שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים

ביטחון עצמי אצל ילדים

תוכן עניינים

כיצד משפרים את הביטחון העצמי אצל ילדים?

כהורים, הזכות לראות את ילדינו מנווטים את עצמם בביטחון גמור ומתמודדים עם אתגרים שונים בכוחות עצמם, זוהי נחת עצומה. זה תקף מן ההתמודדות של ילדינו במשפחתון או בגן, וזה תקף גם לשנותיו הבוגרות.

לעתים נדמה לנו שביטחון עצמי הוא פונקציה של גנטיקה, של אופי שקיים שם מהבסיס. מצד אחד, אין ספק שישנם מרכיבים תורשתיים בהם קווי אופי מסוימים עוברים הלאה אל הדור הבא, אולם מן הצד השני – יש לנו כהורים את הכלים כדי לחדד ולדרבן את הביטחון העצמי של ילדינו.

אז פתחתי עם זה שביטחון עצמי הוא פונקציה של גנטיקה? אני אומר שזוהי גם ובעיקר פונקציה של הצלחות.

אסביר את דבריי: אני לא אומר שאם אתה לא מצליח אז אין לך ביטחון, או אם אתה מצליח אז יש ביטחון. אך אני כן אומר שילדינו צריכים לחוות הצלחה, צריכים לחוות תהליך של  ניסיונות חוזרים ונשנים. לדעת שהיכולת הפנימית שבהם, היא זו שמובילה אותם.

אנחנו כ'הורה מלווה'

אדמה זאת לשיעורי נהיגה והפעמים הראשונות בהם הנער או הנערה עולים על ההגה בכוחות עצמם.

כולנו יכולים לזכור כיצד הגענו לשיעור הראשון עם חשש מסוים, אך משיעור לשיעור, מהצלחה להצלחה (וגם טעויות בזמן הנהיגה), התגבש בתוכנו הביטחון לנהוג.

צלחנו את הטסט, ולאחריו היה לנו הורה מלווה שהיה שם איתנו, הדריך אותנו ונתן לנו דגשים מן ההתמודדות היומיומית שלו עם הכבישים. 

אותו הדבר בחיים – אנחנו צריכים להיות הנהג המלווה של ילדינו. לתת להם תמיכה, ללמד אותם, לתת להם 'לנהוג' לבדם, אך גם לסייע להם לנווט.

אומרים שכאשר עושים תאונה, אז חשוב נורא לחזור ולנהוג כמה שיותר מוקדם, כדי שלא יתגבש פחד משתק מפני נהיגה. גם כאן, ילדינו לא תמיד יצליחו, לא תמיד יגיעו אל היעדים. מתפקידנו להרים אותם, לעודד אותם ולדרבן אותם להתמודד. לא לעצור אחרי שום אי-הצלחה כזו או אחרת.

משחק ככלי לשיפור ביטחון עצמי אצל ילדים

משחקים בכללותם הם דרך מעולה לבנות את הביטחון העצמי בקרב ילדים.

למשל אצל פעוטות, יש לנו נטייה להפסיד בכוונה עבור הילד. ומדוע? כיוון שהמטרה שלנו כאן היא לתת לו את תחושת ההצלחה, להראות לו שהוא עשה משהו נכון שהוביל אותו אל הניצחון.

הפעוט שניצח, הבין ששווה לו ללמוד את המשחק שבו הוא השתתף כיוון שהוא הצליח בזכותו.

בגילאים מתקדמים יותר, אפשר לקחת את זה לפרויקטים משותפים. למשל לפתוח ביוטיוב סרטונים שמדריכים איך לקפל אוריגמים מורכבים. תוך כדי, אנחנו נחזק את הילד ונגיד לו: "איזה יופי הצלחה!, וגם כשלא הצלחת בהצלחה המשכת. תראה את התוצאה. מדהים, כל הכבוד!'.

השימוש במשחקים כדי להדגיש מיומנויות, עקשנות להצליח גם כשדברים לא מסתדרים – לכל אלו ישנה השפעה שורשית ועמוקה יותר מילד מצליחן. זהו בראש ובראשונה ילד שיגדל להיות בטוח יותר בעצמו. עם כלים שיאפשרו לו להרים את הראש גם כשלא מצליחים. 

ביטחון הוא גם נגזרת של אחריות

בהדרכות הוריות אני לעתים פוגש בהורים הנוטים לגונן על ילדיהם מפני העולם שבחוץ. אני שואל למה? הרי בסופו של דבר הם יצטרכו להתמודד עם הדברים הללו בעצמם, ואנחנו לא נהיה שם בשבילם.

העניקו לילדיכם אחריות. זה גם מחמיא להם נורא, זה גם עוזר לכם במטלות שבבית וזה גם בונה ילד שבטוח בעצמו וביכולות שלו.

אחריות יכולה ללבוש על עצמה מגוון רחב של כובעים: להחזיק לנו מוצר מסוים במכולת, לעזור לנו לשים בגדים במכונת הכביסה, להחזיק לנו את הכסף בזמן קניות.

תנו להם אחריות, ואגב, אם ישנם אחים או אחיות קטנים שבדרך (והמון מזל טוב!), אז אני ממליץ לכם לבקר במאמרי בנושא הילד לא מקבל אח או אחות חדשים. דרך מתן משימות ואחריות, קל יותר לסייע לילד או הילדה הבכורים, לקבל את אחיהם החדשים.

התמודדות עם ביישנות

לסיום, אגע בנושא שאני פוגש בו לא מעט: הורים שמעידים על ילדם שמתבייש מאירועים חברתיים.

זוכרים שאמרתי להיות הנהגים המלווים? להיות שם ולהרים לאט לאט את הילדים? הנה דוגמה כיצד כל העקרונות הללו נפגשים.

אם ילדכם לא אוהב להצטרף אל חבריו, הוא מתבייש ונצמד אליכם, למדו אותו כיצד לשחק והיו שם בשבילו. אל תכניסו אותו ישר לחבורה של 40 ילדים, ונסו למשל להגיע איתו לאירועים של 2-3 ילדים נוספים, לדוגמה בני ובנות דודים. הישארו על תקן משגיח שנוכח, למען הילד, ואט אט גם הגידו לו שאתם הולכים לכמה דקות, ואיזה יופי הוא משחק – שימשיך כך!.

בהדרגה תראו כיצד ילדכם נהנה לשחק עם ילדים אחרים ואיננו זקוק לנוכחותכם.

כלומר, ביטחון הוא משהו שאנחנו בונים אותו. מחזקים אותו לאט לאט. מלווים, מלמדים ומנחים.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד נוכל לחולל שינוי באווירה שבבית?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

התייעצו איתי

שמי רון שמעוני, אני יועץ הורים מוסמך בעל תואר שני בחינוך ומנהל חטיבת ביניים.

אני מעביר הדרכות הוריות בתל אביב, רעננה ובאופן מקוון בזום. שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים נתפס פעמים רבות כאתגר קשה לפיצוח. עם זאת, לא תאמינו כיצד תכנית עבודה מסודרת, יכולה לחולל שינוי עצום ובתוך זמן קצר.

בכל שאלה והתייעצות, אני מזמין אתכם לכתוב לי כאן באתר ואשוב אליכם בהקדם, לכתוב לי בוואטסאפ או ליצור עמי קשר טלפוני.

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה