מה עושים כשיש נתק בין אחים?

נתק בין אחים

תוכן עניינים

האחים לא מדברים זה עם זה, מה נוכל לעשות?

אחד הדברים שאנחנו כהורים מתרגשים מהם, הוא לראות את הקשר הטוב שיש בין הילדים שלנו. זה מחמם את הלב לשמוע אותם משחקים ביחד מבעד לחדר, לראות אותם נהנים. ובאותה המידה, נתק בין אחים הוא נושא שמביא עמו כאב ותסכול רב מצדנו.

בואו נודה על האמת, מערכת היחסים בין אחים לאחים, אחים לאחיות, אחיות לאחיות וכן הלאה – זוהי מערכת יחסים לא קלה כלל. היא מורכבת מאוד, מאתגרת מאוד, ורצופה בוויכוחים ומחלוקות.

ומדוע שלא? גם חברים טובים שיבלו יותר מדי זמן יחד, ימצאו את עצמם נקלעים לריבים. 

החשיבות של יחסי האחים היא רבה עבורנו מסיבות שונות: ראשית כל, האווירה שבבית. אך מעבר לכך ואפילו יתרה מזאת: אחים הם אלו שילכו אחד עם השני למשך הזמן הרב ביותר; לכל אורך תחנות החיים.

כהורים אנחנו לא נחווה כל שלב ושלב. האחים והאחיות לעומת זאת – כן. ואנו רוצים לדעת שהם שם אחד למען השני.

אם כך הדבר, מה אנחנו יכולים לעשות?

בגילאים צעירים, אך גם בגיל ההתבגרות, חשוב שננסה לתווך את הקשר הטוב, ולהשריש את העובדה שלא משנה מה – אנחנו משפחה, ואנחנו עוזרים אחד לשני.

אם זה אח גדול שלוקח את אחיו הקטן לבית הספר ומשריש בו ביטחון. או אח גדול בבית ספר שמקבל את אחיו הקטן שעלה זה עתה לבית הספר מהגן.

אומר בכנות, כשמדובר בבני נוער האתגר הוא סבוך יותר, ואני גם מזמין אתכם להתייעץ איתי. אך הסיכויים עדיין קיימים. אם מדובר בגילאי יסודי, ההשפעה שלכם היא עצומה.

כאן אמנה מספר שיטות שיאפשרו לכם למזער את הקרע שנוצר בין האחים.

1. לייצר גאוות יחידה

ממש ככה – גאוות יחידה. 

אצלי בבית למשל הם יודעים שיש את 'האחים שמעוני'. או שמדברים על 'משפחת שמעוני', ושאנחנו תמיד עוזרים אחד לשני.

למה? כי אנחנו שמעוני ואנחנו משפחה. תמיד אני שם בשבילם, תמיד אני שם בשביל אשתי. אשתי שם בשבילי. אם מישהו מהם זקוק לעזרה אני גם אפעיל את האח או האחות. והכל תחת גאוות היחידה.

2. דוגמה אישית

אני מקפיד לתת לילדים שלי דוגמה שחוצה את הגבולות של התא המשפחתי המצומצם, גם ברגעים מאתגרים. הם אמנם יכולים להימצא בריב, אך הם בו-זמנית נחשפים להתנהגות שלי, ולערכים שלי.

הם רואים למשל איך אני מתייחס לאחותי, ואני גם מדגיש ומדבר על הדברים הטובים – שאני הולך לעזור לה ושהיא תמיד עוזרת לי. ושאנחנו גם יוצאים ביחד ושכיף לנו כי אנחנו אחים ושיחסי אחים מביאים איתם לא רב ריבים כי אם כיף.

3. לייצר חוויות משותפות, דברים שהם שלהם

אני למשל, מדי קיץ מקפיד לצאת לאיזושהי חופשה.

זה יכול להיות קיבוץ, זה יכול להיות נופש, אולי קמפינג, או טיול עם מסלולי טבע.

החוויות המשותפות, גם אם הן נעשות תוך כדי שהיחסים בין האחים מעורערים, הן עדיין חוויות משותפות. הן יוצרות לכידות, ובכוחן למסמס רגשות שליליים.

מומלץ ליזום בחוויות המשותפות משחקים משותפים. רגעים ש'מכריחים' להימצא באינטראקציה. לא נתערב אם יעלו חילוקי דעות, אלא אם כן באמת ולא תהיה ברירה.

4. חשוב שנחזק אותם לא אחד על חשבון השני

אני פוגש בכך לא מעט בהדרכות הורים, הורה שאומר לילד אחד: 'תראה איך אחיך אוכל? הוא מנסה הכל. למה אתה לא יכול להיות כזה?' ועוד משפטים רבים נוספים.

תימנעו מזה ככל הניתן. בלי 'תלמד מאחותך הגדולה איזו אחראית היא' וכן הלאה – אנחנו לא עושים את הדברים הללו כי הם יוצרים תסכול וקנאה בין אחים.

זה משפיע, זה מעיב על היחסים, זה גם מביך את האח שמשווים אליו. הוא גם לא נהנה מהמעמד הזה פעמים רבות.

פעמים רבות, אנשים מבוגרים זוכרים כיצד התנהגו אליהם בהשוואה לאחיהם. לדבר הזה יש השפעה עצומה.

5. תדאגו גם לתת לזמן בנפרד

כמו שצריך לדאוג לאחדות, חשוב גם לדאוג לנפרדות.

אני רואה הרבה משפחות לתאומים שנופלות לתוך ה-'אובר אחדות'. וזה יפה ואין בעיה עם זה. אבל לכל בן אדם מגיע גם את הלבד שלו, או את הסביבה השונה שלו.

אני ממליץ לשלוח לחוגים אחרים, לתת חוזקות אחרות, לנסות ולייצר לכל אח ואח את הייחודיות שלו. זה נכון לכל אחים אך דגש על תאומים.

6. ודבר אחרון - לדבר את זה

אני תמיד אומר שמילים יוצרות מציאות.

אם נגיד את הדברים האלה כמו 'איזה אחים טובים אתם' או 'איך אתם דואגים אחד לשני כשצריך!', זה ישפיע, זה יחלחל. גם אם זה לא נראה כך, זה נכנס.

תמצאו את הרגעים האלו שבהם אתם יכולים להדגיש את זה, לדבר על הדברים.

אתם תראו בהדרגה שגם הילדים יתחילו לדבר כך. יבואו ויספרו לכם: "אתם יודעים איך הוא דאג לי? כי אנחנו אחים!" או בגילאים בוגרים יותר משפטים כמו "ברור מה יש לך את אחותי". 

כמובן שיהיו ריבים לצד זה, אבל אלו הם אחים – יחסים מורכבים, ולצד זאת מדהימים ומעוררי פליאה.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

התייעצו איתי

שמי רון שמעוני, יועץ הורים בגישת מיכל דליות, מנהל חטיבת ביניים ובעל תואר שני בחינוך.

נתק בין אחים הוא נושא שיכול להציב הורים רבים בעמדה קשה ומאתגרת. אני מזמין אתכם להתייעץ איתי בנושא זה טלפונית, לכתוב לי בוואטסאפ או להשאיר לי פניה ובה לתאר לי את המקרה המדובר.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה