הילד לא מסדר את החדר? הכל עניין של תגובה

הילד לא מסדר את החדר הכל עניין של תגובה

תוכן עניינים

איך מדרבנים את הילד להחזיר צעצועים למקום?

סוגיית סידור החדר עולה לעתים בהדרכות הוריות, ובעיקר בהקשר של מתבגרים שם הקושי הוא רב (ובמידה וזה רלוונטי, תוכלו לפנות למאמר שכתבתי בנושא). כאשר מדובר בפעוט או ילד שלא מסדר את החדר, היכולת שלנו לשנות את פני הדברים היא פשוטה יותר.

אחד מן העקרונות הבולטים שאני מלמד בהדרכות הורים, הוא התגובה שלנו. אם נרצה שילדינו ישנו את האופן שבו הם מתנהגים, עלינו בראש ובראשונה לשנות דווקא את האופן שבו אנו ההורים מתנהגים.

ילדים ופעוטות מבינים על דרך של חוויות. אם למשל הילד שלנו יראה שהוא לא מסדר את החדר ובכל זאת החדר 'מתנקה' מעצמו מדי יום ויום, למה שישנה דבר מה? מבחינתו אלו תנאים מעולים (ואיך אפשר להאשים אותו?).

לעומת זאת, אם הצעצועים שהוא לא השיב חזרה למקום, לפתע יעברו למדף העליון של הארון למשך יומיים, יש להניח שהילד יבין בתוך זמן קצר שהשתלשלות הדברים לא הלכה לקראתו.

אל תשאלו למה הם לא מסדרים, אלא מה הם מרוויחים מזה?

פעמים רבות בתחילתה של ההדרכה, אני מבקש לשנות את הפרספקטיבה שאליה הורים רבים נקלעים. מעין תחושת דווקא מצד הילד.

זה הזמן שלנו לצאת מתוך נקודת הנחה שכזאת, שכן היא רק מעוררת בנו הרבה יותר כעס ועצבים, ורק מדרבנת אותנו להרים את הקול, להתרגז ובעיקר להוציא המון אנרגיה ומשאבים.

פעוטות וילדים עושים דברים מסוימים, פשוט כי הם מרוויחים משהו מההתנהגות שלהם.

למשל ילד שמשתטח על הרצפה אולי כן יקבל את הממתק שסירבנו לו זה עתה במכולת. וכך גם ילד שלא מסדר את החדר, ייתכן והוא מרוויח מזה:

  • זמן משחק – הוא משחק יותר זמן, ולבסוף אנחנו מסדרים עבורו את החדר בזמן שהוא נהנה זמן רב יותר עם הצעצועים
  • זמן סידור – בסוף אם אנחנו מסדרים עבור הילדים שלנו את החדר, למה שלא יתרגלו לכך? אלה תנאים מעולים 🙂
  • תשומת לב – כדאי לדעת, ילדים לא יודעים להבחין בין תשומת לב שלילית לחיובית. מבחינתם הם מקבלים את אור הזרקורים כשהם פונים אליהם שוב ושוב.

אם ככה, מה עושים? מוציאים את הרווח מן המשוואה

עם כמה שאתם בטוחים שהילדים שלכם חכמים, היו בטוחים שהם חכמים אף יותר. הם יודעים להסיק מסקנות, הם יודעים להבין גם בגילאים צעירים, ממה הם יוצאים מרווחים וממה הם יוצאים מופסדים.

חשוב מאוד גם בגילאים קטנים להודיע ולומר: חמוד, מעכשיו צעצועים שלא יחזרו למקום כשנבקש ממך לסדר את החדר, יעברו למדף העליון של הארון ויחזרו בעוד יומיים.

וזהו. 

בלי לצעוק, בלי להתרגז. הודענו וחשוב מכך: אנחנו עומדים על זה ומבצעים.

אם תהססו, אם הילד יבכה ויבקש את הצעצוע ותחזירו, אתם למעשה מפרים את מה שאמרתם, וייתכן שהילד ימשיך בשלו.

עצה שלי להורים: אם יש הורה אחד שמסוגל לכך יותר מההורה השני, עשו זאת. שההורה שמסוגל לעמוד בבקשות ובבכי, הוא זה שישים את הצעצוע על המדף העליון.

זה קשה, זה מאתגר, זה מעורר אמפתיה מובנית מאליה כלפי הילד. אבל אני מבטיח לכם שאחרי מספר ימים בודדים, הוא יסדר את החדר בעצמו.

וטיפ אחרון אך חשוב לסיום - סדרו את החדר ביחד עם הילד

יש משהו מאוד מהנה בלסדר יחד עם הילד את החדר.

קודם כל להדגים לו איפה שמים כל דבר, ואת ההיגיון שמאחורי הסידור. ודבר נוסף זה גם המקום להחמיא.

הקפידו לסדר עם הילד את החדר, לשבח אותו ולומר גם 'כל הכבוד' כשמגיע. 

'איזה כיף שסידרנו ביחד את החדר. תראה איך גדלת. אני ממש גאה בך!'. תחשבו איזה משפט ממלא ומחמיא זה עבור ילדכם.

התחושה של ילדים שהם לוקחים חלק במשימה של מבוגרים, משימה שעוזרת בבית, היא עצומה. דרבנו אותה ותראו כיצד הילד שלכם בהדרגה גם ייזום ויסדר את החדר לבדו, ואף ייזום ויעזור במשימות נוספות בבית.

התייעצו איתי

משהו קטן לסיום: הורה שיודע כיצד להתמודד עם ילד שלא מסדר את החדר, יידע בהכרח גם להתמודד עם אתגרים נוספים שיעלו במרוצת הזמן. סירוב להתקלח, סירוב לבוא לשולחן האוכל בזמן ועוד מגוון אתגרים שונים שילדינו יודעים להציב מולנו.

בהדרכות ההוריות אתם יכולים לקבל כוח עצום בידיכם, את הכוח לשלוט בסיטואציה, להיכנס לנעלי ילדיכם, ולפעול באופן שיבטיח הווי משפחתי נעים ונטול צעקות ומאבקי כוח.

שמי רון שמעוני, יועץ הורים בגישת מיכל דליות, בעל תואר שני בחינוך. בין תפקידיי הייתי מנהל חטיבת ביניים ו.. אני הורה בעצמי לשני ילדים מקסימים. מזמין אתכם להתייעץ איתי בכל שאלה בוואטסאפ, ביצירת קשר טלפוני או בהשארת פניה. בטופס תוכלו גם לתאר לי את האתגר שאיתו אתם מתמודדים.

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה