סוגי בעיות שינה אצל ילדים – איפה הילדים שלכם נמצאים?

סוגי בעיות שינה אצל ילדים - איפה הילדים שלכם נמצאים

תוכן עניינים

האם יש לילד/ה שלי 'בעיית שינה'?

ישנם סוגים רבים ושונים של בעיות שינה. חלקן הן באמת בגדר 'בעיה' שמצריכה מאתנו לנקוט בפעולה (והרי מומלץ שנעשה זאת, כדי שגם אנחנו וגם ילדינו נישן טוב יותר בלילה). וחלקן עוברות מעצמן והן חלק בלתי נפרד מן הילדות. כאן אערוך סקירה של בעיות שינה נפוצות בקרב ילדים.

אתחיל בכך שהחלום של כל הורה והורה, הוא להשכיב את התינוק או הילד לישון, לספר סיפור, לתת נשיקה גדולה, וכל צד נפרד לדרכו עד לבואו של הבוקר הבא.

המציאות עם זאת היא כמובן שונה 🙂 הורים רבים פונים אלי ואומרים לי: 'רון, כל הלילה לא ישנתי. כל הלילה הוא מתעורר. הוא לא ישן רציף. אני לא מסוגל/ת יותר'.

צריך להבין שבסופו של דבר, אין דבר כזה שנת לילה שהיא מהלילה ועד הבוקר. כל אדם ואדם חווה במהלך שנת הלילה שלו עוררות שנעה בין מספר שניות בודדות ועד לכ-15 שניות. איננו זוכרים זאת, אך זה חלק ממחזור שינה סדיר.

גם לתינוק ישנו מבנה מחזורי החל מנמנום בשלב השינה הראשוני, דרך שינה שטחית, ועד לשינה עמוקה ולאחריה שנת חלום.

חשוב לדעת: תינוק שלא השלים שעת שינה רציפה, למעשה לא השלים מחזור שינה. 

שאיפתנו היא שהתינוק ישלים את מחזור השינה הנדרש, וגם אם יתעורר לחלוטין, הרי שיידע להרדים את עצמו מחדש ומבלי להזדקק לתלות מסוימת כגון הורה שינענע את המיטה, ידיים, בקבוק או הבאת המוצץ לשם הדוגמה.

האם הילד שלי ישן מספיק?

שאלה שתמיד שואלים אותי, ובעיקר בשינה לתינוקות, היא כמה זמן מומלץ שתינוק יישן?

עד גיל 3 חודשים, מומלץ שתינוק יישן בין 14 ל-17 שעות.

בין גיל 4 ל-11 חודשים, מומלץ שתינוק יישן בין 12 ל-15 שעות.

החל מגיל שנה ועד שנתיים, אנו מצפים שילד יישן בין 11 ל-14 שעות ביממה.

מגיל 3 ועד גיל 5 מצופה בין 10 ל-13 שעות שינה.

מחקרים רבים שנערכו בתחום מראים כי יש לשעות השינה הללו תרומה אדירה להתפתחותו התקינה של הילד.

בעיית השינה העיקרית אצל ילדים - תלות

הבסיס העיקרי שעליו נסמך כל תחום ייעוץ השינה בכללותו הוא תלות שהתינוק / הילד מפתח ושרק באמצעותו הוא יכול להירדם או לחזור לישון לאחר שהתעורר.

זה קורה למשל אם הילד מגיע למיטה של ההורים כי הוא נרדם רק אצלם, או תינוק שנרדם רק בנסיעה או בתנועה עם העגלה או נדנוד המיטה.

הקלאסי כמובן הוא תינוק שנרדם רק בידיים של ההורה, זו למעשה התלות הראשונית. תלות נוספת היא שהילד חייב חפץ מסוים כגון בקבוק (כשתינוק אוכל מעט מן הבקבוק ונרדם ולמעשה לא היה רעב), או חייב את המוצץ ושיגישו לו את המוצץ לפה.

ישנה גם תלות שההורה יהיה נוכח בחדר עד להירדמות, או ילטף.

במקרים כאלו תמצאו בהחלט עזר רב בייעוץ שינה.

בגישת לילה טוב לשינה בריאה שבה אני נוקט, אנחנו מסירים את התלות בהדרגתיות, תוך שאנחנו מגיבים לבכי התינוק. אפשר וניתן בהחלט להסיר את התלות אט-אט, ולהקנות לתינוקנו את היכולת העצמאית הראשונה שלו. והאמינו לי, תחושת הסיפוק היא אדירה.

למדריך המלא שיסביר איך לגרום לתינוק לישון לילה שלם

בעיית שינה 2: סיוטים ופחדים

זוהי בעיה שהיא בהחלט פתירה באופן עצמאי, ולא בהכרח שתזדקקו לאיש / אשת מקצוע שילוו אתכם.

הילד לא יכול להירדם או שהוא נרדם ומתעורר כיוון שהוא חווה סיוט.

ראשית כל אומר כי היוצא מן הכלל איננו מעיד על הכלל; אם הילד שלכם התעורר פעם אחת או פעמיים, אין זה אומר שמדובר במגמה. חשוב לבחון את הדברים לטווח מעט יותר רחוק.

שנית, סיוטי לילה ופחדים יכולים לנבוע מחושך, מחשש מפני מפלצת וכיוצא בכך. מה שנקרא – כיד דמיון הילד.

עלינו להתייחס אל הסיוטים הללו בצורה מבינה ואמפטית. להקשיב להם, חלילה לא לבטל אותם או לומר שהכל 'שטויות'.

היו שם בשביל הילדים שלכם.

כאן אשמח להפנות אתכם למאמר מקיף שמדבר על איך להתמודד עם פחדים אצל ילדים.

בעיית שינה 3: הילד מתעורר בלילה לאכול / לשתות

בעיה נפוצה נוספת היא ילד או תינוק שמתעוררים במהלך הלילה בשביל לאכול או לשתות. המקרה הנפוץ ביותר סובב סביב תינוקות שרוצים בקבוק.

השאלה המרכזית שעלינו לשאול את עצמנו היא אם התינוק שלנו באמת שתה את כל הבקבוק, או שאולי היה זקוק לו כדי להירדם.

זהו מקרה שמזכיר מאוד את התלות שציינתי בבעיית השינה הראשונה, רק שכאן אנחנו צריכים לבדוק אם נתנו לתינוק או לילד מספיק אוכל לפני השינה.

לדוגמה, תינוק שגדל ולפתע זקוק ליותר אוכל, ואילו אנחנו ההורים התרגלנו לתת לו מנת אוכל מסוימת. אולי כדאי ואף רצוי להגדיל את הכמות. לצד מעדן חלב שהתרגלנו לתת לפני השינה, נכין גם חביתה, או נביא גם לחם.

אותו הדבר גם אצל ילד גדול יותר. במקרים רבים, אצל פעוטות מדובר בסרבנות אוכל, וכאן אשמח להפנות אתכם למאמר שיאפשר לכם לצלוח את האתר.

על גישת לילה טוב לשינה בריאה

כל סוגי בעיות השינה אצל ילדים שתוארו זה עתה, הם נורמליים לחלוטין. אלו הן בעיות טבעיות שקורות כמעט בכל משפחה ומשפחה.

בתהליך שאנחנו עוברים יחד באמצעות הדרכת הורים מכוונת שינה, אנו רוצים להגיע אל היעד המרכזי והוא – הירדמות עצמאית. להקנות לילד שלנו את הבסיס לעצמאות שלו.

כדאי לדעת שילד שאיננו נרדם לבד, יהיו לו קשה גם לפתח עצמאות בדברים אחרים. אתם ממש מקנים לו את היכולת העצמאית הראשונה בחייו.

לכן, תהליך זה הוא משמעותי, והיעד לשינה לאורך לילה שלם הוא ישים וחשוב.

איך התהליך מתבצע?

לאחר השיחה הטלפונית הראשונה, אנחנו נפגשים בקליניקה (אפשר גם בזום, אך אני תמיד מעדיף פגישה ראשונה פנים מול פנים).

בפגישה אלמד להכיר אתכם, להבין את התלות שקיימת, את סדר היום, ולאחריה אבנה עבורכם תוכנית עבודה פרטנית המותאמת לכם ולתינוקכם.

4 שלבים

התוכנית מורכבת מ-4 שלבים שהם למעשה 4 מהלכים הדרגתיים שבהם אנו מסירים אט-אט את התלות וסוללים את הדרך אל עבר הירדמות עצמאית.

תתבקשו לתעד את שנתו של ילדכם על גבי לוח שינה; התעוררויות, שעות הירדמות, שנת הצהריים, הרגלי הירדמות. אני זמין עבורכם בכל עת, ובעיקר בתקופה הראשונית, תקבלו מענה שוטף שידריך אתכם באיזו גישה לנקוט.

נלמד כיצד להוריד את התלות אט אט. אם למשל ילד שנרדם רק עם בקבוק, אז ניתן לו את הבקבוק אך נוציא אותו מהמיטה ונוודא שהוא לא יירדם במיטה עם הבקבוק. מה עשינו? נתנו לו את האוכל, אבל עשינו הפרדה בין אוכל לבין שינה.

כאשר נזהה שצלחנו את השלב המסוים בהצלחה, נעבור לשלב שאחריו ובמהלכו נסיר את התלות אף יותר, ונגביר את ההפרדה שבין התלות לבין ההירדמות.

מדי שבוע ניפגש טלפונית או בזום (וניתן גם בקליניקה) ואלווה אתכם בכל שלב ושלב עד שנגיע אל היעד.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

אודותיי

ברוכים הבאים לאתרי, שמי רון שמעוני, יועץ הורים מוסמך בגישתה של מיכל דליות, בעל הסמכה לייעוץ שינה בגישת לילה טוב לשינה בריאה, בעל תואר שני בחינוך ובין תפקידיי ניהלתי חטיבת ביניים בתל אביב.

אם ילדכם או תינוקכם סובלים מבעיות שינה, אני מזמין אתכם להתייעץ איתי טלפונית, לכתוב לי בוואטסאפ או להשאיר לי פניה באתר. בטופס יצירת הקשר ניתן גם לתאר את הסוגיה עמה אתם מתמודדים, כך שאחזור אליכם מוכוון מטרה 🙂

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה