הרצאות לחוגי בית להורים

"ככל שנרבה להתווכח עם ילדינו, כך יקטנו הסיכויים שהם ייפנו אלינו בעת הצורך" – הית' דנגוויל

נעים מאוד, שמי רון שמעוני, בעל תואר שני בחינוך, מנהל חטיבת ביניים ומוסמך בייעוץ הורי בגישת מיכל דליות.

אשמח להציע לכם הרצאה לאירוע פרטי מצומצם, ובו תוכלו להציף את האתגרים שאיתם אתם כהורים מתמודדים, וללמוד טיפים מעשיים שיביאו לשינוי מדהים באווירה שבבית.

את ההרצאה ניתן לערוך בחוגי בית גם בשישי שבת.

במה נדון בהרצאה?

'שינוי האקלים הביתי'

הורים רבים מעידים על 'המזג החם' שמאפיין את ביתם. אמשיך ממש קצת עם המטאפורה ואומר שחלקם מעידים על מזג אוויר קיצי עד בלתי נסבל, וחלקם על עונות מעבר שמתאפיינות בזיגזגים חוזרים ונשנים.

ישנם שמגיעים אלי להדרכה ומספרים לי כיצד הם ממש מרגישים בסוף יום עבודה כאילו והם מגיעים עבודתם השנייה.

הכוח שלנו להביא לשינוי בבית טמון בשתי מילים: סמכות הורית.

חשוב לי להדגיש, וזהו פן חשוב בהדרכות ההוריות: סמכות הורית היא איננה הכוח שיש לנו כהורים על ילדינו (דבר השמור לגישות הוריות מיושנות), כי אם הכוח שיש לנו כהורים להשפיע על ילדינו. כוח שמאפשר לנו לשנות את האווירה שבבית, להיטיב איתנו ועם ילדינו. להביא לשיפור דרמטי ביחסים.

בהרצאה זו נלמד להבין מהי סמכות הורית, כיצד בונים אותה, מהן הטעויות רבים מאתנו כהורים נופלים אליהן, כיצד מזהים אותן, וכיצד מובילים לשינוי.

אז קודם כל - מהי הסמכות ההורית?

כדי שאסימונים יפלו בהרצאה ועל מנת שהיא תהיה מועילה עבורכם ככל הניתן, נקדיש מספר דקות להבין את משמעותה של הסמכות ההורית.

נעמוד על ההבדלים שבין הסמכות ההורית העדכנית לבין זו של פעם שהתאפיינה ב'חכה שאבא יחזור וישמע מה עשית' ושלל מאפיינים שאינם מתאימים להורות המודרנית.

נבין כיצד מתרגמים סמכות הורית למעשים: איך הופכים מהורים שמדברים בסימני שאלה להורים נחרצים. איך מפסיקים להיות הורים שחוזרים על בקשותיהם פעם אחר פעם ללא מענה, וכיצד על אף הסמכות, משמרים יחסים אוהבים, מגוננים ותומכים.

כלים מעשיים לשינוי

רבים שפונים אלי ומבררים על הרצאות לחוגי בית, תוהים עד כמה הן פרקטיות, עד כמה הם יוכלו להפיק מהן מעשים בשטח.

אומר מיד כי בהרצאות, ממש כמו בהדרכות ההוריות, אני נותן עצות שניתן ליישם בשטח. 

לכן, אחרי שנעמוד על קודקודה של הסמכות ההורית, נתרגם זאת למעשים ונבין כיצד מיישמים את הטיפים שאני חולק במפגש, בשטח עצמו.

זה הזמן להשתתף! אדגים כמובן שפע של תרחישים שונים שהורים רבים יכולים להזדהות עמם (כמו ילד שמסרב לבוא לאכול, מסרב לסדר את החדר, מסרב להתקלח וכיוצא בזאת). אך אתם יכולים להביא את האתגרים שלכם.

נצלול אל תוך אותם תרחישים מאתגרים, ואדגים את העיקרון החשוב ביותר: השינוי מתחיל קודם כל אצלנו ההורים. משם הוא מקרין ומשפיע על הילדים.

הצ'ק ליסט להורים

במהלך ההרצאה נלמד:

  • כיצד לשלוט בתגובות שלנו – אנחנו מפסיקים להגיב מתוך רגש, יושבים שני ההורים, מתאמים עמדות ומחליטים כיצד מגיבים. מפסיקים לצעוק, לא מרימים את הקול ולא מתרגזים. אם קורה משהו שהוא לא לטעמנו, אנו מגיבים ואנו יודעים בדיוק מה יהיו התוצאות ההשלכות של התנהגות שאיננה מקובלת עלינו.
  • כיצד מענישים – אני מעדיף לכנות את ה'עונשים' בתור 'תוצאות'. כאן אלמד אתכם להכין בנק מקדים של תוצאות. אילו עונשים אתם מוכנים לתת ואילו לא. אילו עונשים עומדים במבחן המציאות ואילו לא. למשל איום דוגמת 'לא נלך לסבא וסבתא' לא יתממש, כיוון שגם אתם רוצים ללכת. ואילו איום כמו 'אני אקח לך את הצעצועים אם לא תסדר את החדר' הוא בהחלט בר-ביצוע. ברגע שבו אנחנו משתמשים ב'איומי סרק', הרי שהדבר מערער את הסמכות שלנו.
    לצד זאת, יש גם תוצאות חיוביות. לצד תוצאה שלילית, חשוב גם לתת פידבק חיובי ולפרגן כשהילדים מתנהגים יפה.
  • מהם הקווים האדומים – או במילים אחרות הצבת גבולות לילדים. מהם הקווים האדומים עליהם ההורים מסכימים. הרי לעתים ישנם מקרים בהם הורה אחד איננו רואה בחומרה מעשה מסוים, כמו ההורה השני. משרטטים קווים אדומים ומחליטים על גבולות ברורים.
  • שיתוף פעולה הורי – ישנם הורים שקל להם יותר להטיל עונש מסוים מאשר ההורה השני. כאן נלמד את החשיבות של שיתוף פעולה ושל הגדרת תפקידים.
  • זמן תגובה וזמן חינוך – הילד השתטח בגן השעשועים כיוון שרציתם ללכת הביתה? זה לא הזמן לחנך, זה הזמן להגיב. להמתין אולי שיירגע או לקחת אותו בידיים הביתה. אבל לא לחנך. אלמד אתכם כאן את עיקרון זה, שהתגובה המחנכת צריכה להגיע בשלב מאוחר יותר, כשכולם רגועים, נינוחים וקשובים. רק אז ההשלכות של ההתנהגות השלילית, יובנו על-ידי ילדיכם.
  • עקביות – זה קשה, זה מאתגר, אבל זה בר-ביצוע. טיפ חשוב שאחלוק אתכם בהרצאה הוא שאת הרצון לשנות חשוב לערוך רק כשאתם פנויים לכך. וכנ"ל גם עבור ילדיכם. אתם לא תרצו לחנך את ילדיכם לסדר את החדר כשהוא בדיוק מסתגל לבית ספר חדש או לגן. לחילופין, לא תרצו להיכנס לתהליך שכזה כאשר אתם בדיוק בעיצומן של הכנות קדחתניות בעבודה עבור פרויקט גדול.

שאילת שאלות

בהזמנתכם הרצאה לחוגי בית בנושא הורות וילדים, הרי שמטבעה היא רצופה בשאלות ובשיח קולח ביני לבינכם.

עם זאת, בסוף ההרצאה יש גם זמן ייעודי לשאלות, ובמהלכו נוכל לדון בכל הנושאים שעלו, לחדד נושאים שהובנו באופן חלקי, ולאפשר לכל אחד ואחת מן הנוכחים והנוכחות, לצאת עם סט של כלים פרקטיים אותם ניתן ליישם בתא המשפחתי.

שליחת שאלה

לקבלת פרטים על הרצאה לחוגי בית:

מיקום ההרצאה

את ההרצאות אני עורך בכל מקום ברחבי הארץ.

אני מתגורר באזור המרכז, לכן אם מדובר בהרצאה באזור הצפון או הדרום, מומלץ שנתאם זאת מראש ככל הניתן.

בכל שאלה והתייעצות בנושא הרצאות לחוגי בית להורים, אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר טלפוני, לכתוב לי בוואטסאפ או להשאיר לי פנייה באתר.

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה