איך להפוך את החופש הגדול ליתרון (עבור ההורים)?

איך להפוך את החופש הגדול ליתרון (עבור ההורים)?

תוכן עניינים

ממציאים את 'אימת ההורים' מחדש

כמנהל חטיבת ביניים בעצמי, אספר לכם שהילדים שלכם למדו קשה, הקדישו זמן ומאמץ, ובדיוק כפי שאנחנו עובדים קשה ומחכים לחופש שמגיע לנו, כך גם ילדינו 🙂

בנימה מעט יותר רצינית, אומר שנתונים מחקריים מראים על עלייה גבוהה וברורה בנושא חרדות אצל ילדים הנובעות בין היתר מסביבת הלימודים, התחרותיות והעמידה ביעדים. פעמים רבות אנו פוגשים בחרדות לפני המבחן, בהגעה לבית הספר בזמן, הלחץ של בית הספר שהתלמיד מביא עמו הביתה, מאבקי כוח סביב הלימודים (עשיית או אי-עשיית שיעורים), ולכן אני באמת ובתמים מתכוון לכך וחושב שהמנוחה היא מוצדקת וחשובה.

נכון, החופש הגדול קנה לעצמו מוניטין של 'אימת ההורים', אך בסופו של יום הכל שאלה של פרספקטיבה וגם – שאלה של מה אנחנו עושים עם המצב. הרי יש מצב נתון, אי אפשר להתעלם ממנו. 

בואו נהפוך את הלימון ללימונדה – עבור כל הצדדים.

החופש הגדול: היתרון והחיסרון

קודם כל החופש הגדול הוא זמן נהדר למלא מצברים, לחשוב קצת, להיות עם עצמך, לעסוק בפעילות שהיא אחרת ושוברת שגרה. לבלות עם משפחה יותר ועם חברים יותר.

החופש הגדול למשל 'מכריח' אותנו לצאת לחופשה משפחתית. ועם כמה שזה יכול להיות מאתגר עבור ההורים, הרי שאלו הן חוויות וזיכרונות שנשארים איתנו.

החסרונות כמובן טמונים בסכנות של החופש הגדול. בעבר קראתי מאמר שמצא כי שעמום מפתח את המוח. מאז כשילדיי אומרים לי שמשעמם להם אני עונה להם ש'מצוין! אתם מפתחים את המוח' 🙂 הם כבר מכירים את התשובה שלי בעל-פה.

אבל בחופשת הקיץ כשהשעמום הוא מתמשך, הרי שהוא עלול לקחת אותנו למקומות לא טובים, ובמיוחד אצל מתבגרים.

הילדים מתחילים להסתובב בחוץ, להיפגש עם אנשים שלא בהכרח היינו שמחים שהם יתרועעו איתם, לעשות כל מיני מעשי קונדס, משחקים שונים שהולכים והופכים לנפוצים ברשתות החברתיות ועוד. 

מדי קיץ וקיץ, הילדים מוצאים מעשים מפוקפקים ומסוכנים חדשים שממלאים את הזמן.

בדיוק מן הסיבה הזאת, רשמתי עבורכם את הנקודות הבאות.

הפגינו עניין

בפסקה הראשונה התייחסתי לשוטטות בחוץ בזמן החופש הגדול, וכאן אדגיש אזור מסוכן לא פחות וזוהי ה'שוטטות בפנים' במכשיר הקטן שלנו שאותו אפשר לשלוף מן הכיס בכל רגע נתון.

כולנו מכירים את התחושה – משעמם לנו ואנו מיד מוציאים את הנייד; גם אם לפני רגע החזרנו אותו אל הכיס. 

בקיץ הסכנה עולה, זמן המסכים גדל ומבלי שנהיה מודעים לכך: ילדינו חשופים באין מפריע.

מה ניתן לעשות?

מנסים לשמור על שליטה. ואת זה נעשה ע"י התעניינות.

כן, הפתרון הרבה יותר פשוט משחשבתם. התעניינו בעולמם של ילדיכם. אבל באמת תתעניינו. אל תזלזלו ואל תקטינו או תצחקו. גם אם הדבר נעשה מכוונה טובה, הרי שהוא עלול להרחיק את הילד.

יש הבדל משמעותי בין 'לאן אתה הולך עכשיו', 'שוב אתה הולך ליעל?', או 'שוב אתה יושב על הברזלים?' לבין 'נו אז מה התכניות להיום? מה אתם עושים?' או 'מה אתם עושים כשאתם יושבים על הברזלים? נשמע רגוע וכיף'. 

הפגינו עניין הן במקומות שאליהם הילד הולך פיזית והן במקומות שאליהם הילד 'הולך' ווירטואלית: 'מה אתה עושה? תראה לי את המשחק זה נראה מגניב'. התעניינו במשחקים, ברשתות החברתיות.

תקשורת מכבדת היא כלי משמעותי מאוד, ובטווח הארוך ילדיכם יחושו הרבה יותר בנוח להתייעץ אתכם בנושאים חשובים; נושאים שאתם וודאי הייתם רוצים להיות מודעים אליהם.

הרי בסופו של יום, הילדים שלנו יעברו מתישהו את הגבול. הם יעשו משהו שאסור להם לעשות. תקשורת טובה תאפשר להם לבוא אלינו גם ברגעים קשים ובצמתים חשובים.

היעזרו בתכנון מקדים

כלי נוסף וחשוב מאוד הוא תכנון מקדים.

אל 'תשלפו ארנבים מהכובע', אל תהיו ספונטניים. בחופש הגדול אנחנו הופכים להורים מתכוננים ומחושבים.

כלומר, אי אפשר לפתע ב-2 ליולי לומר לילד: 'רגע למה אתה הולך לישון כל כך מאוחר?' או 'למה אתה קם רק עכשיו?'. תכננו את החופש בקפידה. 

ישנם 3 היבטים עיקריים שנכונים כמעט בכל תא משפחתי:

  • זמן השכבה וקימה
  • זמן מסכים
  • דמי כיס

זמן השכבה וקימה

עשו לעצמכם הנחות. זה החופש הגדול. זכרו שזוהי סיטואציה יוצאת דופן והיא לא תקפה למרבית השנה. 

אתם יכולים להניח לילדיכם ללכת לישון בשעה מאוחרת יותר אותה תקבעו מראש ולאפשר להם לקום בשעה מאוחרת יותר. שמרו את רוח הקרב לרגעים החשובים באמת.

זמן מסכים

החליטו על זמן מסכים שתואם את העובדה כי מדובר בחופש הגדול. אפשר וזה בסדר להאריך את זמן המסכים, כל עוד אתם אומרים זאת באופן ברור ומובהק: זה נכון רק לתקופת החופש הגדול.

ישנן גם אפליקציות שונות שמאפשרות לנתר אחרי זמן המסכים.

דמי כיס

בכוונה אני מתייחס לדמי הכיס אחרונים שכן מדובר בנושא שהוא לא בהכרח נהוג בכל בית ובית וגם לא בהכרח שהוא אפשרי בכל בית ובית.

במידה ואתם נותנים דמי כיס וישנה האפשרות לכך, ניתן לבחון כיצד להגדיל את דמי הכיס, אך בו-זמנית גם ללמד את הילדים על התנהלות פיננסית נכונה.

מגדירים זאת מול הילדים, מסבירים להם שאמנם הם יוכלו לקבל עוד דמי כיס, אך שיבחרו נכון. 

הגדירו לעצמכם מטרות

מה יכול להפוך את החופש הגדול ליתרון עצום עבורנו ההורים? אם נדע שילדינו מפתחים את עצמם גם בתקופת הקיץ.

ראשית כל, כל הורה רוצה לדעת שילדו מפתח את עצמו וצובר ידע וכישורים. ושנית, ברגע שלילדינו יש עיסוקים, הרי שהדבר מרחיק אותם מן הסכנות של החופש וגם ממלא את זמנם.

תוכלו להחליט ביחד שחופשת הקיץ היא זמן מצוין שהילד ילמד לשחות. ישנם הורים שפגשתי שעבדו עם ילדם על שיפור השפה האנגלית בחופש או המתמטיקה. יש הורה שיבקש מן האח הגדול לשמור על האחים שלו יותר ויקבע עם האח פרס שיקבל על הבגרות שיפגין. ישנן משפחות שבתקופת החופש יתנדבו ביחד במקום מסוים וכך ינחילו ערכים של נתינה.

פה כמו בפסקאות קודמות, תכננו זאת מראש. קבעו זאת עם ילדיכם. הגדירו את הדברים בצורה אופרטיבית וברורה.

טיפ #1:

אני ממליץ לבוא עם סל של אפשרויות. היכולת של ילדיכם לבחור ולהיות חלק מההחלטה תתרום תרומה אדירה למוטיבציה והנכונות.

טיפ #2:

הגדירו מה קורה אם עומדים ביעדים ומה קורה אם לא, ותנו ליעדים צורה ברורה ונהירה. 

במיוחד אצל מתבגרים מדובר יותר במשא ומתן: 'אתה תשפר את האנגלית בחופש ותלמד בימים שני ורביעי במשך שעתיים, ואנחנו בתמורה נגדיל את דמי הכיס'.

באותה הנשימה, הימנעו ככל הניתן מלהתנות דברים שהם לא נכונים או מוגזמים כמו: 'אם לא תעשה ככה וככה, אנחנו נבטל את החופשה באילת'.

הרי ברור לכולנו שזה לא נכון. גם אתם ההורים רוצים בחופשה הזאת. זהו איום ללא כיסוי, שרק יחליש את המילה שלנו.

תכננו זמן משפחתי

מעבר לחופשות שיכולות להעסיק אותנו עם אינספור אטרקציות, הרי שמומלץ להתכונן אל החופש הגדול ולחשוב על בנק אטרקציות משפחתיות.

למשל, קבעו שפעם בשבוע אתם עורכים זמן משפחתי ביחד עם משחק קלפים או משחק קופסא. או אולי הולכים לבאולינג / חדר בריחה. אפשר גם לעשות משהו יצירתי כמו ארוחת קונספט שבה כולם מבשלים ומכינים.

תמלאו את החופש הגדול במגוון בילויים משפחתיים. גם הדבר הפשוט ביותר, יבנה לכם זיכרונות חדשים, חווייתיים ומלכדים.

וכל מה שנותר לי לאחל לכם הוא חופשת קיץ מוצלחת ורגועה, לילדיכם ולכם.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

אודותיי

נעים מאוד, שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים בעל תואר שני בחינוך ומנהל חט"ב.

אני עורך הדרכות הוריות להורים לילדים בגיל הרך, בגיל יסודי וחט"ב ועד לתיכון כולל.

ההדרכות יכולות להתייחס לשורה של נושאים החל ממאבקי כוח, ריבים ומחלוקות, דרך גיבוש גישה הורית במטרה לסייע לילד באתגר מסוים (למשל חברתי או בלימודים) ועד לכל נושא בו תחפצו לקבל עצה והכוונה.

את ההדרכות ניתן לעבור בקליניקות שלי בתל אביב, פתח תקווה ורעננה, ולחילופין באמצעות הזום.

בכל שאלה והתייעצות, ניתן לשלוח לי וואטסאפ, ליצור איתי קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה