הילד מרביץ בבית הספר – מה עושים?

הילד מרביץ בבית הספר - מה עושים?

תוכן עניינים

הילד אלים בבית הספר

מעבר לכך שזה לא נוח לקבל שיחה פתאומית מבית הספר המזמינה אותנו בדחיפות מן העבודה ועיסוקים נוספים, זה גם פשוט לא נעים. לא נעים שהילד או הילדה שלנו עוללו דבר מה כה חמור, עד שבית הספר זקוק לנו.

ולמעשה, כאן גם טמון המפתח להצלחה במקרים כאלו. לנו ההורים ישנה השפעה אדירה על ילדינו, וגם על היבטים התנהגותיים אלימים שנתפסים לא פעם כאתגר קשה וסבוך.

אני יכול להגיד בעצמי, מתוך הנעליים של מנהל חטיבת ביניים, שגם לי זה לא נוח להזמין הורה להגיע לבית הספר; אך ברור לי שכשאני בוחר לעשות זאת, הרי שמדובר בצעד בו אני מאמין באמונה שלמה ורואה בהתערבות ההורית כאלמנט חשוב והכרחי.

מדוע חשוב לפעול בהקדם?

ילד שמרביץ בבית הספר לרוב לא ישמור את התנהגותו אך ורק לכותלי המוסד החינוכי. מדובר בבעיה שרק תלך ותגדל במרוצת הזמן, כל עוד לא נפעל כדי למגר אותה.

אם נדחה את הטיפול בבעיה, או נחליט שזה קורה רק בבית הספר, הרי שהילד יפתח לאורך הזמן מערכת מעוותת של כלים שבאמצעותם הוא יבין שמשיגים דברים.

למשל, ילדים, בעיקר בגיל צעיר, לא יודעים להבדיל בין תשומת לב שלילית לחיובית. כך ישנם מקרים של ילד אלים שעושה זאת כדי להשיג תשומת לב מן הגננת או מהמורה. הוא מרוויח משהו מהתדמית הזו.

אולי אלו כלים שמקדמים אותו במידה מסוימת בשלב זה בחיים, אך כאדם בוגר בחברה נורמטיבית, הרי שזה לא יתפוס. זה יפגע בו בתחומים המשפחתיים, הזוגיים, בעבודה ובחיי החברה.

לכן, קודם כל ארצה להגיד לכם כל הכבוד. זה קשה להחליט ולפעול בנושא. וזה ברור שישנה דרך שצריך לעשות.

מה עלינו לעשות?

במקרים רבים, ילד אלים בבית ספר יפעיל אלימות גם במקומות אחרים. לא בהכרח אלימות פיזית, אלא גם מילולית.

אם זה כלפי ההורים, או כלפי האחים והאחיות.

אני יכול לספר לכם שכשמטפלים באלימות בבית הספר, אז הדבר מסייע גם להפחית את הגישה האלימה בבית. וכך גם להפך – כאשר מכחידים את הגישה האלימה של הילד בבית, כך גם זה מכחיד את התנהגותו האלימה בבית הספר.

נדיר מאוד שדבר כזה שמור רק למסגרת אחת.

מילת המפתח היא – רווח.

עלינו לקחת לילד את האלימות שיוצאת לו מן הרווח. ברגע שהוא מבין כי הדבר פוגע בו ומוציא אותו מופסד, הוא גם יידע לחשב מסלול מחדש.

מוכרחה להיות לכך התייחסות בבית

היו לי מקרים ספורים שבהם הורים אמרו לי 'אנחנו מתמודדים איתו בבית, אתם תתמודדו עם איתו בבית הספר', או 'אתם אנשי המקצוע שמבינים בחינוך, תעשו מה שצריך לעשות'.

כמובן אני לא מפנה אצבע מאשימה אליכם, מי מבין אלו שקוראים את המאמר הנוכחי; מטרת הדוגמאות היא לחזק את הקביעה הבאה – הילד נהג באלימות בבית הספר? מוכרחה להיות לכך התייחסות בבית.

צריכה להיות ההבנה שאם אנו נשליך את זה על בית הספר, אנחנו למעשה מחזקים את ההתנהגות האלימה. תסמכו על בית הספר, ועל תחושותיהם של אנשי המקצוע, כי התערבות הורית נפרדת היא הכרחית.

אז לאיזו התייחסות אני מתכוון?

אם זו למשל תגובה חינוכית כמו לא לקבל דמי כיס, או איסור לשחק במחשב, או איסור ללכת לפגוש חברים, 

ואם אלו תגובות יצירתיות יותר. למשל, בהדרכה ההורית אני לפעמים מייעץ להורים להחליט יחד עם הילד או הילדה לעשות פעילות התנדבותית למען מישהו אחר. 'אתה פגעת במישהו, עכשיו אתה תעשה משהו למען האחר'. 

אגב, פעמים רבות תגובה לא נכונה, עלולה ליצור רק הסלמה. זהו אלמנט חשוב מאוד עליו אנחנו מתעכבים ומתעמקים בהדרכות ההוריות.

הדוגמה הקלאסית לכך היא תגובה הורית חריפה שרק מחזקת את ההתנהגות האלימה של הילד כמו: 'תראה איך אתה מתנהג, אף אחד לא ירצה להיות איתך' או 'אתה בריון אלים, אף אחד לא רוצה להסתובב איתך' שמלווה בצעקות רמות.

את הטיפול בנושא צריך לעשות ממקום שקט יותר, אמפטי, אך החלטי.

ראו בבית הספר כמקום להתייעצות

אני חוזר ואומר זאת מתוך הנעליים של מנהל חטיבת ביניים – בית הספר הוא לא נגדכם, ויתרה מזאת – הוא יכול לעזור לכם רבות.

המחנך או המחנכת, היועץ או היועצת, דברו איתם, בררו איתם מה הן הפעולות שניתן לעשות, כיצד תוכלו לשלב כוחות ביחד.

תוכלו לקבל הכוונה, תוכלו להבין מה מתרחש בין כותלי בית הספר. אולי ישנו דבר מה שגורם לילד לנהוג באלימות? אולי הוא מתקשה חברתית ואלימות מהווה עבורו פתרון שמושך תשומת לב?

העצה החשובה ביותר לפני שתפעלו: 

עשו הכל כדי לקבל את תמונת המצב המלאה והרחבה ביותר. את זה תוכלו לעשות דרך התבוננות על הנעשה בבית, ודרך קבלת מידע מן המורים והמורות שמבלים עם הילד שעות ממושכות לאורך היום.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

הילד מרביץ בבית הספר? התייעצו איתי

שמי רון שמעוני, יועץ הורים בשיטת מיכל דליות ובעל תואר שני בחינוך.

אני מלווה הורים במגוון רחב של אתגרים שונים, לרבות אלימות בבית ספר והתנהגות אלימה בכלל.

אשמח להרגיע אתכם ולומר כי לעתים, דווקא הבעיות שנדמות כקשות ביותר, הן הפתירות ביותר.

אני מזמין אתכם ואתכן, להשאיר לי פניה באתר ולתאר לי את האתגר עמו אתם מתמודדים. ניתן גם לכתוב לי בוואטסאפ או ליצור איתי קשר טלפוני ישיר.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה