איך עוזרים לילדים להתמודד עם בריונות בבית הספר?

איך עוזרים לילדים להתמודד עם בריונות בבית הספר?

תוכן עניינים

הילד חווה בריונות בבית הספר - מה עושים?

כל הורה והורה יכול להיזכר די מהר בבריונים שהיו חלק בלתי נפרד מן החוויה הלימודית. חלקנו חווינו בריונות בעצמנו, את חלקנו זה עבר מן הצד, חלקנו גם היינו בריונים בעצמנו. אין זה משנה כלל מהו ניסיוננו – ההתמודדות ותעצומות הרגש הן שונות בתכלית, כאשר אלו הם ילדינו שלנו.

הבדל ניכר שחשוב שנכיר בו, הוא שהבריונות אותה הכרנו בתקופת הילדות, היא שונה מזו המאפיינת את בתי הספר של היום.  להורים של פעם, היה קל יותר לזהות בריונות. כיום היא עלולה לחלוף לנו מתחת לאף, והיא מצריכה ערנות כפולה ומכופלת.

האלימות והבריונות הן כמעט בכל מקום. לצערי, בעת כתיבת שורות אלו, מדינת ישראל חווה אלימות מזעזעת בכבישים, אלימות מזעזעת ברחוב המתפרצת כתוצאה מסכסוכים כמעט בטלים ומבוטלים.

חולי האלימות של החברה שלנו, מחלחל ומגיע גם אל היקרים לנו מכול, אל ילדינו שנחשפים אם לא בבית הספר, אז דרך מדיות חברתיות או מדיות חדשותיות.

לבריונות בבית הספר ישנן פנים רבות

ישנה בריונות 'קלאסית' ובה פונים אל ילדינו בצורה ישירה עם איומים, קללות, העלבות ובמקרים מסוימים גם אלימות פיזית.

לצד זאת, אני מדגיש ואומר כי עלינו להיות ערניים להתנהגות ילדינו, וזאת כיוון שהבריונות עוטה על עצמה מסכות רבות. אם אלו קבוצות 'סודיות' שממדרות ילד מסוים, או פלטפורמות חברתיות שונות, מפייסבוק של הזקנים, דרך אינסטגרם של הצעירים ועד לוואטסאפ, סנאפצ'אט, טיק-טוק ושלל שמות שאנו המבוגרים לעתים מתקשים להתעדכן ולהכיר.

לצערי הרב, ישנם אף מקרים בהם הורה בוגר מאיים על ילד צעיר, ולו רק כי הייתה מחלוקת מסוימת שהתגלעה בינו לבין בנו.

חשוב לציין כי בריונות איננה מוכרחה להיות דבר מה שילדנו יחווה באופן ישיר. גם אם הוא עד לאלימות שכזו מן הצד, הרי שיש לה השפעה שלילית ובלתי מבוטלת.

את ההקדמה הזו אני כותב כמנהל חטיבת ביניים בעצמי וכהורה. יש לנו ההורים משימה קשה יותר. ולכן גם חשוב שנרתום את כל משאבי הכוח הקיימים לנו, ושנפעל כדי לסייע.

רגישות ועירנות

אם פעם, היינו יכולים להביט מן החלון ולראות את ילדנו משחק במגרש המשחקים, הרי שכיום ילדינו מסתובבים בכל רגע ורגע ברשת האינטרנט.

זהו מרחב אמיתי לחלוטין, וטעות לחשוב כי מה שווירטואלי הוא לא שטות או לא מציאותי. זהו מרחב שמבחינת הילדים שלנו, הוא הכי מציאותי שיש. ואם מישהו קילל ילד אחר בסרטון טיק-טוק, הרי שזה מכאיב. לעתים אפילו יותר מקללה פנים מול פנים בבית הספר.

אם אתם חושדים שילדיכם חווים בריונות בבית הספר, נסו להבין את הפנים שהיא עוטה על עצמה. מהיכן היא נובעת. ויתרה מזאת: אל תבטלו אותה או תמעיטו מחשיבותה. זוהי טעות נפוצה שאני פוגש בה לעתים. הורים שמעודדים את ילדיהם ואומרים להם ש'אלו שטויות', או שמתמהמהים מלדווח לבית הספר.

נדלקו אצלכם נורות אדומות? גם אם הן קלושות או מרומזות, התייחסו אליהן.

אנו חושדים שהילד סובל מבריונות בבית הספר - מה עלינו לעשות?

אין אדם שמכיר טוב יותר את תגובותיו של ילדו מאשר אתם.

אם פתאום שמתם לב שהמזג של הילד השתנה, שהוא מסוגר יותר, מתקשה לצאת מהמיטה או לחילופין גם אקטיבי יותר – תמיד חשוב לנסות לאמת את החשדות ולשאול. ילדיכם לא ימהרו לספר זאת מעצמם.

1. צרו קשר עם בית הספר

אך גם לא תצריך להיתמם, וייתכן מאוד שגם שאלות יזומות מטעמנו ההורים לא יעלו יותר מדי תוצאות.

לכן, המלצתי היא ליצור קשר עם המחנך או המחנכת. לשאול לשלום הילד, איך הוא בבית הספר, איך הוא חברתית ולא רק לימודית. שוחחו עם היועצת הלימודית. בדקו אם אולי ניתן לתאם שיחה בין הילד לבין היועצת. פעמים רבות, לילדים נוח יותר לדבר עם איש אחר מאשר איתנו, ההורים.

לבית הספר ישנם כלים משלו להתמודד עם בריונות. זוהי מוכרחה להיות מלאכת מחשבת שהיא תוצר של שיתוף פעולה ביניכם לבין צוות החינוך.

2. העניקו להם גם חוויה אחרת

פעמים רבות נראה ילדים שחווים סוג של בריונות ועדיין נמשכים לאותה החבורה או אותו הילד שפוגע בהם. למשל ילדה שנפגעה מבריונות על-ידי כמה מבנות כיתתה, ושעדיין מנסה להתחבב עליהן. 

לכן, במקומות האלו, אנחנו צריכים לשאוף ולהראות לילדינו מקומות ששם יכול להיות להם נעים יותר. למשל מסגרות מסוימות כמו תנועות נוער, צופים, מד"צים, הכנפיים של קרמבו, וכיוצא בזאת.

אלו הם מקומות שבהם ילדיכם יכולים לפגוש בבני גילם השואפים לעזור זה לזה ולעזור לזולת. זוהי חוויה שונה בתכלית מזו של הבריונות בבית הספר.

3. שתפו את ילדיכם כדי שהם ישתפו אתכם

אחד מן הכלים העוצמתיים ביותר שיכול לעמוד לרשות ההורים, הוא היכולת לעודד את הילד לשתף אותם. להכניס אותם אל תוך עולמו. עצם העובדה שאנחנו מודעים אל הנעשה, מעניקה לנו את האפשרות לחשוב כיצד לפעול, וכיצד לעודד ולחזק.

אני ממליץ לכל הורה, בין אם ילדו חווה בריונות ובין אם לא; שתפו את ילדיכם, ותראו כיצד הם ישתפו אתכם. קיבלתם סרטון מצחיק בוואטסאפ? הראו להם. חוויתם יום קשוח בעבודה? אפשר בהחלט לספר על כך. 

התעניינו, הביעו עניין בדברים שילדיכם אוהבים. תופתעו לגלות עד כמה מהר הם ימהרו לשתף גם אתכם.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

התייעצו איתי

שמי רון שמעוני, יועץ הורים מוסמך בגישת מיכל דליות, מנהל חטיבת ביניים ובעל תואר שני בחינוך.

לשאלה איך עוזרים לילד להתמודד עם בריונות בבית הספר ישנן תשובות רבות, והן תלויות במידה רבה בסיטואציה, בנסיבות וכן במרחב שבו הדבר בא לידי ביטוי (האם ילד שפרונטלית מציק לילדנו? או שאולי מדובר בהצקות המתרחשות במרחב האינטרנטי?). 

להורים רבים, זהו נושא סבוך ומורכב המעלה לא מעט שאלות והתלבטויות.

בכל שאלה והתייעצות בנושא, אני מזמין אתכם ואתכן ליצור איתי קשר טלפוני, לכתוב לי בוואטסאפ או להשאיר לי פניה באתר. בטופס שבאתר, תוכלו לתאר לי במפורט את האתגר עמו אתם מתמודדים.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה