוטיות על המוזיקה, על משחקי המחשב, הטיקטוק, הבגדים שהוא לובש, התסרוקת שהוא בחר לעשות.

כהורים אנו לא שמים לב לכך, אך אנחנו שיפוטיים מאוד. אין כוונת זדון, זה פשוט יוצא מאתנו בלי שנתכוון.

אשלב כאן טיפ ואומר שהדבר הגרוע מכול הוא נטייתנו לשפוט את חלומותיהם של ילדינו. לבטל למשל את רצונם להיות צמחוניים ולקטלג זאת כ'איזה שטויות יש לך בראש'. או להסתכל על הרצון שלהם להרוויח כסף מהאינטרנט ולומר: 'אתה לא תצליח בזה, אתה לא מבין שצריך ללמוד! מספיק עם השטויות של היוטיוב'.

תכבדו את הרעיונות של ילדיכם, את החלומות שלהם, את הדעות שלהם. תנו להם מקום.

בזמן האיכות שלכם, התמקדו בהם, דברו איתם על הסדרה שהם אוהבים, תראו אותה יחד איתם. קחו אותם למשהו שמדבר אל תחום העניין שלהם כמו תערוכת רכבים.

קחו את מערכת היחסים אל המקומות שלכם

אט אט תוכלו להרגיש בנוח יותר עם ילדיכם, בנוח יותר לבקש מהם דברים, להראות להם דברים שתצפו גם מהם ליישם.

אני לא אומר שהכל יעבור חלק 🙂 ולעתים תצטרכו להיכנס אל משא ומתן. אך ישנו הבדל משמעותי בין משא ומתן ביחסים אחד אל מול משא ומתן ביחסים קרובים ועמוקים יותר.

אם יש לכם ערכים מסוימים כמו ערך של נתינה שאתם מעוניינים להנחיל, תעשו ביחד פעילות משפחתית שנוגעת לנתינה. כך למשל, ישנם גופים שבהם מבשלים ביחד עבור משפחות נזקקות. את הרעיון הזה אני לא שואב יש מאין, וחבר קרוב עשה זאת יחד עם ילדו.

אפשר לדבר ביחד על דברים שחשובים, על יחס מכבד ומכיל עבור כולם. הקפידו להוות דוגמה, להדגים ולהפגין כל ערך וכל יעד שחשוב ללבכם.

מבלי שתשימו לב, השיח המשותף שלכם עם ילדיכם והמטרות המשותפות, יהפכו לגורם מלכד ומאחד אף יותר במערכת היחסים שביניכם לבין ילדיכם.

מילים אחרונות לסיום

המכנה המשותף בין כל תא משפחתי הוא שאנו רוצים תקשורת טובה, כמהים לתקשורת נעימה עם ילדינו. בא לנו שפשוט יהיה לנו כיף איתם.

ברור לכול שהחיים אינם ורודים, וויכוחים ימשיכו לקרות וטוב שכך, הם צריכים לדעת לעמוד על שלהם גם. אך ככל שנשקיע במערכת היחסים שבין הורים לילדים, כך האווירה שבבית תשתנה מן הקצה אל הקצה.

זהו כלי עוצמתי מאוד שלעתים אנו מפספסים או לא מודעים לקיומו. הרי היחסים טובים, מה יש לשפר? תמיד אפשר למצוא.

כמנהל חטיבת ביניים בעצמי אני אומר לכם: הימנעו מלמרכז את מערכת היחסים סביב לימודים והישגים. ישנו וויכוח סביב לימודים וציונים? אל תהפכו אותו לנושא הבלעדי בבית. אל תגרמו לריב הזה להשפיע על התקשורת שלכם מול ילדיכם. אפשר וחשוב גם לדבר על נושאים אחרים. אפשר וחשוב לטפח מערכת יחסים מהנה וכיפית גם כשהילד לא עומד בציפיותיכם. דווקא שם טמון המפתח להצלחה.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

אודותיי

נעים מאוד,

שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים בגישת מיכל דליות, בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.

יחסי הורים וילדים הם נדבך חשוב מאין כמוהו לאווירה שבבית, וליכולת שלנו להשפיע על ילדינו.

לעתים קרובות, פונים אלי הורים המבקשים לקבל הדרכה הורית כיוון שלתחושתם הוויכוחים והמאבקים התכופים, פגמו ביחסים והובילו לאווירה עכורה וקשה. אני כאן לומר לכם שאפשר לעשות שינוי, ויתרה מזאת: הוא כבר ממש מעבר לפינה.

בכל שאלה ובכל התייעצות, אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר טלפוני, לכתוב לי בוואטסאפ או להשאיר לי פניה באתר. בטופס יצירת הקשר ניתן גם לכתוב לי את הנושא עמו אתם מתמודדים.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה