התינוק מתעורר בצרחות ובכי באמצע הלילה ולא חוזר לישון

התינוק מתעורר בצרחות ובכי באמצע הלילה ולא חוזר לישון

תוכן עניינים

התינוק התעורר והשינה 'יצאה', מה עושים?

אחד מן הנושאים שעליו הורים טריים היו מוכנים לשלם הרבה מאוד כסף, הוא לא אחר מאשר שעות שינה. הורים לתינוקות משוועים לשעות שינה, ובצדק רב.

החודשים הראשונים מתאפיינים בלא מעט קימות מן המיטה, לעתים אפילו בשעות ארוכות בהן התינוק מתעורר ומסרב לחזור לישון. 

הורים המגיעים אלי, מספרים על תחושת פחד ממשית. פחד מפני הלילה, חשש מפני בכי פתאומי שיכריז לא רק על צורך של התינוק, אלא גם על זמן ממושך בו יידרשו להרדים אותו מחדש.

ההשפעה איננה באה לידי ביטוי רק ב'כאן ועכשיו'. כשתינוק בוכה, גם אם רק אחד מבני הזוג קם אליו, יודע בהחלט להשמיע את קולו בכל רחבי הבית. להעיר גם את בן / בת הזוג שנשארו במיטה. הוא עלול להעיר את הילדים. העייפות משפיעה על העבודה, על הזוגיות, על ההווי היומיומי. זהו באמת ובתמים אתגר משמעותי.

מה עושים?

המפתח להצלחה טמון בתגובה

כשהורים באים אלי ומספרים לי שהתינוק מתעורר באמצע הלילה בצעקות רמות, אנו מגלים מהר מאוד שהתגובה שלנו לאותן צרחות ובכי, הן אלו שמזמנות את הבכי גם בלילה הבא.

בין אם מדובר בהדרכה הורית ובין אם מדובר בייעוץ שינה לתינוקות, המשפט הקבוע שלי הוא: אם עד כה מה שעשינו לא עזר, בואו נשנה גישה. אנחנו מוכרחים לשנות את התגובה שלנו.

אצל תינוקות, מה שהורה בד"כ יעשה, הוא לגשת אליו ולתת מענה לתלות מסוימת. זה יכול להיות מוצץ, זה יכול להיות בקבוק, ייתכן שזה מעט ידיים כדי להרגיע ולהשיב אל המיטה. עונים על הצורך / תלות, ומרדימים מחדש.

ומה קורה כאן בעצם?

עד לאזור גיל חצי שנה, תינוקות לא מסוגלים להרדים את עצמם, וזהו אחד מסממני העצמאות הראשוניים שאנו מפתחים כבני אדם. לאחר מכן, ישנה המסוגלות להירדם לבד, אך צריך בהחלט לתת לה חיזוקים.

התינוק לא הצליח להרדים את עצמו, והוא צורח ובוכה כדי שנבוא ונעזור לו. הוא צריך שמישהו יכניס לו לפה את המוצץ, או ייתן לו בקבוק או ינדנד אותו.

את זה בדיוק אנחנו נשאף לשנות.

אז מה עושים?

בייעוץ השינה של 'גישת לילה טוב', אנחנו כהורים מלמדים את הילד שלנו איך להירדם לבד. 

אנחנו שואפים לתת לילדינו את הכלים שיאפשרו להם להירדם בכוחות עצמם, וגם אם הם יתעוררו, הרי שהם לא יזדקקו לאבא או אמא, הם לא יפחדו, הם לא ירגישו שהם לא מסוגלים למשל להכניס את המוצץ לפה לבד. העצמאות הזו מתחילה בגיל מאוד מוקדם, וככל שנפתח אותה ונדרבן אותה מוקדם יותר, כך גם אנחנו נישן טוב יותר בלילה.

1. גישה מדורגת

אנחנו עובדים בשלבים. אין כאן עניין של זבנג וגמרנו. ואת זה מאוד חשוב לי להדגיש בפני כל הורה והורה.

אנחנו לא יכולים בין לילה אחד לבוא ולהחליט שאנו שינינו גישה וכך גם התינוק צריך להתאים את עצמו אלינו. לא כך עובדים פני הדברים 🙂

אם הילד בוכה, ניתן לו מענה, אך נעשה זאת בצורה מדורגת.

לדוגמה: אנחנו לא נרדים את התינוק על הידיים, ואם הוא מתעורר באמצע הלילה בצרחות ובבכי ולא חוזר לישון, הרי שנחזיק אותו מעט בידיים, לא ניתן לו להירדם, ונשיב אותו אל המיטה.

המטרה שלנו היא להראות לילדינו שבמיטה נעים להירדם, ואפשר להירדם בד. ניתן להם את האפשרות להירדם במיטה שלהם בכוחות עצמם, ותוך תמיכה ואמפתיה.

2. התאמה לשלב בו נמצא הילד

תהליך ייעוץ השינה אורך כחודשיים, אך הוא איננו אמת אחת. זאת כיוון שהוא מותאם בכל פעם ופעם למצב הנוכחי של הילד.

אני יכול לומר שמהר מאוד מרוויחים עוד שעות שינה, ובעיקר מרוויחים ילד עצמאי שמקבל כוחות וביטחון מזה שהוא נרדם לבדו ולא זקוק למישהו לצידו.

אם מדובר בילד שמניקים, אז הרי שצריך למצוא את הדרך לרווח בין ההנקות. פעמים רבות נגלה שההנקה כמו בקבוק, היא פשוט התנייה קלאסית שנותנת לתינוק את הביטחון לשוב ולהירדם בשנית.

עצם ההבנה הזאת והטמעתה אצל ההורים, סוללת את הדרך אל עבר גישה חדורת מטרה שתוביל לשינוי בתוך זמן קצר.

3. לבחור מתי להתחיל בתהליך

האם התינוק באמת רעב? או שאולי הוא רוצה בקבוק או הנקה כחלק מההתניה הקלאסית שציינתי בפסקה הקודמת?

זהו תהליך שמצריך סבלנות. ההיכרות עם הסימנים, הניסוי והטעייה.

לכן אני ממליץ לכל הורה המבקש לחולל את השינוי, לעשות זאת כשהוא מרגיש שהוא פנוי לכך.

אם אתם כרגע נמצאים בתקופה מאתגרת כמו פרויקט גדול בעבודה או מעבר לדירה חדשה, הרי שמומלץ להמתין מעט ולעשות זאת בשלב מאוחר יותר. כנ"ל גם לגבי התינוק, במידה וזה עתה הכנסתם אותו למשפחתון לראשונה, קחו זאת בחשבון. ההסתגלות בהחלט יכולה להביא לרגרסיה.

ובתוך זמן קצר תראו את השינוי

ייעוץ שינה הוא תהליך בו אנחנו מקנים לתינוק שלנו את היכולת העצמאית להירדם לבדו.

ההדרגתיות היא חשובה, וחשוב לי לומר כדי שלא תתייאשו באמצע: עד כמה שמדובר בתהליך הדרגתי, הוא גם מהיר מאוד.

תינוקות ופעוטות יודעים להסתגל למצבים חדשים באופן מהיר הרבה יותר מבוגרים ומבוגרים. הסוד להצלחה הוא בשינוי הגישה, התגובה והעקביות. נתמיד בתהליך, והשינוי כבר נמצא ממש מעבר לפינה.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

אודותיי

שמי רון שמעוני, יועץ הורים ושינה, בעל תואר שני בחינוך ואיש חינוך מזה 15 שנים, ביניהן גם לקחתי חלק כמנהל חטיבת ביניים.

שמח להזמין אתכם לסדרת מפגשים בהם תלמדו כיצד לחולל שינוי משמעותי בהווי שבבית. אם אתם מרגישים ולו במעט שישנם אתגרים המעיבים על היום-יום, אני יכול לומר בביטחון מלא כי ניתן לחולל שינוי. גם במצבים בהם הדבר נתפש כבלתי אפשרי.

בכל שאלה והתייעצות, אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר טלפוני, לכתוב לי בוואטסאפ או להשאיר לי פניה ובה לתאר לי את המקרה עמו אתם מתמודדים.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה