האמא בדקה את התינוק כל שעה וחצי

האמא בדקה את התינוק כל שעה וחצי

תוכן עניינים

והאם זה באמת נכון להיות עם התינוק בכל רגע נתון?

אמא מתוך זוג הורים שהיו אצלי בהדרכה הורית, התקשרה אלי כבדרך אגב, וביקשה להתייעץ איתי לגבי חברה קרובה. היא שאלה אותי: 'זה נורמלי שבלילה היא קמה כל שעה וחצי לתינוק כבר כמה חודשים?'.

ככל שהעמקנו בשיחה, התגלתה תמונת מצב מאוד מאתגרת עבור האם הטרייה. היא פשוט לא ישנה.

היא הייתה בחופשת לידה וטיפלה בתינוק יום יום שעה שעה, במלוא מובן המילה. התברר שלא מדובר היה רק בשעות הלילה, ומדי שעה וחצי הייתה פוקדת את התינוק אם זה להביא לו מוצץ, אם זה להביא אוכל, אם זה פשוט לבדוק מה שלומו והוא עושה בכל רגע נתון.

חברתה שבאה אלי עם בעלה להדרכה הורית סיפרה על חברה מותשת, על זוגיות שנשחקה מול בעלה, ועל הווי מאוד עכור בבית.

הסכמתי איתה הסברתי שזה לא טבעי ושאני אשמח לסייע. וכך לאחר מספר ימים התקשרה אלי האמא וביקשה לבדוק מה עושים.

הרצון להיות שם בשביל התינוק

האמא הגיעה אלי לבד להדרכת ההורים, וסיפרה שהיא החליטה ללכת לייעוץ מבלי לספר לבעלה כיוון שהיא הייתה מושקעת כל כולה בטיפול בתינוק בעוד שבעלה עבד.

אני מנצל את הפסקה הראשונה הזאת כדי להמליץ לכל אבא ואמא שקוראים את המקרה המדובר; מומלץ אם אפשר, להגיע להדרכה ביחד. השינוי בבית יעיל יותר כשהוא נעשה בשיתוף פעולה. זה באמרת אגב, ומכאן אמשיך בסיפור.

היא אמרה לי: 'אין לי בעיה לקום כל שעה וחצי, אם הוא צריך אותי אני שם בשבילו'. היא סיפרה לי כיצד היא מניקה את התינוק, ושהיא באמת ובתמים 'נותנת את הנשמה' עבורו.

במקרים רבים היא תיארה כיצד היא יכולה הייתה להישאר במיטה ולנוח, אך היא הקימה את התינוק משנתו לפני שהוא התעורר לבדו, ולו רק שלא יבכה.

היא ממש הייתה בכוננות מתמדת, בדריכות שמא התינוק יבכה, שמא יהיה לו קשה.

זה היה מפגש שתיאר קושי פנימי שהורים טריים רבים חווים: הקושי כהורה פעם ראשונה, וכל שכן כאמא שנמצאת בחופשת לידה ומתמודדות עם הקושי באופן ניכר הרבה יותר (כמובן לרוב, מבלי להיות כוללני יתר על המידה).

קושי להסתייע באחרים

זוכרים שאמרתי שהיא פנתה לייעוץ הורים מבלי לספר לבעלה? בשיחה התברר שהאבא הטרי גם הוא רצה לעזור כששב מהעבודה, אך בהדרגה התחיל להימנע.

הוא תיאר בפניה שהוא מרגיש בכל פעם בה הוא מנסה לעזור, שהיא רק כועסת עליו. היא כעסה למה הוא עושה דברים אחרת, למה הוא חושב שונה ממנה.

וכאן הסברתי לה את העיקרון שציינתי מעלה בהדרכה הורית: שיתוף הפעולה בין ההורים, היכולת של זוג ההורים לקבוע מטרות משותפות, ליצור קו אחיד ולעמוד בהן.

וניגשנו אל העבודה

הכנו תוכנית עבודה שבה שילבתי אמנם עקרונות מן ההדרכה ההורית, אך הסתמכתי גם על אלמנטים שנלקחו מתוך ייעוץ השינה.

בגישת 'לילה טוב לשינה בריאה' שבה אני נוקט, נותנים מענה לבכי של התינוק, אך בהדרגה מפחיתים את התלות של התינוק בנו ובעזרים שונים שמאפשרים לו לישון. למעשה מבססים את העצמאות הראשונה של התינוק בחייו: העצמאות להירדם לבד ולחזור לישון לבד בעת היקיצה בלילה.

בתקופה של 3 שבועות בלבד מן היום בו התחלנו את המפגשים, התינוק למד לישון לבד, והאמא למדה כיצד להעניק לתינוק שלה מרחב עצמאי, מרחב ללמוד ולהכיר את היכולות הטמונות בו.

במקום מסוים שני הצדדים למדו דבר חדש, וגיבשו את העצמאות שלהם. האחד זכה בעצמאות בפעם הראשונה והאחרת קיבלה את עצמאותה בשנית.

כמה מילים אחרונות

עד כמה שאנחנו רוצים לתת לילדינו את הכל, חשוב שנשים לב אם בו-זמנית אנחנו לא מקטינים אותם, לא נותנים להם את הצ'אנס להתנסות, להצליח וגם להיכשל.

יש הבדל עצום בין להרים ילד ולהזיז אותו מנקודה א' ל-ב', לעומת לתת לילד את ה'פוש' הקטן הזה שיראה לו את הדרך. אלו הם שני ילדים שמקבלים כלים אחרים לגמרי. ילדים שמגבשים תפישת עולם שונה לגמרי.

ילד שנסמוך עליו, וגם תינוק, כן כן תינוק – ירגיש מועצם יותר, יפתח תפישה עצמית שתתפתח עם השנים.

ואותה האמא שלמעשה הציגה לי את חברתה, סיפרה לי כיצד היא הרוויחה מחדש את החברה שלה.

אין סיפוק גדול מכך.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

אודותיי

שמי רון שמעוני, יועץ הורים, אבא לשני ילדים מקסימים, בעל תואר שני בחינוך, בעברי כיהנתי כמנהל חטיבת ביניים ואני מוסמך בהדרכה הורית בגישת מיכל דליות.

אני מעביר הדרכות הוריות, הרצאות להורים וסדנאות הורים.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה