מה עושים כשהתינוק לא ישן בצהריים?

מה עושים כשהתינוק לא ישן בצהריים

תוכן עניינים

התינוק מסרב לישון בצהריים

הורים רבים שמגיעים אלי, באים בראש ובראשונה במטרה לעבוד על שנת הלילה של התינוק. אך מה שחשוב להבין הוא, כי יש קשר ישיר בין שנת לילה איכותית לבין שנת יום איכותית.

התינוק שקם בלילה ומסרב להירדם לבדו, או מתקשה להירדם לבדו בתחילת הערב, מביא עמו תלות מסוימת. בליטוף, בנדנוד, בבקבוק, במוצץ. זוהי אותה התלות שמלווה אותו גם בשנת הצהריים.

אומר כך: ככל שהשינה במהלך היום תהיה איכותית יותר ומלאה יותר, כך שנת הלילה תהיה טובה יותר.

ומדוע?

כיוון שהילד לא עייף. הוא לא מגיע לשנת הלילה שלו כשהוא מצוי בעייפות יתר. את במה זו אנצל ואשבור את המיתוס 'למשוך את הילד שלא יישן' כדי שיירדם טוב יותר בלילה. בפועל ילד בעייפות יתר יסבול משינה קלה יותר במהלך הלילה, דבר שישפיע על כל מהלך היום שלמחרת.

רגע לפני שצוללים אל ההסבר

שנת היום חשובה לאין שיעור עבור התפתחות הילד. ילד בגיל חצי שנה זקוק ל-2 עד 3 תנומות יום. בגיל שנה לתנומה אחת עד שתי תנומות, ומגיל שנה וחצי עד גיל 3, לרוב ישנים פעם אחת במהלך היום.

מחזור השינה: השינה צריכה לארוך לפחות שעה. שעה זהו מחזור שינה תקין ורציף לשנת יום. אמרו זאת לעצמכם כמטרה שלא מוותרים עליה: ילד שישן פחות משעה במהלך היום, לא השלים מחזור שינה.

ואם הילד התעורר באמצע? במידה והילד התעורר למשל לאחר חצי שעה, אך הוא הצליח להרדים את עצמו לבד, או הצלחתם להרדים אותו, הרי שהוא משלים את מחזור השינה הנחוץ לו. במידה והוצאתם אותו מהמיטה או העגלה או העריסה, הרי שמחזור השינה נקטע.

נוסיף על כך שביום קשה יותר להירדם כי ישנם דברים שונים המסיחים את דעתם של הילדים, שמסיחים אותנו ההורים. רמות ההפרשה של הורמון המלטונין המסייע לשינה הן נמוכות יותר. כל אלו יוצרים אתגר.

אם כך, מה עושים?

בייעוץ השינה אנחנו פועלים 'לשכנע' את הילד לאהוב את המיטה שלו. לראות בה כמקום האידיאלי לתנומה. זה נכון הן ליום והן ללילה. לכן אני ממליץ שתקפידו על תנומות היום בבית.

אם אתם כן לוקחים את ילדיכם לסיבוב בעגלה, למשל בשעות הבוקר, אז אפשר בהחלט שבבוקר התינוק יירדם בעגלה, אך בצהריים תקפידו יותר לשים אותו במיטתו. תנו לו להתיידד עם המיטה. מדובר בתהליך.

סדר יום קבוע

סדר יום קבוע הוא טוב לנו והוא טוב לילדים שלנו.

זוהי אחת מן הדרכים הבטוחות לסלול את הדרך אל עבר תנומת צהריים טובה ואיכותית.

הקפידו על סדר פעולות קבוע לפני שאתם משכיבים את תינוקכם לשנת הבוקר או הצהריים.

הטקס יכול להיות טיול קצר, או משחק בנדנדה בחוץ, או אוכל ממש לפני השינה. לבוש שונה לקראת השינה, משחק מסוים שבו מורידים את הקצב למשהו איטי יותר שמסמל הירגעות.

שינה בת שעה אחת לפחות

כאמור שימו לעצמכם יעד שאינכם מוותרים עליו.

השינה תהיה לפחות שעה, ובכך היא תבטיח מחזור שינה רציף. אם התינוק מאריך את השינה שלו מה טוב, אך אם הוא רוצה לקום לפני כן, עליכם לנסות ולשאוף לכך שהוא יישן שעה.

למשל:

אם נראה שהילד ישן 45 דקות והוא נוהג להתעורר בטווח הזמנים הזה. התכוננו לכך, היו לידו לפני שהוא מתעורר. כאשר אתם רואים אותו שהוא מתחיל להתעורר עם תנועות ראש וידיים, לטפו אותו, שימו עליו יד, כסו אותו בשמיכה. תנו לו את העזרה הזאת, את הדחיפה הזאת להמשיך ולישון כדי להשלים שעה עגולה.

לאט לאט, הוא לא יהיה זקוק לכם לשם כך והוא יתרגל לישון שעה אחת שלמה.

שימו לב לסימני העייפות

כהורים אתם אט אט תכירו את סימני העייפות השכיחים אצל ילדיכם.

ישנם ילדים שנוהגים לגעת באוזניים, יש שמשפשפים את העיניים, יש שנוגעים בשיער, יש שפתאום מניחים את הראש על הרצפה או על הספה. אולי התנהגות שהיא יותר בררנית, יותר בכיינית, יותר צעקות.

כאשר אתם שמים לב לסימנים אלו, אל תדחו את זמן השינה, והקפידו לקחת את ילדכם למיטתו.

כמו בערב, כך גם ביום – עייפות יתר עלולה לפגוע בשנת הצהריים. רק שכאן אנחנו יוצרים מעין כדור שלג מתגלגל שרק הולך וגדל – תינוק שיישן לא טוב בצהריים, עלול בהחלט לסבול משינה קלה גם בלילה ולהפך.

על הדרכת הורים מכוונת שינה

שמי רון שמעוני, יועץ הורים, בעל תואר שני בחינוך ומוסמך בייעוץ שינה בגישת 'לילה טובה לשינה בריאה'.

במסגרת גישה זו, אנו לומדים כיצד להקנות לתינוקנו את הכלים הראשוניים לעצמאותו – העצמאות להירדם לבד.

לפי גישה זו, אל לנו לתת לתינוק לבכות עד שיירדם. עלינו להגיב לבכי שלו, לצורך שלו, אך בהדרגה להפחית את התלות שלו בגורמים שונים דוגמת נדנוד על הידיים, בקבוק, מוצץ, ליטוף ועוד.

בתהליך הדרגתי ואישי במהלכו אני מלווה אתכם וזמין בכל עת, נלמד כיצד להקנות לילדינו את העצמאות להירדם לבד, דבר אשר ישפיע הן על שנת היום והן על שנת הלילה.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה