תינוק בגיל 10 חודשים לא ישן – מה עושים?

תינוק בגיל 10 חודשים לא ישן - מה עושים?

תוכן עניינים

להעניק לתינוק את העצמאות להירדם לבד

כולם דיברו אתכם, עודדו אתכם וסיפרו לכם כיצד אחרי 6 החודשים הראשונים 'הכל מסתדר'. הנה עברו להם 10 ואתם עדיין מוצאים את עצמכם מרדימים את תינוקכם, קמים לעתים קרובות בלילה, ובעיקר טרודים ועייפים. מה עושים?

קודם כל ארגיע ואומר שעד כמה שכולם נשענים על ששת החודשים הראשונים, הרי שאין מדובר במדע מדויק. ועם זאת, בהחלט יש מה לעשות, וזהו צעד מצוין שאתם בוחרים להגיב לסיטואציה ולשפר את שנתו של ילדכם (וגם את שנתכם).

תינוק בגיל 10 חודשים צריך לישון בין 13 ל-14 שעות בממוצע ביממה. במהלך היום מדובר ב-2-3 תנומות יום שיחדיו משלימות את צרכיו.

צריך להבין שמדובר בדבר חשוב מאין כמוהו. בגילאים אלו, הורים עושים הכול על מנת שילדיהם ישנו, כיוון שהם מודעים לכך; הם מודעים לעובדה שהשינה משפיעה על התפתחות התינוק. פגשתי בהורים שבאמת ובתמים עשו הכול על מנת שילדם יקבל את שעות השינה המגיעות לו. וזה מובן לחלוטין.

הבעיה היא שיחד עם הקושי של הילד לישון, כך גם ההורים מתקשים לתפקד, ומוצאים עצמם מותשים, עצבניים ובעיקר מתוסכלים.

העצמאות של ילדכם

היכולת להירדם לבד היא למעשה היכולת העצמאית הראשונה שכולנו מפתחים מהיוולדנו.

הקושי של תינוקכם נובע מן התלות שיש לו במהלך הלילה, אם זה בקבוק, אם זה ידיים, אם זה מוצץ, או אפילו הרגעה עם ליטוף קל. 

וכל התלות הזאת.. ובכן, היא קשורה אלינו, ההורים 🙂

אני חלילה לא מבקר אתכם על כך, ולכולנו חשוב שילדינו יירדמו. לכולנו גם חשוב שהם יירדמו כדי שאנחנו נוכל לחזור אל המיטה ולהירדם! אך בדרך הזאת, אנו יוצרים אתגר גדול אף יותר – אנחנו לא מצליחים להטמיע בתינוק שלנו את העצמאות הראשונית שלו להירדם לבדו.

הורים רבים מספרים לי כיצד הם מביאים לילדם בקבוק באמצע הלילה, גם כשהם יודעים שהוא כבר לא רעב. ומספרים כיצד התינוק שותה עשירית מתכולת הבקבוק ומיד שב לישון שנת ישרים. הוא לא בכה וצעק בשל הרעב הכבד ששרר עליו, אלא בשל התלות שלו, הרצון שלו שנעזור לו לשוב ולהירדם. ואנחנו? בלי שהתכוונו בכלל שיתפנו פעולה.

מהי התלות של תינוקכם?

מה יש לילד בן 10 חודשים? יש לו את המסוגלות, המסוגלות לפתח לעצמו את היכולת להרדים את עצמו. מה אין לו מנגד? הוא לא מכיר ביכולת הזאת והדבר תלוי בהיבט אחד ויחיד – התלות שלו.

לכן, בייעוץ שנה לתינוקות אנחנו בודקים מהי אותה התלות, זה הבסיס שלנו להתחיל ביצירת תוכנית עבודה ופעולה.

המטרה: לעודד את התינוק לדעת שהוא יכול להירדם לבד, ויתרה מזאת: לעודד בו את הידיעה כי הוא יכול גם להרדים את עצמו מחדש לבד במהלך הלילה.

מן הרגע שבו נזהה את התלות כמו ידיים / בקבוק / מוצץ וכיוצא בזאת, נחל בתהליך התיידדות בין התינוק לבין מיטתו.

איך זה עובד בפועל?

בעבודה שלי עם ההורים בגישת 'לילה טוב לשינה בריאה', אנחנו בעצם נותנים מענה לבכי של התינוק, אך בו-זמנית מוודאים שנותנים לו את היכולת להירדם במיטה לבד.

כלומר, אם התינוק זקוק לי כרגע, אני אגי, אני ארים אותו, אני ארגיע אותו, אבל לא ארדים אותו עלי. כאן למשל זוהי דוגמה שרלוונטית לתלות בידיים והירדמות על הידיים.

דוגמה נוספת: לא ניתן לתינוק להירדם עם האוכל. נעשה הפרדה בין אוכל לבין שינה. פעמים רבות הורים עושים חיבור בין אוכל לשינה, ואז כשהתינוק מתעורר ב-3 לפנות בוקר, הם פשוט נותנים לו אוכל, והוא מצידו יוצר התנייה קלאסית בין אוכל לבין חזרה לשינה.

בשיטת לילה טוב לשינה בריאה, נעשה הפרדה בין התלות לבין השינה. נוציא את התלות מן המשוואה ונעשה זאת באופן הדרגתי. נגרום לילד להירדם באופן עצמאי בצורה מדודה אך נחרצת.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

אודותיי

שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים, יועץ שינה, בעל תואר שני בחינוך ואיש חינוך בכל רמ"ח איבריי. בעבודתי במערכת החינוך ניהלתי חטיבת ביניים, וכיום עודני איש חינוך בחטיבה ונהנה, מתוגמל ומסופק מן השילוב בין עולמות אלו.

תינוק בן 10 חודשים שלא ישן זוהי בהחלט סוגיה שמעסיקה הורים רבים, והחדשות הטובות הן כי ניתן לשפר את שנת ילדכם בצורה דרמטית (וכמובן שבד בבד לשפר את שנתכם).

בכל שאלה והתייעצות, אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר טלפוני, לכתוב לי בוואטסאפ או לתאר לי את המקרה עמו אתם מתמודדים כאן בטופס יצירת הקשר.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה